تحلیل نقش سرمایه اجتماعی بر تاب آوری زنجیره تامین در صنعت فولاد
الموضوعات :امیر علی احسنی 1 , ابراهیم نیک نقش 2 , شکراله زیاری 3 , مهدی امیرمیاندرق 4
1 -
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
3 - گروه ریاضی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه ریاضی، واحد فیروزکوه، دانشگاه ازاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, تاباوری زنجیره تامین, صنعت فولاد,
ملخص المقالة :
امروزه، رقابت بین شرکتها جای خود را به رقابت بین زنجیرههای تأمین داده است، به عبارت دیگر شبکههایی از شرکتها، مسئول تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی و تحویل به مشتری هستند. این شبکه از موجودیتها، مسئول فرآیندهای مختلف تأمین، تولید و توزیع هستند که به عنوان یک زنجیرهتأمین شناخته میشوند. موجودیتهای زنجیره تأمین میتوانند در مکانهای مختلف جغرافیایی مستقر باشند و محصولات نهایی با کیفیت بالا را به موقع و با کمترین هزینه به دست مشتریانی که در نقاط مختلفی پراکنده هستند، برسانند.هدف این مقاله تحلیل نقش سرمایه اجتماعی بر تاب آوری زنجیره تامین در صنعت فولاد است. بدینمنظور با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و معادلات ساختاری در دوره زمانی سال 1404 بررسی شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان صنعت فولاد بودند که تعداد آنها 340 نفر میباشد و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 181 نفر تعیین شده است. همانطور که نتایج حاصل از تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری نشان دادند، عدد معناداری ميان عامل سرمایه اجتماعی و تاب آوری زنجیره تامین ، 5.07 میباشد بنابراین عامل سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر تاب آوری زنجیره تامین داشته است. همچنین ضریب تخمین استاندارد بهدستآمده در مورد این عدد 0.57 بوده، لذا آشکار است که تاثیر عامل سرمایه اجتماعی بر تاب آوری زنجیره تامین زیاد میباشد. بنابراین تغییر در عامل سرمایه اجتماعی سبب بروز تغییر در تاب آوری زنجیره تامین میگردد.براساس نتایج، پیشنهاد میگردد در صنعت فولاد تمر کز بر پيكربندي كلي روابط شبكه¬اي باشد که يك جنبه مهم سرمايه اجتماعي را شكل مي¬دهد و مي¬تواند بر توسعه تاب آوری زنجیره تامین تأثير بگذارد.
Akram, M.U., Islam, N., Chauhan, C., Yaqub, M.Z., 2024. Resilience and agility in sustainable supply chains: a relational and dynamic capabilities view. J. Bus. Res. 183, 114855. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114855.
Jafari, E., Rousta, Asayesh, F. Ahmadi Sharif, M., (2024). Providing a Sustainable Marketing Model in the Insurance Industry with a Focus on Artificial Intelligence. Journal of System Management, 10 (4), 135-149. https://doi.org/ 10.30495/SJSM.2024.1126217
Amaya Rivas, A., Liao, Y.-K., Vu, M.-Q., & Hung, C.-S. (2022). Toward a comprehensive model of green marketing and innovative green adoption: Application of a stimulus- organism-response model. Sustainability, 14(6), Article 3288. https://doi.org/10.3390/su14063288
Askarian, B., Poorzarandi, M.E., & Haqiqat Monfared, J. (2021). Ranking of resilient suppliers in the drug supply chain by combining the techniques of network analysis and Fuzzy Dimetal, Strategic Management in Industrial Systems, 16(58), 1-13. https://doi.org/ 10.24200/sci.2021.55787.4405. (In Persian).
Bals, C (2019) "Toward a supply chain finance (SCF) ecosystem – Proposing a framework and agenda for future research", Journal of Purchasing and Supply Management, 25(2), 105-117.
Bashiri, Li, K, Lim, M., Akpobi, T., (2025), How to improve supply chain sustainable performance by resilience practices through dynamic capability view: Evidence from Chinese construction, Resources, Conservation & Recycling 212, 107965. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2024.107965
Chou, S.-F., Horng, J.-S., Liu, C.-H. S., & Lin, J.-Y. (2020). Identifying the critical factors of customer behavior: An integration perspective of marketing strategy and components of attitudes. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, Article 102113. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102113
Dinh, K.C., Nguyen-Viet, B., Phuong Vo, H.N. (2023), Toward sustainable development and consumption: the role of the green promotion mix in driving green brand equity and green purchase intention, J. Promot. Manag. 29 (6) 824–848, https:// doi.org/10.1080/10496491.2023.2165209.