عوامل تشکیل دهنده الگوی مشارکت بخش غیردولتی در توسعه آموزش عالی
الموضوعات :
سعید رهبری
1
,
بهارک شیرزاد کبریا
2
,
یلدا دلگشایی
3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه حکمرانی آموزشی و سرمایه انسانی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
2 - دانشیار گروه حکمرانی آموزشی و سرمایه انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه حکمرانی آموزشی و سرمایه انسانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, بخش غیردولتی, توسعه, رشته های تقاضامحور, مشارکت,
ملخص المقالة :
هدف: شناسایی عوامل تشکیل دهنده الگوی مشارکت بخش غیردولتی در توسعه آموزش عالی با تاکید بر رشته های تقاضامحور روش شناسی: پژوهش کاربردی و بر حسب داده های کمی و پیمایشی مقطعی بود. جامعه آماری 560 نفر از مدیران و کارکنان دانشگاه های غیردولتی استان تهران بود که با طبقه ای تصادفی تعداد 234 نفر نمونه انتخاب شد. داده های از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری و روایی صوری و محتوایی و آلفای کرونباخ جهت تعیین روایی وپایایی استفاده شد. تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی تاییدی، آزمون تی دو گروه مستقل و تحلیل واریانس یک طرفه انجام شد. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان داد الگوی مشارکت بخش غیردولتی در توسعه آموزش عالی با رویکرد رشته های تقاضامحور از 6 بعد، 20 مولفه و 78 شاخص تشکیل شده است. بعد گسترش کیفی آموزش با 4 مولفه و 17 شاخص، بعد مالی- اقتصادی با 3 مولفه و 14 شاخص، بعدگسترش و تنوع خدمات با 3 مولفه و 9 شاخص، بعد بازاریابی و ارتباطات با 3 مولفه و 11 شاخص، بعد تغییر و نگاه حمایتی با 2 مولفه و 7 شاخص، بعد زیرساختی با 5 مولفه و 20 شاخص مورد تایید قرار گرفتند. نتیجه گیری: علاوه بر دیدگاه غیرانتفاعی به آموزش عالی با هدف پرورش نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار، می توان با بکارگیری عوامل شناسایی شده در این پژوهش ضمن هدفمند نمودن دوره های آموزشی دانشگاهی برای جامعه و صنعت، داوطلبان تحصیل در دانشگاه را به سمت رشته های کاربردی و مورد نیاز جامعه هدایت کرد.
راسته، حمیدرضا. جمشیدی، لاله. (1393). عوامل تاثیرگذار بر توسعه کمی خصوصی سازی آموزش عالی در ایران. علوم تربیتی، 2(21)، 83-112.
توکل، محمد. نوه ابراهیم، عبدالرحیم. رضاییان، مجید. (1396). آثار و پیامدهای مشارکت بخش خصوصی در آموزش عالی ایران. مطالعات جامعه شناختی، 24(2)، 593-627.
جانستون، بروس. (1383). خصوصی سازی آموزش عالی. مترجم: حمیدرضا آراسته، دایره المعارف آموزش عالی، انتشارات بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
جمشیدی، لاله. آراسته، حمیدرضا. نوه ابراهیم، عبدالرحیم. زین آبادی، حسن رضا. (1392). توسعه کیفی خصوصی سازی آموزش عالی در ایران: الزامات و پیش بایست¬های خرد. دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، 1(3)، 66-87.
دادجوی توکل، عطیه. حسینی، محمدعلی. نیکنامی، مصطفی. صالحی، محمدجواد. (1398). تقویت مشارکت بخش غیردولتی در تامین منابع مالی آموزش عالی. مدیریت فردا، 18، 123-138.
ربیعی، علی. نظریان، زهرا. (1391). موانع خصوصی سازی آموزش عالی در ایران و ارائه راهکارهایی جهت رفع آن¬ها. فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 4(2)، 171-206.
رحیمی، سحر. (1392). تحلیل استراتژیک پردیس شماره 2 دانشگاه شهید بهشتی با استفاده از مدل swot. پایان نامه کارشناسی ارشد. مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
رضاییان، مجید. (1399). چالشهای بخش خصوصی آموزش عالی. مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 13(1)، 349-378.
