تأثیر ویژگیهای شرکتهای کوچکومتوسط بر رشد عملکرد مالی با اثر میانجی هوش بازاریابی آینده نگر و انعطافپذیری استراتژیک
الموضوعات :رسول مهدیخانی 1 , چنگیز والمحمدی 2
1 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت تکنولوژی تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: هوش بازاریابی آینده نگر, ویژگی شرکتهای کوچکومتوسط, رشد عملکرد مالی, انعطافپذیری استراتژیک,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ویژگیهای شرکتهای کوچکومتوسط بر رشد عملکرد مالی با اثر میانجی هوش بازاریابی آیندهنگر و انعطافپذیری استراتژیک بود. زمینه: شرکتهای کوچک و متوسط دارویی به بازیگر اصلی در زنجیره تأمین و شرکای ارجحی برای شرکتهای بزرگتر در تولید و عرضه دارو تبدیل شدهاند، انطباق با چنین تغییراتی در سناریوی کسبوکار به توانایی بهکارگیری هوش بازاریابی آیندهنگر و انعطافپذیری استراتژیک بستگی دارد. روش: جامعه آماری در این پژوهش مدیران 175 شرکت کوچکومتوسط دارویی است. دادههای تحقیق با استفاده از پرسشنامه و ارسال ایمیل به مدیران شرکت کوچکومتوسط دارویی جمعآوری شد، روایی و پایایی پرسشنامه قبل از توزیع مورد تائید قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار اسمارت پی ال اس انجام شده است. یافتهها: ویژگیهای شرکت تأثیر مثبتی بر هوش بازاریابی آیندهنگر دارد، هوش بازاریابی آیندهنگر تأثیر مثبتی بر انعطافپذیری استراتژیک و رشد عملکرد مالی دارد، انعطافپذیری استراتژیک نیز تأثیر مثبتی بر رشد عملکرد مالی دارد. ویژگیهای شرکت تأثیری بر رشد عملکرد ندارد. ویژگیهای شرکت از طریق هوش بازاریابی آیندهنگر بر رشد عملکرد مالی تأثیر مثبتی دارد. هوش بازاریابی آینده از طریق انعطافپذیری استراتژیک بر رشد عملکرد مالی تأثیر مثبتی دارد. نتیجهگیری: مدیران آموزش های بهکارگیری هوش بازاریابی را طی نمایند تا بتوانند منابع اطلاعاتی استراتژیک را شناسایی و اطلاعات را استخراج کنند و مطابق با تغییرات محیطی استراتژیهای کسبوکار را تغییر دهند. همچنین با بهکارگیری هوش بازاریابی در شبکههای اجتماعی اطلاعات موردنیاز در زمینه مشتریان، رقبا، محصولات و بازارها را سریعتر و ارزانتر جمعآوری کنند.
_||_