طراحی سیستم کنترل خودکار قطار متناسب با شرایط راه¬آهن ایران با استفاده از کنترل فازی پویا با رویکرد کاهش مصرف انرژی
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: قطار, هوشمند, فازی,
ملخص المقالة :
افزایش ترافیک خطوط ریلی و نیاز به سرعتهاي بالاتر، وظیفه راهبران قطار را بیش از پیش سنگین نموده است. عواملی از قبیل کاهش سوانح و افزایش ایمنی، رعایت معیارهاي راحتی مسافر، بهینهسازي و مدیریت مصرف انرژي، سیستم کنترل و سیگنالینگ سنتی و مبتنی بر راهبر را وادار به حرکت به سمت سیستمهاي کنترل خودکار قطار ) ATC 1 نموده ) است. حدود یک دهه است که در کشور ما نیز ناوگان ریلی به سیستم ATC مجهز گردیده است. در این مقاله هدف طراحی یک سیستم ATC متناسب با شرایط راهآهن ایران با استفاده از منطق فازي است. به همین منظور، ابتدا با دید حل مساله بصورت ریاضی و شبیهسازي، مدل یک لکوموتیو با متغیرهاي لکوموتیو ER24PC بیان گردیده است. اطلاعات سرعت قطارهاي مسافري که در حد فاصل ایستگاههاي مشهد تا کاشمر تردد دارند از طریق الگوي سیر راهبران منتخب استخراج شده تا راحتی سفر تضمین گردد. به منظور کنترل خودکار قطار که شامل سه مرحله شتابگیري، خلاص و ترمزگیري است؛ کنترل کننده فازي پیشنهاد گردیده است. هدف این کنترل کننده ردیابی مطلوب منحنی سرعت و کاهش مصرف انرژي است که از این نظر کارایی آن با یک کنترلکننده مرسوم PI مقایسه گردیده است. بهعنوان یک راهکار نوین، از متغیرهاي جرم و درصد وزنی ترمز لکوموتیو بعنوان پسفیلتر فازي و همچنین ضرایب PI استفاده شد تا کنترلکنندهها بهازاي تغییر شرایط قطار بهروز گردند
Madhava, M., Meghana, N., Supriya, M., & Navalgund, S. S. (2016). Automatic Train Control System Using Fuzzy Logic Controller. Bonfring International Journal of Research in Communication Engineering, 6, 56-61.
Maharan Eneniering Co. (2006). Mashad-Bafgh Electrical Interlocking System, 1-26 (in persian)
Maharan Eneniering Co. (2011). Automatic Train Control System, 1-35 (in persian)
Mousavi, A., Markazi, A. H., & Masoudi, S. (2017). Adaptive fuzzy sliding-mode control of wheel slide protection device for ER24PC locomotive. Latin American Journal of Solids and Structures, 14, 2019-2045.