عزیزی، اسما. یمنی دوزی سرخابی، محمد. خراسانی، اباصلت. آراسته، حمیدرضا. (1399). طراحی الگوی خصوصی سازی آموزش عالی ایران. اندیشه های نوین تربیتی، 16(4)، 7-33.
فراهانی، فرهاد. معصومی، لیلا. رستمی معز، معصومه. خاموردی، زهرا. خطبیان، مهناز. (1398). بررسی تطبیقی مشارکت بخش دولتی و خصوصی در آموزش عالی علوم پزشکی در پنج قاره. طب و تزکیه، 28(2)، 70-81.
قریشی خوراسگانی، مریم سادات. یمنی دوزی سرخابی، محمد. ذاکرصالحی، غلامرضا. و مهران، گلنار. (1396). تحلیل محتوای مقالات حوزه خصوصی سازی آموزش عالی در مجلات علمی کشور. سیاست علم و فناوری، 9(3)، 61-76.
کریمی، فریبا. پارسایان، عاطفه. (1397). سیاست گذاری در آموزش عالی با رویکرد خصوصی سازی. کنفرانس ملی دستاوردهای نوین در جهان، تعلیم و تربیت، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی-اجتماعی.
Abiddin, N.Z. Ibrahim, I. Abdul Aziz, S.A. (2022). Non-Governmental Organizations (NGOs) and Their Part towards Sustainable Community Development.
Sustainability, 14, 4386. https://doi.org/10.3390/su14084386 Aburi Azizah, S. J. (2022). The role of quality assurance in Saudi higher education institutions. International Journal of Educational Research Open, 3, Article 100127.
Adu-Baffoe1, E. & Bonney, S. (2021). The Role of Non-Governmental Organizations in Basic Education Delivery in Ghana: Implications for Theory, Policy, and Practice. International Education Studies,14(4). ISSN 1913-9020 E-ISSN 1913-9039.
Altbach, P.G. (2006). International higher education: Reflections on policy and practice. Center for International Higher Education, Boston College. Available at: http://www.bc.edu/cihe/.
Baine, E.M.M. (2010). Privatization of Higher Education in Uganda and the Global Gender Justice Ideal: Uneasy Bedfellows? Educational Review, 62(3), 315–328.
Bennett, L., Nair, C.S., Shah, M., (2012). The emergence of private higher education in Australia: the silent provider. Eur. J. High. Educ, 2(4), 423–435. Chae, J.-E., Hong, H.K. (2009). The expansion of higher education led by private universities in Korea. Asia Pacific J. Educ, 29 (3), 341–355.
Cui, C., et al. (2020). Overview of public-private partnerships in the waste-to-energy incineration industry in China: Status, opportunities, and challenges. Energy Strategy Reviews, 32, Article 100584.
De Wit-de Vries, E., et al. (2019). Knowledge transfer in university–industry research partnerships: A review. The Journal of Technology Transfer, 44(4), 1236–1255.
Dzhikiya, M.K., Karp, M.V., Bart, T.V. and Kukushkin, S.N. (2023). Public-private partnership as a mechanism of education management in the structure of the social and investment model of economic growth. Front. Educ, 8: 1132644. doi:10.3389/feduc.2023.1132644 Garwe, E.C. (2016). Increase in the demand for private higher education: unmasking the “paradox”. International Journal of Educational Management, 30(2), 232-251.
Generalao, I.N. Clarissa, C.D. (02022). Contemporary Issues in Philippine Higher Education (pp.17-27) Chapter: 2. Publisher: University of the Philippines Center for Integrative and Development Studies.
Gupta, A. (2008). International trends and private higher education in India. International Journa of Education Management, 22(6), 565–594. Hakami, M., Pradhan, S., & Mastio, E. (2022). Who you know affects what you know”: Knowledge transfer in the university–private partnership–a social capital perspective? Industry and Higher Education, Article 09504222221102267.
Hunt, S.A. and Boliver, Vikki. (2023). The private higher education provider landscape in the UK. STUDIES IN HIGHER EDUCATION, 48(9), 1346–1360. https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2199317
Ibidunni, A. S. Benson, Y. N. Lerato, E. M. (2023). Bringing quality management to perspective in higher education institutions’ research output: A focus on selected private universities in Nigeria. Heliyon, 9 (2023) e15443.
