شناسایی پیشایندها و پیامدهای جایگذاری برند در صنعت سینما
الموضوعات : Futurology
حمید محمدی پور
1
,
سید مهدی جلالی
2
,
فریز طاهری کیا
3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت بازرگانی-گرایش مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت، دانشکده علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد
2 - گروه مدیریت ، واحد فیروزکوه،دانشگاه آزاد اسلامی.فیروزکوه،ایران.
3 - استادیار مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
الکلمات المفتاحية: پیشایندها و پیامدها, جایگذاری برند, صنعت سینما,
ملخص المقالة :
باتوجه به روند روزافزون تولید و مصرف کالاها و خدمات و تشدید فضای رقابتی بین شرکتها از یکسو و نقش مهم تبلیغات و اثربخشی متفاوت شیوههای مختلف آن از سوی دیگر، در دهههای اخیر جایگذاری برند توجه صاحبان صنایع و مدیران بازاریابی را به خود جلب کرده است. هدف این تحقیق شناسایی پیشایندها و پیامدهای جایگذاری برند در صنعت سینما میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت، پژوهشی توصیفی ـ اکتشافی است که با روش نظریهپردازی دادهبنیاد انجام شده است. مشارکتکنندگان این پژوهش شامل 28 نفر از خبرگان حوزه بازاریابی و صنعت سینما بود که بهصورت غیراحتمالی و با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مصاحبههای نیمهساختاریافته و عمیق انجام شد و روایی ابزار به روش صوری و پایایی آن به روش بازآزمون بررسی و تائید شد. پس از انجام سه مرحله کدگذاری مطابق الگوی اشتراوس و کوربین، تعداد 85 کد اولیه، 31 مقوله فرعی و 12 مقوله اصلی در قالب الگوی پارادایمی دادهبنیاد شناسایی شد. نتایج تحقیق نشان داد بکارگیری جایگذاری برند در صنعت سینما ارزش دوسویه برای صاحبان برند و هم برای فعالان صنعت سینما را به دنبال دارد. دستیابی به این پیامدها از سوی این دو گروه مستلزم توجه به پیشایندهای آن توسط مدیران در تدوین استراتژیهای بازاریابی است.
