شناسایی و تحلیل کیفی شاخصهای زمینهای و پیامدهای جذب صنعت بیمه در ورزش ایران
الموضوعات :پیمان ترکاشوند 1 , محمد حامی 2 , وحید شجاعی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - گروه مدیریت ورزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل فرهنگی و اجتماعی, بازاریابی, حقوقی, انگیزشی, ساختاری, فنی و تخصصی,
ملخص المقالة :
این تحقیق با هدف بررسی و تحلیل عوامل پیشینی و پسینی مؤثر برجذب بیمه در صنعت ورزش ایران انجامشده است. روش تحقیق حاضر از منظر پاردایم از نوع تحقیقات پست مدرن بوده نوع تحقیق کیفی است و با استفاده از رویکرد تحلیل موضوعی انجامشده است. روش گردآوری اطلاعات مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته بود. مشارکتکنندگان تحقیق خبرگان حوزه مدیریت ورزشی، بازاریابی و صنعت بیمه بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و تاکتیک گلوله برفی درنهایت 14 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه تحقیق در نظر گرفته شدند. برای تحلیل دادههای کیفی، از نرمافزار Maxqda نسخه 2024 استفاده شد. نتایج تحلیل مضمون نشان داد که فرآیند جذب بیمه در صنعت ورزش ایران تحت تأثیر مجموعهای از عوامل کلیدی قرار دارد. مهمترین عوامل بازدارنده شامل نبود فرهنگ بیمهای، باورهای نادرست و ضعف آموزش اجتماعی در میان ورزشکاران است. همچنین مؤلفههایی همچون ناکارآمدی در بازاریابی بیمه ورزشی، ضعف زیرساختهای فنی و دیجیتال، چالشهای قانونی و حقوقی، کمبود انگیزههای مالی برای خریداران بیمه و عدم آمادگی نیروی انسانی متخصص، از دیگر موانع شناساییشدهاند. این یافتهها نشان میدهد که موفقیت در توسعه بیمه در ورزش نیازمند اصلاحات چندبُعدی در حوزههای فرهنگی، زیرساختی، فنی و سیاستگذاری است و حاکی از آن است که شکلگیری نگرش مثبت نسبت به بیمه در ورزش، نیازمند مداخلات هدفمند فرهنگی، توسعه زیرساختهای تخصصی و تدوین سیاستهای حمایتی و تشویقی از سوی نهادهای متولی ورزش و بیمه است. این رویکردها علاوه برافزایش رفاه و امنیت اجتماعی ورزشکاران، زمینه توسعه پایدار ورزش، جذب سرمایهگذاری بیشتر و ارتقای موقعیت ایران در عرصههای بینالمللی را فراهم میکنند.
Abdolmaleki, H., Mirzazadeh, Z., & Alidoust Ghahfarokhhi, E. (2016). The role played by socio-cultural factors in sports consumer behavior. Annals of Applied Sport Science, 4(3), 17-25. DOI: https://doi.org/10.18869/acadpub.aassjournal.4.3.17.
Aghaei Shahri, M. S., & Azimzadeh, S. M. (2021). The Infrastructure, Peripheral, Organizational and Market Relations in the Iranian Sports Industry. Sports Business Journal, 1(1), 115-126. DOI: https://doi.org/10.22051/sbj.2021.37288.1013.
Aknarouss, M. L. (2019). Insurance of Sports Practitioners. Milev Journal of Research and Studies, 5(2), 226-242. DOI: https://doi.org/10.58205/mjrs.v5i2.1137.
Al Ghamdi, A. O., Bin Shehail, F. M., AL Hariqi, I. A., AL Mutairy, H. M., AL Rashidi, A. M., AL Mutairi, A. S., & AL Anazi, A. K. (2019). The Positive Impact of Sport on Individual and Societal Health: A Critical Review. EPH-International Journal of Humanities and Social Science, 4(3), 26-31. DOI: https://doi.org/ 10.53555/eijhss.v4i3.199.
Ariyayar, R. , Seyed Hamid, S. H. , Ashraf Ganjooei, F. and Zarei, A. (2022). The analysis of effective factors on the development of insurance in local sports of Iran: based on data foundation theory. Contemporary Studies On Sport Management, 12(23), 49-63. DOI: doi: 10.22084/smms.2021.22469.2673. In Persian
Authorities, S. Transparency in Insurance Law and Regulation: In South Africa. Transparency in Insurance Regulation and Supervisory Law, 491. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-63621-0.
