طراحی مدل مدیریت فرهنگ سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران جهت اجرایی کردن نظامنامه مدیریت توسعه فرهنگ سازمانی
الموضوعات :
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی- دانشگاه آزاد اسلامي- تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت فرهنگ سازمانی, توجیه مدیران ارشد, سیاست گذاری کلان فرهنگی.,
ملخص المقالة :
مدیریت فرهنگ سازمانی هدایت کارکنان در جهت درست را موجب می گردد. در این پژوهش سعی شده با بهرهگیری از روش تحقیق کیفی تحلیل تماتیک، به طراحی و تبیین مدل مدیریت فرهنگ سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران جهت اجرایی کردن نظام نامه مدیریت توسعه فرهنگ سازمانی اقدام شود. بر این اساس، با انجام مصاحبه با 14 نفر از اساتید و کارشناسان ارشد حوزه فرهنگ سازمانی در شرکت ملی پخش، تعداد 13 مقوله اصلی شناسایی شدند: بسترها مقولههای سیاست گذاری کلان فرهنگی، توجیه مدیران ارشد در زمینه اهمیت اجرای نظام نامه، نظام ارزیابی موثر، لحاظ خرده فرهنگ های سازمانی و تبیین اهمیت فرهنگ سازمانی برای کارکنان شرکت شناسایی گردیدند. همچنین فرایندها مقولههای اشتراک دانش، عدالت سازمانی، کارگروهی، بهبود مسنمر و مسئولیت پذیری اجتماعی شناسایی شد. پیامد مدل ارائه شده نیز، رضایت مشتریان و کاهش هزینه شناسایی شدند. همچنین مقوله هسته فرهنگ سازمانی تشخیص داده شد. همینطور مشخص شد بیشترین فراوانی به ترتیب مربوط به متغیرهای توجیه مدیران ارشد در زمینه اهمیت اجرای نظام نامه سازمان و نظام ارزیابی موثر و صحیح است که نشان از اهمیت توجه به متغیرها دارد.
ستراوس, ا., و کربین, ج. (1395). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه مینه ای (ا. افشار,. چاپ پنجم ed.). تهران: نشرنی.
ابراهیمی، فاطمه،1398،فرهنگ سازمانی مبتنی بر دیدگاه فرماندهی کل قوا(مدظله العالی) ابزار تولید علم در راستای گام دوم انقلاب اسلامی،همایش «گام دوم انقلاب پیشرانها، چالشها و الزامات تحقق در نیروی هوایی ارتش»،تهران
بارانی, ص. (1395). مطالعه فرهنگ سازمانی در سازمانهای نظامی براساس سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری. علوم و فنون نظامی. 12(36), 123-139.
پهلوانی, م., پیرایش, ر., علیپور, و., & شکوه, م. ب. (2010). بررسی و الویتبندی عوامل فرهنگی مؤثر در به اشتراک گذاری دانش در مراکز تحقیق و توسعه پتروشیمی %J فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات. 2(2), 19.
پورجعفری، پیمان و کیاکجوری، کریم،1394،نقش فرهنگ سازمانی و حمایت مدیران ارشد در شکل گیری رفتار به اشتراک گذاری دانش،اولین کنفرانس بین المللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسب و کار،صومعه سرا
حقانی، محمد،1400،بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استقرار فرایندهای مدیریت دانش و خلاقیت،اولین کنفرانس ملی پژوهش های سازمان و مدیریت،تهران.
خلیل زاده، فاطمه و بهرامی سنا، زهرا،1397،تاثیر ارزیابی عملکرد کارکنان بر بهبود عملکرد منابع انسانی در سازمان ها،کنفرانس ملی اندیشه های نوین و خلاق در مدیریت،حسابداری مطالعات حقوقی و اجتماعی،ارومیه
خصاف مفرد, ح., & باقری نصرآبادی, م. (2016). الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب با رویکرد جهادی (مورد مطالعه: دفاع مقدس) . مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی". 14(1), 27-46.
صادقی, ح. ا., موسوی, س. ن. ا., حکاک, م., & نظرپوری, ا. (2018). طراحی مدل سنجش خرده فرهنگ های سازمانی (مطالعۀ موردی: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران) %J مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی". 16(3), 665-693.
