اعتبارسنجی شاخصهای ایمنی از منظر پدافند غیرعامل در کاربریهای آموزشی
الموضوعات : Geography and Passive Defense
1 - کارشناسی ارشدجغرافیا وبرنامه ریزی شهری، واحدماهشهر، دانشگاه آزاداسلامی، ماهشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتبارسنجی, ایمنی, کاربریآموزشی, پدافندغیرعامل, مدارسابتدایی.,
ملخص المقالة :
از جمله مواردی که باعث افزایش امنیت روانی دانشآموزان وخانوادهها میشود، امنیت و ایمن سازی مدارس وکاهش آسیبپذیری و ارتقاء پایداری آنها است. که یکی از اهداف واجزای مهم پدافندغیرعامل است. بنابراین نظر به اهمیت موضوع، این پژوهش به اعتبارسنجی شاخصهای ایمنی از منظر پدافند غیرعامل در کاربریهای آموزشی باتاکید بر مدارس ابتدایی حوزه غربی بندرامام خمینی (ره)) با توجه به پنجشاخص انتخابشده(معماری وطراحی، سازه، تاسیسات، مجاورت ودسترسی، تجهیزات ) و42 زیر شاخص پرداخته است. نوع تحقیق کاربردی و روشتحقیق، پیمایشی- ارزیابی با تاکید بر پرسشنامه میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران، معاونان، معلمان و تعدادی از کارشناسان اداره آموزش وپرورش شهربندرامام خمینی (ره) بوده که حجم نمونه تعیین شده 117نفر میباشد. به منظور بررسی نرمالبودن توزیع دادهها از آزمون کلموگروف-اسمینروف و جهت بررسی وضعیت متغیرهای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (PLS) و استفاده از نرم¬افزار SMARTPLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاصل از نتایج آزمون PLS، نشان میدهد: شاخص تجهیزات با ضریب تاثیر 918/0 بالاترین وشاخص مجاورت ودسترسی با 771/0 پایینترین میزان اعتبار را در میان شاخص های پژوهش داشتهاند.
