طراحی مدل هوشمندی بازاریابی با رویکرد مدلسازی تفسیری ساختاری (مطالعه موردی صنعت خودرو داخلی)
الموضوعات :بابک یاوری فر 1 , محمد محمودی میمند 2 , اوژن کربمی 3 , سیدموسی خادمی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت اجرایی و MBA ، دانشگاه پیام نور،صندوق پستی 3697-19395 ، تهران، ایران.
drmahmoudim@yahoo.com
3 - استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - استادیار، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدلسازی تفسیری ساختاری, هوشمندی, مدل سه شاخگی, هوشمندی بازاریابی,
ملخص المقالة :
سازمان برای بقا در بازارهای پویا و متغیر نیازمند ابزاری است که بتواند با کمک آن بر چالش های محیطی فضای رقابت فائق آید. چنین ابزاری هوشمندی بازاریابی است. از این رو با هدف تدوین مدل هوشمندی بازاریابی تحقیق حاضر صورت گرفت. در این راستا با مطالعه گسترده ادبیات موضوع علی الخصوص به منظور کسب دستیابی به نگاه اسلامی ایرانی، مراجعه به اسناد بالادستی، 47 فاکتور اصلی هوشمندی بازاریابی شناسایی شد و پس از ساختاردهی با ابزار تحلیلی سه شاخگی، در قالب پرسشنامه ای در اختیار خبرگان صنعت خودرو ایران قرار گرفت. با تحلیل آماری داده های بدست آمده از پرسشنامه جمع آوری شده، 10 متغیر تاثیرگذار بر هوشمندی بازاریابی شناسایی شده، تایید شدند. سپس متغیرهای شناسایی شده، در پرسشنامه دوم که با ساختار تکنیک ISM تنظیم گردید وارد شدند و این پرسشنامه در اختیار خبرگان صنعت خودرو ایران قرار گرفت و پرسشنامه ها جمع آوری شد. بر مبنای نتایج پرسشنامه دوم و با استفاده از تکنیک ISM ، مدل "هوشمندی بازاریابی" طراحی شد. بینشی که این مدل به مدیران ارائه می کند می تواند آنها را در تحقق هوشمندی بازاریابی در سازمان یاری نماید.
_||_