تاثیر رهبری توانمندساز بر نوآوری باز با توجه به نقش فرهنگ یادگیری سازمانی
الموضوعات :نیلوفر میرسپاسی 1 , حاجیه رجبی فرجاد 2
1 - استادیار ، عضو هیت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد اسلامشهر
2 - دانشیاردانشگاه علوم انتظامی امین
الکلمات المفتاحية: فرهنگ یادگیری سازمانی, رهبری توانمندساز, نوآوری باز,
ملخص المقالة :
زمینه : امروزه فرهنگ یادگیری سازمانی مورد توجه خاصی قرار گرفته است و می تواند بر روی تاثیر رهبری توانمندساز بر نوآوری باز نقش قابل توجهی را ایفا نماید.هدف :پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه رهبری توانمندساز بر نوآوری باز با مدنظر قراردادن متغیر فرهنگ یادگیری سازمانی به عنوان متغیر میانجی انجام پذیرفته است.روش: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف اصلی تحقیق از نوع کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی و پیمایشی می باشد. جامعه آماری 1200 نفر شامل کلیه مدیران و کارکنان ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی وحجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران و با سطح اطمینان 95درصد و با روش نمونهگیری تصادفی 292 نفر برآورد شده است. برای جمع-آوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری نرم افزار اسمارت پی. ال اس مورد تحلیل قرار گرفت.یافتهها :بنابر نتایج پژوهش ،رهبری توانمندساز با ضریب تاثیری برابر 286/0 از طریق فرهنگ یادگیری سازمانی بر نوآوری باز تاثیر دارد.همچنین تحلیل دادهها نشان داد که رهبری توانمندساز با ضریب تاثیری برابر 857/0 بر فرهنگ یادگیری سازمانی ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی تاثیر دارد.نتیجهگیری: این یافته ها بدان معناست که در ستاد مرکزی سازمان تامین اجتماعی تاکید بر اهمیت فرهنگ یادگیری سازمانی و رعایت آن می تواند نه تنها از کارکردی مثبت بر رهبری توانمندساز برخوردار باشد بلکه بهطور معناداری نوآوری باز را تحت تاثیر خود قرار می دهد. لذا بایستی در سازمان توجه ویژهای به آن شود.
_||_