ارزیابی تاثیرات مولفه های قرارگاه رفتاری در افزایش خلاقیت دانشجویان دانشکده های معماری شیراز، مورد پژوهی (دانشگاه آزاد شیراز، موسسه غیرانتفاعی هنر شیراز، موسسه غیرانتفاعی ارم شیراز)
الموضوعات :سارا جوکار 1 , معصومه سازنده 2
1 - ندارد
2 - استادیار گروه معماری، واحد زرقان، دانشگاه آزاد اسلامی، زرقان، ایران
الکلمات المفتاحية: قرارگاه رفتاری, خلاقیت, دانشجویان معماری, دانشگاه های معماری شیراز,
ملخص المقالة :
در فضاهای دانشکده های معماری به عنوان فضای آموزشی، دانشجویان و اساتید معماری برای انجام فعالیت، آموزش و طراحی در کنار هم قرار می گیرند. فضاهای مختلف از جمله آتلیه ها محل مناسبی برای برقراری تعاملات، ارتباط و آموزش طراحی می باشند. از سوی دیگر خلاقیت برای دانشجویان رشته معماری امری حیاتی و ضروری می باشد. با توجه به مولفه های قرارگاه رفتاری، میتواند باعث افزایش یا کاهش خلاقیت در دانشجویان معماری شود. در این پژوهش که با هدف بررسی تاثیر قرارگاه های رفتاری در افزایش خلاقیت دانشجویان رشته معماری انجام گرفته است، سه دانشکده معماری شهر شیراز به عنوان نمونه موردی انتخاب شده است. از جمله نمونه های موردی دانشگاه آزاد واحد شیراز، موسسه غیر انتفایی ارم شیراز و موسسه غیرانتفایی هنر شیراز می باشد. در پژوهش حاضر با تکیه بر مطالعات اسنادی و کتابخانه ای به جمع آوری اطلاعات پرداخته شده است. سپس مولفه های استخراج شده از این مطالعات مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان رشته معماری این دانشکده ها می باشد و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 120 دانشجو می باشد. نتایج پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد مولفه برگزاری کلاس ها در فضای باز از نظر دانشجویان بیشترین تاثیر را در افزایش خلاقیت دارد. پس از آن مولفه ابعاد و اندازه و ارتفاع دومین مولفه موثر می باشد و در انتها نیز مولفه ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با فضای باز کمترین تاثیر را در افزایش خلاقیت دانشجویان رشته معماری دارا می باشد.
احمدی، م. فرهادی، م. (زمستان1395): عرصۀ کار فردي در کارگاه طراحی معماري به عنوان یک قرارگاه رفتاري کارآمد، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، سال هجدهم، شماره 72
اکبرزاده، ز. حیدرنتاج، و. احمدی، ف. باعزت، ف (1398): تاثیر روانشناسی محیط و علوم رفتاری بر طراحی فضاهای آموزشی
بهامین، ر (1395): فضاهاي آموزشي از ديدگاه روانشناسي محيط، کنفرامس بین المللی عمران، معماری و زیرساخت های شهری
جعفری، الف. غلامعلی زاده، ح. مدیری، م. (بهار 1399): نقش اجتماع پذیری محی طهای آموزش معماری بر یادگیری دانشجویان: تحلیل مدل سازی معادلات ساختاری، هویت شهر شماره چهل و یکم / سال چهاردهم
سلیمی، م. جلالی، م. یوسفی تذکر، م.( زمستان1398): الزامات معماری مدارس با رویکرد افزایش خلاقیت و توانمندیهای دانش آموزان، معماری شناسی، شماره13
جلالیان، س. احمدی، ف . (مرداد1399) : تبیین قدرت قرارگاه هاي رفتاري آموزشی در دانشکده هنر و معماری، سومین کنفرانس بین المللی عمران، معماري و مدیریت توسعه شهري در ایران/ سال پنجم
ملکیان، ف. (بهار 1397): توصیف و تحلیل معیارهاي طراحی فضاهاي آموزشی از دیدگاه متخصصین تکنولوژي آموزشی براساس تفکرخلاق. پژوهش در نظام های آموزشی
مرتضوی، ش(1376) : فضاهاي آموزشي از ديدگاه روانشناسي محيط
رنجبران، س. جلالیان، س. دژدار، س(بهار 1396): تحليل ويژگی هاى رفتارى در فضاى هنرستان و عواملى در جهت قدرت گرفتن قرارگا ه ها، مطالعات محیطی هفت حصار، سال ششم
ذاکرانی، الف (تابستان 1395): طراحی پرگولای شهری با هدف ایجاد تغییر در الگوهای رفتاری گذر از خیابان، دستاورد، سال بیست و ششم
طاهری،ح. ولی زاده، م (1399 ): تأثیر محیط دانشگاه بر کیفیت زندگی و خلاقیت دانشجویان معماری، ششمین نمایشگاه بین المللی مطالعات معماری و شهرسازی در جهان اسلام
فکوریان، فلورا. حمزه نژاد، مهدی(پاییز 1397): ساختمان دانشكده معماری، زمينه پرورش خلاقيت دانشجویان معماری، فصلنامة علمي، پژوهشي ابتكار و خلاقيت در علوم انسانی
مهری قهفرخی، الف و همکاران( پاییز 1399): چهارچوب شناسایی، تحلیل و بررسی قرارگاه های رفتاری در طراحی فضاهای داخلی مسکن- نمونه موردی منطقه فرهنگ شهر شیراز، نشریه هنرهای زیبا – معماری وشهرسازی دوره 25، شماره 3
غلامعلی زاده، ح. مخبری، ن(1392): ویژگی های مؤثر محیط فیزیکی آموزش معماری برای رشد استعدادهای بالقوه دانشجویان معماری
Nguyen,Th. H., Newby,M., & Skordi, P.G. (2015). Development and use of an ins trument to measure students perceptions of a business s tatis tics learning environment in higher education, Learning Environment Research, 27(1), 27-47
.