Bhambri, P., Rani, S., & Pareek, P. K. (2024). Financial innovations: Intelligent automation in finance and insurance sectors. In Hyperautomation in Business and Society (pp. 226-243). IGI Global. DOI: https://doi.org/10.4018/979-8-3693-3354-9.ch012.
Bork, K., & Wandt, M. (2021). Transparency in Insurance Regulation and Supervisory Law of Germany. Transparency in Insurance Regulation and Supervisory Law: A Comparative Analysis, 123-158. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-63621-0_6.
Bublyk, M., Kopach, T., & Pikhniak, T. (2021). Analysis of human-capital development tools in insurance companies. Economics Ecology Socium, 5(2), 40-48. DOI: https://doi.org/10.31520/2616-7107/2021.5.2-5.
Chen, Y., Qiu, W., Ou, R., & Huang, C. (2021). A Contract-Based Insurance Incentive Mechanism Boosted by Wearable Technology. IEEE Internet of Things Journal, 8, 6089-6100. DOI: https://doi.org/10.1109/JIOT.2020.3033543.
Desalegn, G. (2023). Insuring a greener future: How green insurance drives investment in sustainable projects in developing countries?. Green Finance, 5(2), 195-210.DOI: https://doi.org/10.3934/GF.2023008.
Fadun, O. S., & Shoyemi, O. S. (2018). Insurance investment funds and economic growth in Nigeria: An empirical analysis (2000–2015). International Journal of Development and Management Review, 13(1). DOI: https://doi.org/10.1192/pb.35.6.237a.
Farahani, A. , pournaghi, A. and Mahdavi Kelishomi, G. (2018). Comparative Study on Exposure Methos of Sports Insurance between Iran and Selected Countries. Applied Research of Sport Management, 6(4), 47-60. DOI: https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.23455551.1397.6.4.5.7. In Persian
Fedorova, Nina. (2016). Specifics of the Motivational Component of the Consumer Behaviour of the Insured. 84-91. DOI: https://doi.org/10.29038/2306-3971-2016-01-84-91.
Fişekçioğlu, B., Özsarı, A., Şen, H. F., Altın, M., & Görücü, A. (2019). Evaluate Professİonal and Amateur Athletes’ Socıal Insurances wıth Legal Aspects In Turkey. Turkish Journal of Sport and Exercise, 21(2), 211-216. DOI: https://doi.org/10.15314/tsed.536344.
Galini, H. , Shojaei, V. , Hami, M. and Soleymani Tapesari, B. (2022). Developing a Conceptual Model for Improving the Sports Insurance System in Iran. Sport Management Journal, 13(4), 1321-1335. DOI: https://doi.org/10.22059/jsm.2020.302619.2479. In Persian
Gupta, S. (2024). Study on the Effectiveness of Marketing through Sports. Indian Journal of YOGA Exercise & Sport Science and Physical Education, 39-43. DOI: https://doi.org/10.58914/ijyesspe.2024-9.1.6.
Jerry, R. H. (2021). Transparency in Insurance Regulation and Supervisory Law of the United States. Transparency in Insurance Regulation and Supervisory Law: A Comparative Analysis, 547-593. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-63621-0_25.
Kajwang, B. (2022). Enabling factors for capacity building in the insurance sector. European Journal of Human Resource, 6(1), 80-87. DOI: https://doi.org/10.1256/pb.35.6.238b.
Khosravi, N., Bagheri, H., & Hasaan, A. (2024). Abordagem da teoria fundamentada: revelando novas perspectivas sobre a participação em esportes por meio da realização de eventos no Irã. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review, 13(2), 333-357. DOI: https://doi.org/10.5585/podium.v13i2.25634.
Kim, E., & Kim, Y. (2024). Determinants of user acceptance of digital insurance platform service on InsurTech: an empirical study in South Korea. Asian Journal of Technology Innovation, 1-31. DOI: https://doi.org/10.1080/19761597.2024.2337629.
Kosnikova, O.V., Zolkin, A.L., Bobkov, V.V., & Titushina, N.V. (2024). The role of professional sports in the economy of modern states. Ekonomika i upravlenie: problemy, resheniya. DOI: https://doi.org/10.36871/ek.up.p.r.2024.10.08.003.
Kwon, W. J. (2014). Human capital risk and talent management issues in the insurance market: Public policy, industry and collegiate education perspectives. The Geneva Papers on Risk and Insurance-Issues and Practice, 39, 173-196. DOI: https://doi.org/10.1057/gpp.2013.11.
Li, B., Wang, L., Jiang, Q., Li, W., & Huang, R. (2023). Sports Risk Prediction Model based on automatic encoder and convolutional neural network. Applied Sciences, 13(13), 7839. DOI: https://doi.org/10.3390/app13137839.
