ارائه مدلی برای خلق ارزش سازمانی با استفاده از تجزیهوتحلیل کلانداده
الموضوعات :علی میرعرب 1 , سیده لیلی میرطاهری 2 , سید امیر اصغری 3
1 - دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد قم، قم، ایران
2 - گروه آموزشی مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3 - گروه آموزشی مهندسی برق و کامپیوتر، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خلق ارزش, کلانداده, تجزیهوتحلیل, مدل,
ملخص المقالة :
خلق ارزش یک عامل اصلی در پایداری و تعالی سازمانها است که علاوه بر حداکثر سازی سود، حفظ مشتری، دستیابی به اهداف کسبوکار و ایجاد درآمد را به دنبال دارد. ایجاد ارزش یک فرآیند پیچیده است، بهخصوص هنگامیکه شامل عوامل بیرونی و درونی سازمان میشود. زمانی که این فرآیند بر روی سناریوهای کلانداده اعمال میشود، خلق ارزش باید در یک مقیاس پیچیدگی وسیعتری درک و شناخته شود. سؤالی که در اینجا مطرح میشود این است که سازمانها از این حجم عظیم داده چگونه میتوانند استفاده کنند و برای خود ارزش ایجاد کنند؟ پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای خلق ارزش سازمانی با تجزیهوتحلیل کلانداده طراحی و ارائه شده است. برای این منظور، با بررسی پیشینه تحقیق و مصاحبه با افراد متخصص و خبره، مدل خلق ارزش برای سازمان با تجزیهوتحلیل کلانداده طراحی و بر اساس آن، پنج فرضیه تعریف و برای آزمون آنها پرسشنامهای طراحی و در اختیار جامعه آماری تحقیق (مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات (بهخصوص کارشناسان و مدیران تحلیل داده) قرار داده شد. با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری (مدلهای اندازهگیری و ساختاری) روابط بین متغیرهای مدل بررسی شدند. نتایج نشاندهنده آن است که برای خلق ارزش سازمانی از تجزیهوتحلیل کلانداده لازم است ابتدا زیرساختهای تجزیهوتحلیل کلانداده و قابلیتهای تجزیهوتحلیل کلانداده و سازمان بررسی شده و بر اساس آن راهبرد تجزیهوتحلیل کلانداده تدوین و در نهایت خلق ارزش سازمانی شکلدهی شود.
_||_