بازنمایی تجربه زیسته دانش آموزان دختر دوزبانه (بلوچ) از موانع بهکارگیری زبان مادری در مدرسه از منظر فرهنگی
جواد جهاندیده
1
(
دکتری، گروه برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
)
خدیجه احلال زهی
2
(
کارشناسی، گروه آموزش ابتدایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
)
الکلمات المفتاحية: تجربه زیسته دانش آموزان دختر , دوزبانه (بلوچ) , زبان مادری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بازنمایی تجربه زیسته دانش آموزان دختر دوزبانه (بلوچ) از موانع بهکارگیری زبان مادری در مدرسه از منظر فرهنگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر دوزبانه شهرستان سراوان که در سال تحصیلی 04-1403 مشغول به تحصیل بودند. برای انتخاب نمونههای موردمطالعه، از نمونهگیری مبتنی بر هدف از نوع داوطلبانه استفاده شد. حجم نمونهها تا جایی ادامه یافت که دادهها به اشباع رسید و درنهایت، تعداد 18 دانشآموز دوزبانه در این مطالعه شرکت کردند. روش پژوهش، تفسیرگرایی و به شیوه کیفی از نوع پدیدار شناسی صورت گرفت. دادهها به روش مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوریشد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای مضمونی انجام گرفت. تحلیل یافته های عمیق دیدگاههای دانش آموزان، موجب شناسایی و دستهبندی چهار مضمون سازمان دهنده شامل، موانع آموزشی با پنج مضمون پایه فقدان زمان آموزش، عدم علاقه معلمان به زبان مادری، فقدان منابع آموزشی، متمرکز بودن ساختار نظام آموزشی و استخدام معلمان ناآگاه به زبان مادری؛ موانع فرهنگی - موقعیتی با دو مضمون پایه محدود کردن زبان مادری به خانه و بیتوجهی به نیازهای دانش آموزان مناطق دوزبانه؛ موانع عاطفی با مضمون پایه ذهنیت منفی و موانع اقتصادی با مضمون پایه محدودیت در هزینه و بودجه گردید. طبق یافته ها مهمترین مشکلی که در این زمینه به وجود میآید سردرگمی دانش آموزان در تطابق زبان خود با زبانی است که تاکنون آن را به کار نبردهاند و آشنایی اندکی در حد برنامههای تلویزیون و دیگر رسانهها با آن دارند؛ در نتیجه، در فهمیدن و درک مطالب درسی با مشکل مواجه میشوند.
Ahmadi, M., Qureshi, A., & Goodarzi, F. (2018). Investigating multicultural problems in elementary schools in Saveh city and presenting solutions to them. Research in Educational Systems, 12(42), 121-137. [Persian] DOI: https://doi.org/10.22034/jiera.2018.84469
Anzaldua, G. (1987). Borderlands/La frontera. san Francisco: spinsters. Aunt lute. URL: Anzaldua-borderlands-la-frontera.pdf
Azizi, N., & Kohzadi, M. (2014). Analysis of essay errors of bilingual fifth grade elementary school students in Sanandaj. Quarterly Journal of Teaching Research, 2(1), 19-32. [Persian] DOI: 20.1001.1.24765686.1393.2.1.2.5
Benson, C. (2005). The importance of mother tongue-based schooling for educational quality. commissioned study for EFA Global Monitoring Report, 24, 1-25. URL: http://Unesdoc.Unesco.org.
