بررسی اثربخشی نمایشگاههای عرضه محصولات کسب و کارهای خانگی در ارتقاء توانمندیهای بازاریابی و فروش محصولات (مطالعه موردی: استان آذربایجان شرقی)
الموضوعات :
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی جلفا
الکلمات المفتاحية: نمایشگاههای عرضه محصولات کسب و کارهای خانگی توانمندیهای بازاریابی و فروش توانمندی توسعه محصولات توانمندی قیمت&lrm گذاری ,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی نمایشگاههای عرضه محصولات کسب و کارهای خانگی در ارتقاء توانمندیهای بازاریابی و فروش محصولات استان آذربایجان شرقی میباشد. تحقیق حاضر از لحاظ روش از نوع توصیفی، از لحاظ روش جمعآوری داده از نوع میدانی، از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل صاحبان کسب و کارهای خانگی در سطح استان آذربایجان شرقی میباشند که به جهت نامشخص بودن تعداد شاغلین در سطح استان، تعداد جامعه آماری نامحدود فرض گردید. برای نمونه گیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده، و حجم نمونه آماری با استفاده از جدول مورگان 384 نفر بدست آمد. و به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای توانمندیهای بازاریابی و فروش مورگان و همکاران (2012) و پرسشنامه اثربخشی نمایشگاههای مشاغل خانگی ناظمی و میرزاده(1385) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و بطور اخص تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس انجام شد .نتایج تحقیق نشان داد شرکت در نمایشگاههای عرضه محصولات کسب و کارهای خانگی در ارتقاء توانمندیهای بازاریابی و فروش محصولات استان آذربایجان شرقی تاثیر مثبت دارد.
یناریا ، شویراد ( 1381 .) ، یبایرازاب هتخیمآ دنیآرف رد یدیلوت و یراجت تاسسوم و اهتکرش هاگدید زا اههاگشیامن رد تکراشم یشخبرثا یسررب
نارهت هاگشناد ،دشرا یسانشراک همان نایاپ .
،نوگرذآ (دواد 1396 .) امنهار ی گناخ لغاشم ی اهراک و بسک و ی رفآراک( کچوک ینی خ نابز هب یلی )هداس لوا پاچ ،ون فرح تاراشتنا ،
(یئرمک یداه و یدهم ،نایرقاب 1391 .) دم تیری امن رشان ،هاگشی مومع طباور رازگراک : لوا پاچ ،ی
(دمحم ،ینارهت نایرولب 1393 .) امن هاگشی یاه راجت ی ش و لوصا : هوی یاه دم رشان ،نارهت،تیری ا : هدی قلاخ لوا پاچ ،تی
هدنرورپ نودیرف ، ( 1391 م ؛) نازی ثأت ری امن یاههاگشی صصخت ی پ رد دربشی د زا شورف هاگدی دم ،ناری اپ یسانشراک همان نای دم نامزاس ،دشرا تیری
همانرب و ر نارهت هاگشناد ،یزی
پ یهاگشی ،درف ز اره ما و . نبلا نی پ درف یهاگشی ( 1389 آ .) هدنی هوژپ ی عضو تی مرواخ هقطنم رد نانز لاغتشا هنای کأت اب دی اج رب هاگی ا ،ناری هلجم
،نانز شهوژپ 1 (9 ): 231-203 .
(یدیمح دازرهم و اضر،یجرف 1396 شقن.) ب هاگشیامن نی للملا ی لااک هجت و تازی ا یبایرازاب ی هعسوت رد یشزرو نی تلاوصحم د زا هتخیمآ هاگدی
رازاب یبای شزرو ،)ی موس نی امه شی لمی وجشناد یی شزرو مولع ی هش هاگشناد دی تشهب ی
(اضردمحم ،حلاف 1397 .) اسانش یی پ نارشی یاه اهراکو بسک ةعسوت رد رثؤم ی سب رای گناخ لغاشم صوصخب رد کچوک ی اتسور همانلصف ،یی
یپایپ ،موس هرامش ،متشه لاس ،نیون یبایرازاب تاقیقحت 30 صص ، 140-119
رلتاک ، یرگ گنارتسمرآ ،پیلیف ( 1394 .) ون ناهج ،نارهت ،یلع نایئاسراپ همجرت ،یبایرازاب لوصا
بلاگ ی ما ری (،دمحم 1392 مآ ،) هتخی رازاب یبای گناخ راک و بسک رد ،ی و بسک همانشناد راک گناخ ی
دربهار تاعلاطم ی راک و بسک رد _________________________________ هرود 1 هرامش ، 3 : 14-1
13
بلاگ ،ی ما دمحمری سح دادادخ و ،ینی سدی مح دی ( 1390 موهفم« .) زادرپ ی رفآراک درف شقن نی رازاب رد یبای بسک اهراکو ی گناخ ی دم .»روحم تیری
رازاب یبای .6( 11 ،) 63 - 84 .
