بررسی رابطه مدیریت چند فرهنگی با ورزش در مدارس
الموضوعات :عاطفه خدابخشی 1 , زین العابدین فلاح 2 , امیر منتظری 3 , طاهر بهلکه 4
1 - گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
2 - گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3 - 3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه نیشابور، نیشابور، ایران
4 - گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت چندفرهنگی, مدیریت منابع انسانی, معلمان تربیتبدنی, ورزش مدارس.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه مدیریت چند فرهنگی با ورزش در مدارس بود، که به روش آمیخته انجام شده است. جامعه آماری بخش کمّی پژوهش شامل کلیه معلمان تربیتبدنی کشور (34000=N) بود، نمونه آماری در این پژوهش با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 380 نفر در نظر گرفته شد که نمونهگیری با استفاده از روش خوشهای تصادفی انجام پذیرفت. دادههای موردنیاز برای شناسایی مؤلفهها و تحلیل مدل اندازهگیری با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، پس از اخذ روایی (صوری، محتوا و سازه) و اعتبارسنجی، گردآوری شد. براي محاسبه پايايی ابزار از روش آلفاي كرونباخ (91/0=α) و براي تجزیهوتحلیل دادهها، از روشهاي تحلیل عاملی اكتشافی، تأيیدي و معادلات ساختاري استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس و نرمافزار لیزرل انجام پذیرفت. بررسی و آزمون معادله ساختاری پژوهش نشان داد، متغیر پیشایند مدیریت چندفرهنگی اثر مثبت و معنیداری بر متغیر فرایند مدیریت چندفرهنگی دارد. همچنین، متغیر فرایند مدیریت چندفرهنگی، اثر مثبت و معنیداری بر متغیر نتایج مدیریت چندفرهنگی دارد. بهعلاوه، اثر غیرمستقیم متغیر پیشایند مدیریت چندفرهنگی بر متغیر نتایج مدیریت چندفرهنگی معنیدار بود و در این میان، متغیر فرایند مدیریت چندفرهنگی نقش میانجی را ایفا میکرد. بنابراین پیشنهاد می شود متصدیان و مدیران فوقانی و تصمیم گیر وزارت آموزش و پرورش نگاه ویژه ای به مدارس چندفرهنگی داشته باشند و با تقویت و تجهیز این مدارس به صورت عادلانه باعث ایجاد همدلی در کشور و جلوگیری از شائبه های تبعیض قومیتی شوند.
1. افضلی, سعیده, صادقی, علی رضا, موسی پور, نعمت الله, قادری, مصطفی. (1401). ارزیابی ابعاد سواد چندفرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی, 11(1), 427-448.
2. پورموسوی، احمد؛ عبدالهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم؛ عباسیان، حسین (1399). ارائه مدل مناسب مدیریت چند فرهنگی در مدارس ابتدایی ایران، مجلهی علوم تربيتی دانشگاه شهيد چمران اهواز، شمارهی 9، صص: 24-1.
3. حمیدی زاده، کتایون، فتحی واجارگاه، کوروش، عارفی، محبوبه، مهران، گلنار. (1398). آموزش چندفرهنگی در مدارس ؛ تأملی در تجربۀ ایدهآل معلمان موفق. مدیریت مدرسه، 7(1), 163-181.
4. خاکباز، عظیمه سادات. (1399). جایگاه آموزش چندفرهنگی در برنامۀ درسی ریاضی دورۀ اول ابتدایی. رویکردهای نوین آموزشی، 15 (1): 33-58.doi: 10.22108/nea.2020.110870.1224.
5. شیرکوه, م., سید علی نقی کمال, خ., محمد کاظمی, ف., & جواد پور, ک. (1395). مدیریت آموزش چند فرهنگی در مدارس ایران: فراتحلیلی کیفی. مدیریت مدرسه, سال چهارم, 87-80.
6. مقبولی(1391). رابطه بین ورزش و حفظ هویت فرهنگی دانشجویان ورزشکار شرکت کننده در مسابقات ورزشی دانشگاههای منطقه غرب ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.
7. Banks and Banks. (2013). Define multicultural Education, at: http://www.ncrel.org.
8. Banks, J. A. (2008). Diversity, group identity, and citizenship education in a global age. Educational Researcher, 37 (3): 129- 139.
9. Gutmann, A. (2004). Unity and diversity in democratic multicultural education: Creative and destructive tensions. Diversity and citizenship education: Global perspectives (pp.71-98). San Francisco: Jossey-Bass.
10. Liu, X. (2022). Comparing multicultural education in China and Finland: From policy to practice. Asian Ethnicity, 23(1), 165-185.
11. Saxena, A. (2011). The sociology of sport and physical education. Pinnacle Technology.
12. Sleeter, C. E. (2014). An analysis of multicultural education in the United States. In Multiculturalism in Education and Teaching (pp. 57-82). Routledge.
13. Venäläinen, S. (2010). Interaction in the multicultural classroom: Towards culturally sensitive home economics education. PhD Dissertation at University of Helsinki.