Bernhardt, E. B. (2005). Reading development in a second language. Annual Review of Applied Linguistics, 25, 133-150. DOI:http://dx.doi.org/10.1017/s0267190505000073
Coggins Iii, P. E., Kennedy, T. J., & Armstrong, T. A. (2004). Bilingual corpus callosum variability. Brain and language, 89(1), 69-75. DOI: 10.1016/S0093-934X(03)00299-2
Ehteshami, T., & Mousavi, S. G. (2009). Comparison of academic achievement of students in bilingual areas with monolingual students in Isfahan province in the academic year 2008-2009. Educational Research Monthly Educational Research Paper, 119. [Persian] URL: https://civilica.com/doc/430442
Freire, P. (2020). Pedagogy of the oppressed. In Toward a sociology of education (pp. 374-386). Routledge. URL: https://www.bloomsbury.com/us/pedagogy-of-the-oppressed-9781501314162/
Gay, L. R. & Airasian, P. (2003). Educational research: Competencies for analysis and application. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall, 8(9), 1-7. URL: https://www.scirp.org/reference/referencespapers?referenceid=2085220
Ghaderi, M., Bolandhamtan, K., Havasbeigi, F., & Babakani, S. (2017). Primary school teachers’ lived experience of the challenges of teaching Persian in bilingual areas. Quarterly Journal of Education and Training, 133, 95-113. [Persian] DOI: 20.1001.1.10174133.1397.34.1.3.3
Harroff, P. B. (1969). On language” in J.F.cuber and p Harroff (ADS). reading in sociology. New York: Appleton- century- croft, pp 61-68. DOI:10.1080/10570319709374587
Jansen, A. E. (2019). navigating internal and external borderlands: the experience of emergent bilingual cape Verdean middle school students. University of Rhode Island. URL: https://doi.org/10.23860/diss-jansen-abigale-2019
Johnson, S. (1750-1760). The Essays of Samuel Johnson: Selected from the Rambler, 1750-1752; The Adventurer, 1753; And the Idler, 1758-1760 (1899). URL: https://academic.oup.com/book/1408/chapter-abstract/140750308?redirectedFrom=fulltext
Karimipour, A., & Elyasi, M. (2013). Some Language Learning Difficulties of Kurdish-Persian-Speaking Bilinguals in the Iranian City of Ilam; Some Compensatory Measures. Journal of Linguistics and Khorasan Dialects, 4(7), 21. [Persian] DOI:10.22067/LJ.V4I7.24962
Maghsoudi, M. (1993). Ethnicity and its role in the political developments of the reign of Mohammad Reza Pahlavi. Tehran: Islamic Revolution Documents Center Publications. [Persian] DOI:https://www.gisoom.com/book/1263519/
Mangila, B. B. (2019). Institutionalizing a mother tongue-based approach in teaching multicultural classrooms: A closer look at elementary teachers’ experiences. Asia Pacific Journal of Education, Arts and Sciences, 6(2), 34-39. URL: https://www.researchgate.net/publication/338293980_Institutionalizing_a_Mother_Tongue-Based_Approach_in_Teaching_Multicultural_Classrooms_A_Closer_Look_at_Elementary_Teachers'_Experiences
Moeini, J. (1995). Theory and Culture. Tehran: International Center for Cultural Studies and Research. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/191211
Moule, J. (2012). Cultural competence: A primer for educators (international edition) (2nd ed.). United States: Wadsworth Cengage Learning. URL: https://dl.icdst.org/pdfs/files4/0ba8ffafcdd5c6ff581bdb49cbcba574.pdf
Nasiri Meshkini, G. (1999). Population and Security, Possibilities and Obstacles to the Emergence of a Kurdish State in the Middle East. Quarterly Journal of the Institute for Strategic Studies, 2(5 and 6), 157-184. URL: [Persian] https://quarterly.risstudies.org/article_1307_f93882cbd8fc7fb794c1011d63be6fb6.pdf
Oshare, F. (2006). Studying the language learning problems of first grade primary school children in bilingual areas. Journal of Curriculum Studies, 9, 42-60. [Persian] URL: http://noo.rs/DPsjy
Pretorius, S. G. (2012). The implications of teacher effectiveness requirements for initial teacher education reform. Journal of Social Sciences, 8(3), 310-317. DOI:10.3844/jssp.2012.310.317
Shariati, Ali. (2006). Gray Notebooks: Faith, Emotion, Thought. by Mohammad Reza Haj Babaei. Tehran: Negah Emrooz, Andishe Kharazmi, 165. [Persian] URL: https://www.gisoom.com/book/1738740
Vahid, Majid. (2003). Policymaking and Culture in Iran Today. Tehran: Baz Publications. [Persian] URL: https://www.adinehbook.com/product/9645933870