مرحم ،هداز دادرهم و یقن هداز ،یقاب سابع و ،ییاقآ (نلادرا 1397 شقن، .) هاگشیامن یاه نیب یللملا رد دوبهب یبایرازاب تلاوصحم یشزرو اب
دیکات رب هتخیمآ یبایرازاب نیمود،تمیق شیامه یلم ءاقترا و هعسوت شزرو یاه یناگمه ناتسا ،لیبدرا،لیبدرا
لگنم ی، رسن ی ،ن اضر للها حور یی ، لیلا (افص 1395 سررب .) ی ثأت یر لباق یتاهی رازاب ی بای اهراک و بسک درکلمع رب ی هلجم ،طسوتم و کچوک
رفآراک ینی زرواشک رد ی، هرود 3 هرامش ، 4 پیپای 12 هحفص ، 1-16
(دمحم دیس ،یوسوم 1398 .) سررب ی دم تیری رتشم لماعت ی امن رد هاگشی راجت ی امن :هعلاطم دروم( هاگشی لاس نارهت نامتخاس تعنص 97 نایاپ ،)
،دشرا یسانشراک همان دم تیری راک و بسک– رازاب ،یبای درپ ،نارهت هاگشناد سی یاه هقطنم ای - درپ سی زربلا
ک ،تسودلاوم ثرموی دارمهاش و ،ی همطاف ،نابساپ و انهم ( 1398 .) دنمناوت ی زاسدنرب ی امن هاگشی اهی صصخت ی زرواشک ی امن :هعلاطم دروم( هاگشی
اهی بنی للملا ی دم سنارفنک،)نارهت تیری ناگرزاب ی ون نی رازاب و راک و بسک یبای ور اب درکی لوت قنور دی لم نیوزق،ی
م ،نایوجرفظری س (نیسحدی 1399 .) رازگرب نونف و لوصا ی امن هاگشی اه رشان ،نارهت ، رهم گنهرف : پاچ ،دای لوا
(دیعس ،یمیعن 1388 .) نیب یناگرزاب یاههاگشیامن رد یلخاد یاهتکرش روضح رثا اهنآ یراجت تیقفوم رب نارهت یللملا : دشرا یسانشراک همان نایاپ ،
.سردم تیبرت هاگشناد
زورون ،ی رکش و دمحم ،ی فرلا عفرا و دوعسم ،یعی مح (اضردی 1400 .) سررب ی فرظ تی امن هاگشی اهی لمی امح رد تی لوت زا دی لمی :هعلاطم دروم(
امن هاگشی دنمناوت ی اهی اتسور نایی اشع و ری ،) دربهار تاعلاطم همانلصف ی سب ،جی :هرود 24 :هرامش ، 92
Dent, J. (2011), Distribution Channels: Understanding and Managing Channels to Market, Kogan
Page, Chapter 1
Dukate, D. (2002). Exhibition Industry Journal of Center for Exhibition Industry Research.
Dunkley,H,.(2003). Possible customers of the closing hours of the fair, Trade Show Research,
July
Edwards, P., Edwards, S., & Economy, P. (2010). Home-based business for dummies. John Wiley
& Sons.
Kim,Bs, Kyoung-Bae Kim, Jiyeon Lee,.(2020). Effects of Exhibitors’ Trade Show Participation
on market performance: longitudinal research, Asia Pacific Journal of Tourism Research
25(12):1343-1358
Mason, C. M., Carter, S., & Tagg, S. (2011). Invisible businesses: The characteristics of home
based businesses in the United Kingdom. Regional Studies, 45(5), 625-639
Morgan, N. A., Vorhies, D. W., Mason, C. H.(2009). Market orientation, marketing capabilities
and firm performance. Strategic Management Journal, 30(8), 909–920
Morgan, N.A., Katsikeas, C.S., &Vorhies, D.W. (2012). Export Marketing Strategy
Implementation, Export Marketing Capabilities, and Export Venture Performance
Academy Of Marketing Science, 40, 271-289
Nguyen, T., & Waring, T. (2012). The adoption of customer relationship management (CRM)
technology in SMEs: an empirical study. Journal of Small Business and Enterprise
Development, 20(4), 824-848. https://doi.org/10.1108/JSBED-01-2012-0013
Nwaizugbo, I.C. & Anukam, A.I. (2014). Assessment of entrepreneurial marketing practices
among Small and Medium Scale Enterprises in Imo State Nigeria: Prospects and
challenges. Review of Contemporary Business Research, 3(1): 77- 98.
14
:
3
هرامش ،
1
هرود
_________________________________
راک و بسک رد
ی
دربهار تاعلاطم
1
O'Cass A, Weerwardena J(2010). The effects of perceived industry competitive intensity and
market- related capabilities: Drivers of superior brand performance. Industrial Marketing
Management; 39(4): 571-581
Orr, L M., Bush, V. D., & Vorhies, D. W.(2011). Leveraging firm-level marketing capabilities
with marketing employee development. Journal of Business Research, 64(10), 1074
1081.
Sarmento, Maria & Cláudia Simões,.(2018). The evolving role of trade fairs in business: A
systematic literature review and a research agenda, Industrial Marketing Management
73(5)
Situma, Sasaka Peter.(2015). The Effectiveness of Trade Shows and Exhibitions as
Organizational Marketing Tool (Analysis of Selected Companies in Mombasa),
International Journal of Business and Social Science Vol. 3 No. 22
Strydom, J. (2017). Longevity of SMMEs in Soweto: Does marketing play a role? African Journal
of Science, Technology, Innovation and Development, 9(6), 685-695.
Suriya, K., & Gruen, C. (2012). Souvenir production in community-based tourism and poverty
reduction in Thailand. The Empirical Econometrics and Quantitative Economics Letters,
1(1), 1-4
Vorhies D.W., MorganR.E.,& AutryC.W. (2009). “Product-market strategy and the marketing
capabilities of the firm: impact on market effectiveness and cash flow performance”.
Strategic Management Journal, 30, pp: 1310–1334.