رنج انسانی و رویکرد زنانهمحور در مغرب زمین
الموضوعات :امیرعباس علیزمانی 1 , فاطمه میررحیمی 2
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکتری گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی،واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رویکرد زنانهمحور, الهیات مدرن غرب, مسئله شر, مسئله رنج, جنسیت,
ملخص المقالة :
مسئله شر و تجربه رنج، چه برخاسته از نیروهای طبیعی و چه از کنشهای انسانی، چیزی است که اگر تبیین و شناخت دقیق، عمیق و مستدل در آن حاصل شود، بدون توجه به جنسیت، همه انسانهای آزاده را جهت دفع و رفع آن متحد میکند. یکی از مهمترین شروری که بواسطه کنشهای انسانی پدید میآید شرور و رنجهای مرتبط با جنسیت است که در دنیای معاصر به آن توجه ویژهای میشود. شروری که عدم شناسایی و عدم تصحیح آن، عامل ایجاد موانع در مسیر شکوفایی اولاً در زنان و بالتبع در مردان، در ادامه در جامعه، تاریخ و روان یک ملت و همچنین درون هر انسانی میشود. شروری که بواسطه عوامل مختلف در طول دوران حیات بشر در جوامع مختلف ایجاد، تثبیت و حتی پوشش خیر بر تن کرده، بصورت امر مسلم در جوامع مختلف در آمده است. مسئله اصلی این تحقیق تبیین، دستهبندی رنجهای ناشی از جنسیت و یافتن عوامل ایجاد کننده آن است. در الهیات مدرن غرب، رویکردهای جدیدی در مواجهه با رنجهای انسانی مطرح شده که لازم است در مطالعات الهیاتی غربشناسی مورد بررسی و نقادی قرار بگیرند. فیلسوفان فمینیست با رویکرد زنانهمحور در مغرب زمین از جمله فیلسوفانی هستند که مطالب مهم و مختلفی را در خصوص مسئله شر و تجربه رنج در نسبت با جنسیت بیان کردهاند. در این راستا، این مقاله به دنبال پاسخ به این سوال است که استفاده از نظریات این فیلسوفان و تبیین دقیق دیدگاههای آنها بدون سوگیری، به همراه نقد و بررسی آن، چه میزان به ما کمک میکند تا از این طریق به حل مسئله مورد پژوهش بپردازیم و گامی در جهت حل مسئله رنج و جنسیت برداریم؟
ادواردز، پل. (1402). دانشنامه فلسفه اخلاق. ترجمه انشاالله رحمتی. تهران: نشر سوفیا.
بخشی، منصوره. (1397). جایگاه زن در نظام اجتماعی و خانواده از نگاه فارابی، ابن سینا و خواجه نصیر. دوفصلنامه علمی - پژوهشی حکمت سینوی، 22 (9).
پترسون، مایکل و هاسکر، ویلیام. (1393). عقل و اعتقاد دینی. ترجمه احمد نراقی و ابراهیم سلطانی. تهران: انتشارات طرح نو.
پورمحمدی، نعیمه. (1397). درباره شر. تهران: موسسه فرهنگی طه. جلد اول و دوم.
دادرس، فاطمه، پایاننامه. بررسی رویکرد فلسفه دینِ زنانه¬نگر.
سیمون دوبوار. (1380). جنس دوم. ترجمه قاسم صنعوی. تهران: نشر توس. جلد 1.
جیمز، سوزان.(1382). مجموعه مقالات دایره المعارف راتلج، دانشهای فمینیستی. ترجمه عباس یزدانی و بهروز جندقی. تهران: انتشارات مطالعات و تحقیقات زنان.
صانع پور، مریم،۱۴۰۰، عقلانیت در روایتی زنانه (گفتمان غربی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انتشارات ادیان و مذاهب.
فلاحی، جعفر، شهریور. (1402). بررسی انتقادی تئودیسه مرلین مککورد آدامز در آینه مقایسه انتقادی با تئودیسه عملی. دو فصلنامه تاملات فلسفی،ذ 13(30)، 445-485.
ملاصدرا، الحکمة المتعالیة في الأسفار العقلية الأربعة، ج 7.
مشیرزاده، حمیرا. (1382). از جنبش تا نظریه اجتماعی. تهران: نشر شیرازه. چاپ اول.
مکنون. (1374). بررسی تاریخی منزلت زن از دیدگاه اسلام. تهران: انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی.
نصر اصفهانی، 1396
Augustine, On the Trinity, In Vol III, select Library III
Clack, B. (2013). Feminism and the Problem of Evil، The Blackwell Companion to the Problem of Evil، First Edition. Edited by Justin P. McBrayer and Daniel Howard-Snyder، Wiley-Blackwell, p326-339.
Lioyd, Genevieve, The Man of Reason: “Male” and “Female” in Western Philosophy, London, Routledge, 1993, (1984)
Le Doeuff, M.(2003). The Sex of Knowing. New York:Routledge.
Soelle, D.(1975). Suffering. London:DLT.
Wolterstorff, N. and Cuneo, T. (2010). In quiring a bout God. Cambridge University Press.
