تدوین و اعتبار یابی مدل تجاری سازی دانش برای آموزش عالی کشور (یک مطالعه آمیخته)
الموضوعات :آرزو عرفان 1 , محمد علی نادی 2
1 - علوم تربیتی،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
2 - علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.دانشگاه ازاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان).اصفهان.ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ ثروت آفرین, آموزش عالی, دانشگاه ثروت آفرین, تجاری سازی دانش, رصد خانه نیاز,
ملخص المقالة :
زمینه: این یک واقعیت است که شرکتها نیاز به دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی ناشی از دانشگاههای مختلف دارند اما تجاری سازی تحقیقات دانشگاهها را نمیتوانند با موفقیت با توجه به بسیاری از تحقیقات علمی پیشنهاد شده توسط دانشگاهها برای نیازهای واقعی شرکتها و همچنین بازارها برآورده و اجرا کنند. هدف: هدف این پژوهش شناسایی مولفههای تجاری-سازی دانش به منظور ارائه مدل برای آموزش عالی کشور بود. روش: روش پژوهش ترکیبی متوالی اکتشافی بود. در بخش کیفی مطالعه از تحلیل مضمون بارویکرد استقرایی استفاده گردید. در بخش آمار استنباطی از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. با توجه به شاخصهای برازش کای اسکوئر نسبی، برازش تطبیقی، برازش تطبیقی مقتصد، و هلتر مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. یافته ها:در این پژوهش سه مضمون فراگیر فرهنگ ثروت آفرین، دانشگاه ثروت آفرین و رصد خانه نیاز شناسایی شد که در آن مضمون فراگیر فرهنگ ثروت آفرین شامل دو مضمون سازمان دهنده حمایت و به گزینی بود مضمون فراگیر دانشگاه ثروت آفرین شامل دو مضمون سازمان دهنده تفکر تجاری و کیفیت مداری بود و مضمون فراگیر رصد خانه نیاز شامل دو مضمون سازمان دهنده یکسان سازی منافع و موقعیت شناسی بود و این شبکه در قالب مدل ساختاری برازش شد. نتیجه گیری:با توجه به مضامین اصلی استخراج شده می توان گفت فرهنگ سازی و بسترسازی دانشگاه جهت فراهم سازی امکانات و آموزش کارکنان و درنظر گرفتن نیازهای جامعه و بازار و ارتباط سه جانبه بین دانشگاه، دولت و صنعت از عوامل کلیدی در ایجاد تجاری سازی دانش در آموزش عالی محسوب می شود.
_||_