Kassem, H. S., et al. (2020). Mapping and analysis of sustainability-oriented partnerships in non-profit organizations: The case of Saudi Arabia. Sustainability, 12(17), 7178.
Kerekes, C.B. (2010). Privatize it: outsourcing and privatization in higher education. Hall. J.C. (Ed.). Doing more with less: making collages work better, (pp. 235-247). New York: Springer.
Komljenovic, J., & Robertson, S. L. (2017). Making global education markets and trade. Globalization, Societies and Education, 15(3), 289–295.
Kwiek. M. (2003). The State, the Market, and Higher Education: Challenges for the New Century. Kwiek. M. (Ed.). The University, Globalization, Central Europe (pp. 71-114). Frankfurt a/Main and New York: Peter Lang. 2003.
Kwiek. M. (2016). From growth to decline? Demand-absorbing private higher education when demand is over. A Global Perspective on Private Higher Education, (pp.53-80)
Levy, D.C. (2011). Public policy for private higher education: A global analysis. Journal of comparative policy analysis: research and practice, 13(4), 383-396.
NEA. (2004). National education association. higher education and privatization, Washington D.C, 10.
Padró, F.F. & Nair, C.S. (2016). Higher education: the needs of the many outweigh the needs of the few. A Global Perspective on Private Higher Education, (pp.313-328).
Qureshi, F. & Khawaja, S. (2021). The growth of private higher education: an overview in the context of liberalization, privatization and marketisation, European Journal of Education Studies, 8(9).
Ramaditya, M. Effendi, S. and Burda, A. (2023). Survival and human resource strategies of private higher education in facing an era of change: Insight from Indonesia. Front. Educ, 8: 1141123. doi:10.3389/feduc.2023.1141123 Rizvi, F. (2006). The Ideology of Privatization in Higher Education: A Global Perspective. Priest, D. M., & John E. P.S. (Eds). Privatization and Public Universities (pp 65- 86). Indiana University Press.
Sasson, I. (2019). Building a sustainable university–community partnership: Case study in science education. Studies in Higher Education, 44(12), 2318–2332.
Semlali, Y. Ahmed, B. Saidi, O. Abdelkrim, G. Musaddag, E. Nourredine, K. Ismail, B. (2023). Challenges of the public-private sector partnership in higher education (KFU cases): SEModelling approach. Computers in Human Behavior Reports, 10 (2023) 100279.
Shah, M. & Lewis, I. (2020). Private Higher Education in Australia: Growth, Quality and Standards. JIRSEA, 8(2), 80-96.
Tavares, O., Soares, D., & Sin, C. (2020). Industry–university collaboration in industrial doctorates: A trouble-free marriage? Industry and Higher Education, 34(5), 312–320.
Tbilisi, G. (2002). Private Higher Education. UNESCO. Policy forum, 16. Available at: http://www.bc.edu/cihe/ Teixeira, P.N. (2009). Economic imperialism and the ivory tower: Economic issues and policy challenges in the funding of higher education in the EHEA (2010–2020). In J. Huisman, B. Stensaker, & B. M. Kehm (Eds.), The European higher education area: Perspectives on a moving target (pp. 43–60). Rotterdam: Sense Publishers.
Teixeira, P.N. Biscaia, R. Rocha, V. Cardoso, M.F. (2016). What role for private higher education in Europe? Reflecting about current patterns and future prospects. A Global Perspective on Private Higher Education, (pp.13-28).
Tiwari, R. Anjum, B. Khurana, A. (2023). Role of Private Sector in Indian Higher Education. GALAXY International Interdisciplinary Research Journal, 1(2), 75-83.
Trang, N. T. N., et al. (2022). Impacts of collaborative partnership on the performance of cold supply chains of agriculture and foods: Literature review. Sustainability, 14(11), 6462.
Yamada, Reiko. (2018). Impact of Higher Education Policy on Private Universities in Japan: Analysis of governance and educational reform through survey responses. Higher Education Forum, 15, 19-37.