شناسایی عوامل موثر بر ریاکاری اخلاقی در راستای اصلاح فرایندهای نامناسب سازمانی (مورد مطالعه اداره امور مالیاتی تهران)
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
الکلمات المفتاحية: ریاکاری ریاکاری اخلاقی فرایند های نامناسب سازمانی ,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر ریاکاری اخلاقی در راستای اصلاح فرایندهای نامناسب سازمانی در اداره امور مالیاتی تهران، از روش تحقیق آمیخته اکتشافی در دو بخش کیفی و کمی استفاده شده است. از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر داده ها آمیخته اکتشافی می باشد که به روش تحلیل سلسله مراتبی یا AHP انجام میشود. جامعه آماری در بخش کمی شامل کارکنان حوزه امور مالیاتی تهران که طبق آمار تعداد 628 نفر هستند و از صلاحیت کافی برخوردارند. در بخش کیفی از فرمول کوکران جهت تعیین حجم نمونه استفاده شده لذا تعداد 239 نفر از کارکنان اداره امور مالیاتی تهران با توجه به عدم دسترسی به تمام جامعه از روش نمونه گیری غیر تصادفی و در دسترس می باشد، مورد ارزیابی قرار گرفته و تحلیل آماری صورت گرفته است. در بخش کیفی تحقیق از مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع نظری برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. بخش کمی از روش پرسشنامه بهره گرفته شده است .نتایج نشان داد که تحت تأثیر مقوله استعداد، سیستم ارتقا کارآمد، مدیریت منابع انسانی، حمایت سازمانی و ... است و بدون وجود آنها و عملکرد مناسب، فرآیندی که منجر به تحول لازم در راستای عدم بروز ریاکاری اخلاقی در سازمان شود تحقق نخواهد یافت. برای جلوگیری از ایجاد اختلال در روند تغییر در سازمان، باید از برنامه های مدیریت منابع برای تأمین نیروهای واجد شرایط استفاده شود که تأثیر مستقیم بر حذف ریاکاری اخلاقی در راستای اصلاح فرایندهای نامناسب سازمانی داشته باشد.
[1 .] .یدهم .هدازردص .دومحم دیس .ینیسح & ینم .هچ هرق ( .هژ 1400 عیانص رد یقلاخا یبایرازاب یاه هفلؤم یریگ هزادنا و ییاسانش .)
.)یتشادهب و یشیارآ و ییاذغ عیانص :هعلاطم دروم( ناریا بختنم نیون یبایرازاب تاقیقحت . 11 (4 .) 35-62 . doi:
10.22108/nmrj.2021.128474.2427
[2 .] لبج ییابطابط و ،.م ،کنو یواریپ و ،.ن ،یدابآ فجن یراتس ( .ج ،راکوج و ،.ز ،ی 1397 باتزاب رد یسولپاچ و لاعتسا هجو شناوخ .)
.رظن غاب .ناریا گنهرف راب نییآ ییارس هحیدم هب بوسنم رثا ود یریوصت 15 ( 69 .) 19-28 .
[3 .] یلع ( .ن ،یسومریم و ،.ب ،هداز 1400 .رظن و دقن .وطسرا قلاخا رد تداعس .) 26 (4 یپایپ( 104 .) ) 9-36 .
[4 .] ح .سگرن .یمظاک ( .هیضرم .یردی 1400 راک هب طوبرم جیاتن و ینامزاس یراکایر ،ینامزاس تیعورشم ،یقلاخا یربهر نیب هطبار .)
.یشزومآ تیریدم و یربهر همانلصف .ناملعم 15 (2 .) 97-119 .
[5 .] ( .ف ،یرفص و ،.س ،رفدیعم 1397 ناریا یعامتجا لیاسم یسررب .امنیس تیاور هب یراکایر هب رجنم یراجنه تاضراعت .) همان(
.)یعامتجا مولع 9(1 .) 121-142 .
[6 .] ( .م ،یناخیلع و ،.ق ،یدمحااقآ و ،.م ،نایروپ یقت و ،.ن ،یزورون 1400 ناریدم یقلاخا یراکایر هدنهاک لماوع زا ییوگلا یحارط .)
.یماظتنا یورین رد عبانم تیریدم .یفیک درکیور اب یداهج تیریدم هاگن زا 9(2 .) 167-188 .
[7]. Batson, C. D., & Thompson, E. R. (2001). Why don’t moral people act morally?
Motivational considerations. Current Directions in Psychological Science, 10, 54-57.
[8]. Wang Zhigang, Liu Xintao, Zhang Lei, Wang Chao, Liu Rui, Effect of Matching
Between the Adopted Corporate Response Strategy and the Type of Hypocrisy
Manifestation on Consumer Behavior: Mediating Role of Negative Emotions, Frontiers
in Psychology, VOLUME=13, YEAR=2022