بررسی عوامل موثر در شکست و موفقیت کسب و کار های نوپا در ایران با راهبرد نظریه زمینه ای ساخت گرا
الموضوعات :حمید عدل دوست 1 , محمود البرزی 2 , سید عبداله امین موسوی 3
1 - گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - دانشیار گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. تهران. ایران.
3 - استادیار گروه آموزشی مدیریت فناوری اطلاعات. دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات. تهران. ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل کسب و کار, کسب و کار های نوپا, استارت آپ, عوامل موفقیت و شکست, نظریه زمینه ای,
ملخص المقالة :
کسب و کارهای نوپا (استارت آپ ها) به عنوان مدل جدیدی از شکل گیری و رشد کسب و کارها در سال های اخیر و در سراسر جهان مورد توجه دولتها و سرمایه گذاران قرارگرفته اند و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارند. نرخ موفقیت استارت آپ ها در سراسر جهان پایین بوده و بنابراین در سالهای اخیر تلاش هایی برای تدوین عوامل شکست و موفقیت آنها انجام شده است. هدف از این مقاله، بررسی این عوامل در اکوسیستم کسب و کار ایران از طریق انجام مصاحبه با فعالان این حوزه است و از بعد روش انجام پژوهش، تلاش شده است که با استفاده از راهبرد پژوهش نظریه زمینه ای و با روش ساختگرای چارماز، به شناسایی عوامل مذکور در ایران پرداخته شود. در این پژوهش با انجام 25 مصاحبه با فعالان این حوزه، 7 مقوله کلی، 32 مقوله و 87 مفهوم استخراج گردید. مقولههای کلی شامل داشتن مدل کسب و کار مناسب، جذب سرمایه و حمایت، شناخت و مدیریت بازار، توان مدیریتی موسس، ویژگیهای محصول/خدمت، ویژگیهای تیم و مسائل حقوقی و قانونی است. نتایج حاصل نشان از آن دارد که تعدادی از عوامل موثر، مستقل از جامعه میزبان کسب و کار بوده و در پژوهشهای متعدد جهانی نیز مورد اشاره قرار گرفته است اما تعدادی دیگر نیز وابسته به فرهنگ و شرایط جامعه به وجود می آید. بنابر این، برای بهبود نتایج عملکرد و موفقیت این کسب و کار ها، علاوه بر آموزش های جهانی در این حوزه، شناخت فرهنگ و عوامل مرتبط با جامعه حائز اهمیت است.
.
_||_.