ارائه چارچوبی برای شناسایی پیشرانهای موثر روی آینده هوش کسبوکار در صنعت گردشگری ایران
الموضوعات :سیده نیر ابطحی نصیری 1 , محمد حسن ملکی 2 , بهروز بیات 3 , تحفه قبادی لموکی 4
1 - دانشجوی دکتری ، رشته مدیریت فناوری اطلاعات ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، همدان ، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه قم
3 - گروه علم اطلاعات دانش شناسی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ،همدان،ایران
4 - استادیار، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ، همدان
الکلمات المفتاحية: پیشرانهای کلیدی, هوش کسبوکار, آینده گردشگری, گردشگری,
ملخص المقالة :
گردشگری یکی از حوزههایی است که به دلیل اثرات فرهنگی و اقتصادی، باعث توجه بسیاری از کشورها به توسعه زیرساختها و ارتقا خدمات آن شده است. ایران به دلیل مزیتهای اقتصادی، جغرافیائی، فرهنگی و تاریخی، در صورت توسعه زیرساختهای لازم و سیاستگذاری درست در این زمینه میتواند موفق عمل کند. یکی از این زیرساختها، هوش کسبوکار است. ابزارهای هوش کسبوکار، با تجزیه و تحلیل دادهها و ارائهی گزارشها، خلاصهها، داشبورد، نقشهها، چارتها و نمودارها، اطلاعات دقیقی در مورد ماهیت کسبوکار در اختیار کاربران قرار میدهند. تحقیق حاضر به دنبال شناسایی پیشرانهای اثرگذار روی آینده هوش کسبوکار در گردشگری ایران است. تحقیق حاضر از منظر مبانی فلسفی، پراگماتیست؛ از حیث جهتگیری، کاربردی و از بعد هدف، اکتشافی میباشد. برای اجرای تحقیق، در مرحله اول، پیشرانهای تحقیق از طریق مرور سیستماتیک پیشینه و مصاحبه با خبرگان استخراج شدند. در این مرحله 30 پیشران بدست آمد که این پیشرانها با آزمون بینم غربال شدند. پس از غربال پیشرانها، 12 عامل حذف شد و 18 پیشران باقیمانده با تکنیک بهترین- بدترین فازی اولویتبندی شدند. نتایج نشان داد که پیشرانهای فضای کسبوکار گردشگری، تصمیمگیری دادهمحور و تحریمهای خارجی اثرگذارترین پیشرانها روی آینده هوش کسبوکار در گردشگری هستند.
_||_