Lugmayr, I. S., & Stremitzer, H. (1991). Athletic accident and insurance. Versicherungsmedizin, 43(3), 91-94. DOI: https://doi.org/11.2192/pb.42.6.238c.
Park, S. C., & Lemaire, J. (2012). The impact of culture on the demand for non-life insurance. ASTIN Bulletin: The Journal of the IAA, 42(2), 501-527. DOI: https://doi.org/10.2143/AST.42.2.2182806.
Perkasa, D. H., Harbiato, F., Al Faruq, M., Wuryandari, N. E. R., & Rostini, C. N. (2023). The Influence of Recruitment, Training, and Motivation Systems on Employee Performance Bank Mandiri Latumentten Branch West Jakarta. KnE Social Sciences, 89-103. DOI: https://doi.org/10.1192/pb.35.6.237a.
Piljan, I., Piljan, T., & Lukić, M. (2019). Insurance of athlete's in the Republic of Serbia. Trendovi u poslovanju, 7(2), 78-86.DOI: https://doi.org/10.5937/trendpos1902078P.
Rheinberg, F. (1987). The motivational analysis of high-risk sport. In Motivation, intention, and volition (pp. 249-257). Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-70967-8_17.
Ristić, P. M. (2024). Use of motivational persuasive factors in advertisements. Ekonomski izazovi, 13(25), 1-20. DOI: https://doi.org/10.5937/EkoIzazov2425001R.
Saliba, B., Spiteri, J., & Cortis, D. (2021). Insurance and wearables as tools in managing risk in sports: Determinants of technology take-up and propensity to insure and share data. The Geneva Papers on Risk and Insurance-Issues and Practice, 1-21. DOI: https://doi.org/ 10.1057/s41288-021-00250-6.
Schlegel, M. U., & Hill, C. (2023). The reach of sports technologies. In 21st Century Sports: How Technologies Will Change Sports in the Digital Age (pp. 105-125). Cham: Springer International Publishing.DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-38981-8_7.
Shakibi rad, A. , Safari Hassanabadi, S. , Najafi Alamdarlo, F. and Seifpour, K. (2021). Sports insurance prioritization services in attracting the satisfaction of injured athletes. Journal of Sociology of Lifestyle (SLS), 7(17), 154-166. DOI: https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.24237558.1399.5.1.11.7. In Persian
Sheng, Q. (2022). International Infrastructure Network. In The Routledge Handbook of the Belt and Road (pp. 381-383). Routledge. DOI: https://doi.org/ 10.4324/9781003286202-82.
Siekmann, R. C. (2012). Introduction to international and European sports law: capita selecta. Springer Science & Business Media. DOI: https://doi.org/10.3257/pb.15.6.215a.
Surujlal, J. (2016). Managing human resources in sport: issues, challenges and possible remedies management and tourism. African Journal for Physical Activity and Health Sciences (AJPHES), 22(31), 760-776.DOI: https://doi.org/10.10520/EJC195986.
Tanklevskaya, N., & Vybranskyy, V. (2019). Osnovy marketynhu v sportyvniy sferi [Basics of sports marketing]. In Sotsial'no-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrayiny [Socio-Economic Problems of the Modern Period of Ukraine]. 140 (6), 20-25. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2019-6-4.
Taylor, J., & Lewis, A. (Eds.). (2021). Sport: law and practice. Bloomsbury Professional.DOI: https://doi.org/10.11456/pb.35.6.236c.
Treerattanapun, A. (2011). The impact of culture on non-life insurance consumption. Wharton Research Scholars Journal 78, 6, 12. DOI: https://doi.org/10.3242/pb.65.6.742n.
Wilson, R., Platts, C., & Plumley, D. (2022). Trends in the Sport and Leisure Industry. In Torkildsen's Sport and Leisure Management (pp. 33-59). Routledge.DOI: https://doi.org/10.4324/9780367823610-4.
Yue-hui, L., & Yan, Y. (2013). Research on Risk Management of Sports Events Based on Analytic Hierarchy Process. International Journal of Digital Content Technology and its Applications, 7(2), 124.DOI: https://doi.org/10.4156/JDCTA.VOL7.ISSUE2.14.
Zheng, Y. (2014). Analysis of the Influence of Cultural and Social Psychological Factors on Sports Consumption. In 2014 International Conference on Education Reform and Modern Management (ERMM-14). 378-380.DOI: https://doi.org/10.2991/ermm-14.2014.102.