شفیعی, ع., و تات, س. (1399). روش تحقیق در مدیریت. (چاپ دوم), انتشارات بازاریابی, تهران.
قنبرپور نصرتی, ا., آصفی, ا. ع., & صفری جعفر لو, ح. ر. (2016). مدلیابی اثر فرهنگ سازمانی و عدالت سازمانی بر اثربخشی سازمانی در فدراسیونهای ورزشی %J نشریه مدیریت ورزشی. 8(2), 207-222.
کریمی، فریدون،1399،بررسی رابطه مسئولیت پذیری اجتماعی با ادراک از فرهنگ سازمانی کارکنان آموزش و پرورش منطقه ۲ تهران،هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی،مشاوره و علوم تربیتی.
محمدپور, ا. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش ( ویرایش دوم ed.). تهران: جامعه شناسان.
مسلمی آ., احمدی نظام آبادی ف., میراشرفی س. ز., & میرسمیعی س. ف. (1400). سرمایه فکری و فرهنگ سازمانی در راستای نام گذاری مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) برای سال 1400. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, 5(18), 15
مهری، داریوش و ابوالقاسمی، محمود و قهرمانی، محمد و محجوب، حسن،1397،تبیین نقش فرهنگ سازمانی در توسعه استعداد کارکنان،https://civilica.com/doc/1272267
وهمی، معصومه و فرهادی محلی، علی،1397،نقش حمایت مدیریت ارشد در رابطه میان فرهنگ سازمانی و موفقیت سیستم های نرم افزاری اداری (مورد مطالعه: اداره کل ثبت اسناد گلستان)،پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری،تهران
Abu-Jarad, I. Y., Yusof, N. a., Nikbin, D. J. I. j. o. b., & science, s. (2010). A review paper on organizational culture and organizational performance. 1(3).
Ahmad, N., Nor, K. M., & Sakarji, S. R. J. P. D. D. M. U. P., Indonesia. (2021). THE RELATIONSHIP BETWEEN TEAMWORK AND EMPLOYEE JOB SATISFACTION IN AN ORGANISATION. 93.
Anning-Dorson, T. J. J. o. E. i. E. E. (2021). Organizational culture and leadership as antecedents to organizational flexibility: implications for SME competitiveness.
Colovic, A., & Williams, C. J. J. o. B. r. (2020). Group culture, gender diversity and organizational innovativeness: Evidence from Serbia. 110, 282-291.
Gajere, M. C., & Nimfa, D. T. J. A. a. S. (2021). Strategic drift and organizational culture in oil and gas company of Nigeria.
Ilie, D. J. M. (2023). The Impact of Organizational Culture on Managing Conflicts and Stresses in the Economic Entities from the Republic of Moldova.
Ince, F. J. H. o. R. o. P. a. I. O. C. f. E. S. (2023). Transformational Leadership in a Diverse and Inclusive Organizational Culture. 188-201.
Lam, L., Nguyen, P., Le, N., Tran, K. J. J. o. O. I. T., Market,, & Complexity. (2021). The relation among organizational culture, knowledge management, and innovation capability: Its implication for open innovation. 7(1), 66.
Setyaningsih, S., Mulyani, S., Akbar, B., & Farida, I. J. U. y. p. l. r. i. d. f. i. y. t. s. (2021). Implementation and performance of accounting information systems, internal control and organizational culture in the quality of financial information. (1), 222-236.
Teoh, K. B., Gan, K. H., Rishimelan, S., Kavithanjli, M., Yong, H. Y., Lee, J. M., . . . Education. (2022). A Study on Customer Satisfaction of Telekom Malaysia Broadband. 5(1), 79-93.
Thelen, P. D., & Formanchuk, A. J. P. R. R. (2022). Culture and internal communication in Chile: Linking ethical organizational culture, transparent communication, and employee advocacy. 48(1), 102137.
Xenikou, A. (2022). Leadership and organizational culture. In Handbook of Research Methods for Organisational Culture (pp. 23-38): Edward Elgar Publishing.
Yan, K., Li, G., & Cheng, T. J. I. J. o. P. E. (2020). The impact of service-oriented organizational design factors on firm performance: The moderating role of service-oriented corporate culture. 228, 107745.