اعتباریابی مدل بازاریابی برای موسسات آموزش عالی خصوصی (یک مطالعه آمیخته)
الموضوعات :رویا بابایی کسمایی 1 , محمد علی نادی 2
1 - دانش آموخته دکترای تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)
2 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) (نویسنده مسئول)،
mnadi@khuisf.ac.ir
الکلمات المفتاحية: تحلیل مضمون, مدیریت ارتباط با مشتریان, بازاریابی آموزشی, خلق و ارائه ارزش برای مشتریان,
ملخص المقالة :
امروزه به واسطه ی تغییرات عمده در سیاست و ساختار وضعیت آموزش عالی در سراسر دنیا همچون افزایش رقابت درین صنعت روبه رشد و با عنایت به آینده نگری و چالشهای جدید آموزش عالی برای انعکاس داشتهها و نقاط قوت خود، این نهاد متولی علم به سمت و سوی بازاریابی سوق داده شده است. هدف تحقیق، بررسی مدلها و استراتژیهای بازاریابی موسسات آموزش عالی کشورهای منتخب به منظور ارائهی یک مدل برای آموزش عالی خصوصی در کشور (مورد: دانشگاه آزاد اسلامی) می باشد. روش تحقیق در بخش کیفی، تحلیل مضمون و جامعه شامل 59 مورد مقاله موجود در پایگاهها و وب سایتهای معتبر دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در حوزهی بازاریابی که کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تم استفاده شد. جامعهی آماری در بخش کمّی مطالعه 3493 نفر و حجم نمونه 346 نفر از اساتید شاغل در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در پنج خوشه ی کشور تعیین گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر شبکه مضامین بخش کیفی و جهت تایید مدل از تحلیل عاملی تاییدی با کمک نرم افزار لیزرل استفاده شد. یافتههای بخش کیفی مطالعه حاکی ازا ین است که بازاریابی آموزش عالی دارای 2 مضمون اصلی، 9 مضمون فرعی و 39 مضمون سازمان دهنده و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم بخش کمی مطالعه به ارتباط بین مفهوم بازاریابی آموزش عالی و مولفههای آن پرداخته است. تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که هر کدام از 2 مولفه بازاریابی آموزش عالی یعنی خلق و ارائه ارزش به مشتریان دانشگاه با 7 عامل زیربنایی و خرده مقیاسهای مربوط به آن دارای ارتباط معنیدار میباشد همچنین مولفه دوم یعنی مدیریت ارتباط با مشتریان دانشگاه با 2 عامل زیربنایی و خرده مقیاسهای مربوط به آن ارتباط معنیداردارند.
_||_