جایگاه و نقش مدیریت خدمات شهری درمحلات کلانشهرها (مطالعه موردی: منطقه2 شهری اهواز)
الموضوعات :
1 - مدرس مدعو گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحدماهشهر، دانشگاه آزاداسلامی، ماهشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت خدمات شهری, محلات شهری, منطقه 2 کلانشهراهواز.,
ملخص المقالة :
ارزیابی و مدیریت عملکرد یکی از مباحث ویژه مدیریت منابع انسانی، استراتژیک است و ابزار مناسبی برای ارتقای عملکرد کارکنان و سازمان به حساب میآید. توسعه پایدارشهری نیز به نوعی مدیریت عملکرد با ملزومات و پیشنیاز آنها و طراحی و اجرای در سازمان فضایی شهرها است. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عملکرد مدیریت خدمات شهری و در سطح منطقه دو کلانشهر اهواز است. جامعه آماری تحقیق ساکنان منطقه 2 کلانشهر اهواز و حجم نمونه مورد بررسی با استفاده از فرمول کوکران 399 نفر تعیین گردید. روش نمونهگیری به صورت تصادفی طبقه بندی شده بوده است. روش این پژوهش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه و برای تحلیل دادهها بااستفاده از آزمون های میانگین، T دومتغیره، همبستگی پیرسون، لون و Aniva استفاده شده است. نتایج تحقیق بوسیله آزمون میانگین نشان میدهد؛ میزان رضایت شهروندان از محلات منطقه2 کلانشهراهواز امتیاز 69/2 کسب کرده که نشان دهنده رضایت پایینتر از حد متوسط وعدم رضایت شهروندان از عملکرد حوزه مدیریت خدمات شهري است.
1.توکلینیا، جمیله، وشمسپویا، محمدکاظم (1396) به سوی حکمروایی اجتماع محلی، کوششی در معرفی موضوعات و عرصه های کلیدی موردپژوهی: محله درکه. فصلنامه آمایش محیط،10(37)، 195-216.
2.جودی، بهنام، موغلی، مرضیه، و خرمبخت، علی (1400) ارزیابی عملکرد مدیریت شهری پایدار با رویکرد رضایتمندی شهروندان در محلات شهر اردبیل. فصلنامه شهرپایدار، 4(4)، 101-117.
3.حاجیلو، زهرا، ارغان، عباس، دریاباری، سیدجمال الدین، و فرهودی، رحمت الله (1397). تحلیلی بر عوامل موثر بر نظام مدیریت شهری کلانشهر تهران در راستای مدیریت یکپارچه شهری. فصلنامه جغرافیا(برنامه ریزی منطقهای)، 9(1)، 141-159.
4.حسینی، سیدعبدالحسین (1399). سنجش میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد مدیریت شهری باتاکید بر خدمات شهری؛ نمونه موردی: شهر ایذه)، دوماهنامه پژوهش در هنر و علوم انسانی،5(6)، 59-68.
5.حمیدیپور، زینب، رستگاران، افسانه، سواری، منصور، سیاحی، عاشور، و مرادی، پوریا (1396). گزیده اطلاعات مناطق و نواحی و محلات شهر اهواز. معاونت برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداریکلانشهر اهواز، 77 صفحه.
6.خدارحیمی، سیامک (1380). بررسی وضعیت ارایه خدمات عمومی و بهینه سازی آن از دیدگاه شهروندان شیرازی، شهرداری شیراز، معاونت برنامه ریزی گروه مطالعات و پژوهش.
7.رجبصلاحی، حمید (1381). ساختار حکومت محلی و چالشهای تجربی. تهران، انتشارات سازمان شهرداریهای کشور.
8.رضایی، میثم، و زنگیآبادی، علی (1399) ارزيابي و تحليل نقش کنشگران مديريت شهري در مديريت يکپارچة بافت تاريخيکلانشهر شيراز با استفاده از مدل ANP. فصلنامه آمایش جغرافیایی فضا، 10(36)، 179-196.
9.رضایی، میثم، و شمسالدینی، علی (1398). تحلیلی بر رابطۀ حکمروایی خوب شهری و عدالت اجتماعی در فضاهای شهری (مورد مطالعه: شهر فردوسیه – شهرستان شهریار). فصلنامه آمایش محیط، 12(45)، 25-48.
10.شیخمحمدی، محمد (1384). مدیریت مشارکتپذیر بر اساس نظام پیشنهادها. انستیتو ایز ایران، تهران.
11.فلاحپور، سجاد، حسینپور، اکبر، و آزادمرد، رضا (1397). بررسی جایگاه شهر جهانی در مدیریت شهری کلانشهر تبریز. فصلنامه جغرافیا وروابط انسانی، 1(2)، 273-293.
12.كياني، گشتاسب (1386). بررسي وضعيت و عملكرد مديريت شهری نمونه موردی: سكونتگاههاي شهري استان چهارمحال و بختياري.پايان نامه كارشناسي ارشد، دانشگاه اصفهان.
13.Gutierrez Rodriguez, P., Vazquez Burguete, J., Vaughan, R., & Edwards, J. (2009). The Transformation of Municipal Services: towards Quality in the Public Sector, Spain. 12. Ipsos (2009) Citizen Satisfaction Survey, the City of Calgary, Canada.
14.Lee, C.E., Gim, G., & Yoo, B. (2009). The Effect of Rrelationship Quality on Citizen Satisfaction with Electronic Government Services. The Marketing Management Journal.
15.The Research Bureau. (2005). Citizen Satisfaction with Municipal Services and Quality of Life in Worcester, Center for Community Performance Measurement, Worcester.No 272, pp1-33.
16.Gregg, G., & Van Ryzin. (2007). Pieces of a puzzle: Linking government performance, citizen satisfaction, and trust, Public Performance & Management Review, 30(4), 521-535.