بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی اینترنتی شرکتهای برتر صادراتی بر رشد آنها به بازار بین المللی
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران
الکلمات المفتاحية: قابلیتهای بازاریابی اینترنتی بازار بینالمللی جهتگیری استراتژی بینالمللی دسترسی به اطلاعات قابلیتهای شبکه بین المللی ,
ملخص المقالة :
امروزه اینترنت راهی برای بازاریابی و پیروزی بر رقبا در بازار بینالمللی مییابد. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی و سنجش رابطۀ قابلیت های بازاریابی اینترنتی شرکتهای ایرانی و رشد آنها در بازار بین المللی میباشد. برای نیل به این هدف جهت بررسی این موضوع بر شرکتهای موجود در کشور ایران تمرکز گردید. ابتدا با استفاده از فرمول کوکران از بین صد شرکت برتر ایران 80 شرکت با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. که از هر شرکت یک مدیر بازاریابی انتخاب گردید. و سپس در بین شرکت هایی که در لیست شرکت های برتر نبوده ان نیز به همین تعداد انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات در این تحقیق، پیمایشی مبتنی بر پرسشنامۀ استاندارد بوده است. در روش پیمایشی از تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. با نرم افزار spss به تحلیل و توصیف متغیرها و فرضیههای پژوهش، و با استفاده از نرمافزار لیزرل به آزمون مدلِ تحلیل عامل تأییدی پرداخته شد. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که برای آزمون مدل به صورت تحلیل مسیر، اثرات مستقیم هر یک از متغیرهای «جهتگیری استراتژی بینالمللی»، «دسترسی به اطلاعات»، «قابلیتهای شبکه بین المللی» بر «رشد شرکتها در بازار بین المللی» به ترتیب با بتای609/0، 199/0 و 168/0 بدست آمده است. ولی تأثیر متغیر قابلیتهای بازاریابی اینترنتی به صورت غیر مستقیم بر رشد شرکت ها در بازار بین المللی به واسطۀ متغیرهای «جهت گیری استراتژی بینالمللی»، «دسترسی به اطلاعات»، «قابلیتهای شبکه بین المللی» دارای بتای 309/0 می باشد.
Amini, m.t., & Sohrabi, s. (2010). investigating effect of gender on customer’s loyalty base on
relationship marketing approach. journal of development & evolution management, 2(4), 73-83.
(in Persian)
Zaranejad, Houshang (2010), Selecting appropriate Internet marketing strategies in top Iranian
manufacturing companies based on the 3(c) model, Master's thesis in Business Administration,
Faculty of Humanities, Payam Noor University, Karaj Branch, Supervisor: Behrouz Lari
Semnani. (in Persian)
Zandi, M. (2014), Investigating the effect of electronic marketing on increasing insurance business
and its impact on Bimah Moallem Company, Master's thesis, Islamic Azad University, Central
Tehran Branch, Faculty of Management, Supervisor: Ghasem Ali Bazaei. (in Persian)
Cutler, P. (2014), Marketing Management, Translated by Bahman Foruzandeh, Tehran, Amokhteh
Publication. (in Persian)
Noorollahi, S.; Kafashpour, A.; Haddadian, A. (2013), Investigating the effect of marketing
capabilities on market performance through the variable of creating superior value for the
customer in the food industry of Toos Industrial Park, Mashhad, Second National Conference
on Modern Management Sciences. (in Persian)
Hemmati, M. (2013), Investigating the effect of Internet marketing on developing competitive
advantage in convenience store chains in Alborz province, Master's thesis, Islamic Azad
University, Central Tehran Branch, Faculty of Management, Supervisor: Dr. Behzad Mashali. (in
Persian)
Allen, Cliff, Kania, Deborah, and Yaeckel, Beth)2022(, Internet World Guide to One-To-One Web
Marketing. New York: John Wiley & Sons.
Brennan R. Baines P. and Jarneau P. [2023], Contemporary Strategic Marketing, Palgrave. (in Persian)
Mathews, Shane et al (2015), Internet marketing capabilities and international market growth, journal
International Business Review, Volume 24(6): 5-26.
Ndubisi, N. O., (2017)., “Relationship marketing & customer loyalty”, Marketing Intelligence &
planning, 25(1): 98-106.
Palmatier W.R., Scheer L. K., Houston M. B., Evans K.R., Gopalakrishna S. (2024). “Use of
relationship marketing programs in building customer-salesperson and customer-firm
relationships: Differential influences on financial outcomes”, International Journal of Research
in Marketing, 24(2): 210-223.
Somlev Ilian P., Yasou Hoshino (2020), influence of location factors os stablishment and ownership of
foreign inverstments: The case of the Japanese manufacturing firms in Europe, International
Business Review, 14(4): 577-598.
Tsung, H. K., et. al. (2019). Employee Empowerment in a Technology Advanced Work Environment,
International Management & Data Systems, 110 (1): 24-42.
Venkatesh, A. (2018), Cybermarketscapes and Consumer Freedoms and Identities", European, Journal
of Marketing, 32 (7): 664–676.
Sharma Arun, Sheth Jagdish N.,(2004) Web-based marketing: The coming revolution in marketing
thought and strategy, Journal of Business Research, Volume 57, Issue 7, Pages 696-702,
https://doi.org/10.1016/S0148-2963(02)00350-8.