نقش فرمانداریها در سیاستگذاری توسعه اقتصادی شهرستانها مطالعه موردی: شهرستانهای دشتستان، گناوه و عسلویه
الموضوعات : Political science
عبدالرسول کاوه فرد
1
,
حجت الله ایوبی
2
,
مجتبی مقصودی
3
1 - گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشگاه تهران
3 - گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سیاستگذاری توسعه اقتصادی, خطّمشیگذاری محلّی, فرمانداریها, پژوهش آمیخته, شهرستانهای دشتستان, گناوه و عسلویه, توسعه منطقهای, عملکرد سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف: این پژوهش با هدف بررسی و ارزیابی نقش فرمانداریها در سیاستگذاری و خطّمشیگذاری توسعه اقتصادی شهرستانهای دشتستان، گناوه و عسلویه انجام شده است. با توجّه به اهمّیت نقش نهادهای محلّی در فرآیند سیاستگذاری توسعه اقتصادی و شکافهای موجود میان انتظارات نظری و عملکرد فرمانداریها، این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش بنیادین است که این نهادها تا چه حد توانستهاند، نقش توسعهای خود را ایفا کنند و چه نقاط قوّت و ضعف ساختاری و عملکردی در این مسیر وجود دارد.
روش پژوهش: این پزوهش، با بهرهگیری از روش آمیخته (کمّی و کیفی) انجام شده است. در بخش کمّی دادهها از میان 100 نفر از کارکنان فرمانداریهای شهرستانهای مورد مطالعه، با بهرهگیری از پرسشنامه پنجگزینهای لیکرت گردآوری و با نرمافزار SPSS و روشهای آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. در بخش کیفی نیز مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدیران، کارشناسان فرمانداریها و نیز خبرگان محلّی انجام گرفت و دادهها از طریق کدگذاری باز و محوری تحلیل گردید. برای افزایش روایی نتایج، از مثلّثسازی دادهها بهره برده شد.
یافتهها: یافتههای بخش کمّی نشان داد که فرمانداریها به طور کلّی در ایجاد شرایط نسبتاً مطلوب برای توسعه اقتصادی شهرستانهای خود موفّق بودهاند، هرچند در برخی حوزهها مانند حمایت از سرمایهگذاری بخش خصوصی و گسترش فعّالیتهای معدنی نیاز به بهبود عملکرد وجود دارد. همچنین بیشترین میانگین شاخص توسعه اقتصادی، مربوط به فرمانداری شهرستان عسلویه و کمترین میانگین مربوط به فرمانداری شهرستان گناوه بود. یافتههای کیفی نیز نشان داد که محدودیت منابع مالی پایدار، تمرکزگرایی شدید و ضعف هماهنگی نهادی از مهمترین موانع ایفای نقش توسعهای فرمانداریها هستند، در حالی که ظرفیتهای محلّی، سرمایه اجتماعی و موقعیّت جغرافیایی شهرستانها، فرصتهای مهمّی برای توسعه به شمار میآیند.
نتیجهگیری: بر پایه نتایج پژوهش، فرمانداریها هنگامی میتوانند نقش مؤثّری در سیاستگذاری و خطّمشیگذاری توسعه اقتصادی ایفا کنند که به منابع مالی پایدار، ظرفیت نهادی کافی و سازوکارهای مشارکتی با بخش خصوصی و جامعه محلّی مجهّز باشند. همچنین این مطالعه، پیشنهادهایی کاربردی برای بهبود فرآیند سیاستگذاری و خطّمشیگذاری توسعه اقتصادی در سطح شهرستانها ارایه میدهد.
1. Anderson, Deborah M., Goel, Rajeev K., & Grizzle, Gloria. (2019). Organizational structure, management processes, and local economic development performance. Public Administration Review, 79(4), 543–553. https://doi.org/10.1111/puar.13074
2. Bardhan, P. (2002). Decentralization of governance and development. Journal of Economic Perspectives, 16(4), 185–205. https://doi.org/10.1257/089533002320951037
3. Buchanan, James, Sharma, Rajesh, & Wilson, Scott. (2021). Local governments and infrastructure investment in rural Canada: Implications for economic development. Journal of Rural Studies, 82, 245–256. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021.01.015
4. Dehghani, Mohammad and Zare, Hossein. (1400). Analysis of the effect of government support policies on the development of small and medium-sized businesses (case study: Fars province counties). Development and Transformation Management Research, 2(4), 73 – 55. [Persion]
5. Faguet, J. P. (2014). Decentralization and governance. World Development, 53, 2–13. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2013.01.002
6. Khodamoradi, Tayyebeh and Hassanzadeh, Mahnaz. (1400). Investigating the governance structure of sustainable development in deprived areas of Iran using social network analysis. Public Policy Quarterly, 7(3), 115- 99. [Persion]
7. Mansouri, Saeed Ahmad, Afagh, Seyed Mohammad, Sadeghi-Amarabadi, Behzad, Fazman, Hadi, Andish, Yaser, and Bouzaghi, Amir. (1403). The role of the government and large local companies in income distribution: A case study of Khuzestan province, Iranian Economic Research, 29(98), 198- 233. [Persion]
8. Martínez-Vazquez, Jorge, & Lago-Peñas, Santiago. (2022). Fiscal decentralization, economic growth, and human development. Cogent Economics & Finance, 10(1), Article 2141234. https://doi.org/10.1080/23322039.2022.2141234
9. Mirzaei, Omid, and Ahmadi, Reza. (2019). Evaluating the performance of governorates in the economic development of the counties of Kurdistan province. Management and Development Research, 28(3), 50–72. [Persion]
10. Mousavi, Hassan, Razavi, Mehdi and Fallah, Saeed. (2010). Investigating the role of governorates in the development of the tourism industry (case study: Guilan province). Sustainable Tourism Quarterly, 7(2), 89–108. [Persion]
11. North, D. C. (1990). Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511808678
12. Ostrom, E. (1990). Governing the commons: The evolution of institutions for collective action. Cambridge: Cambridge University Press.
13. Rodríguez-Pose, A., & Gill, N. (2015). The global trend towards devolution and its implications. Environment and Planning C: Government and Policy, 21(3), 333–351. https://doi.org/10.1068/c0233
14. Rodríguez-Pose, Andrés, & Tselios, Vassilis. (2020). Local government and regional economic development in Spain. Regional Studies, 54(8), 1039–1052. https://doi.org/10.1080/00343404.2019.1702561
15. Rugiyamu, Joseph, Nchimbi, Agnes, & Mhando, Emmanuel. (2021). The role of local government officials in promoting local economic development and service delivery in Tanzania. Local Administration Journal, 14(2), 77–95.
16. Saremi, Mohammad Sadegh, Fartash, Kiarash, Firouzjaei, Mohammad, and Saadabadi, Ali Asghar (2019). A review of the role of municipalities and local governments in the development of regional and urban innovation ecosystems (a comparative study focusing on Tehran), Rahyaft, 75, 41-27. [Persion]
17. Smoke, P. (2015). Rethinking decentralization: Assessing challenges to a popular public sector reform. Public Administration and Development, 35(2), 97–112. https://doi.org/10.1002/pad.1703
18. Somé, Yacouba, Kouadio, Alain, & Sawadogo, Romuald. (2024). Decentralization and economic development: Evidence from Burkina Faso. World Development, 170, 106120. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2023.106120
19. Warner, Mildred E. (2009). The role of local government in economic development. UNC School of Government Report. Chapel Hill: University of North Carolina.
20. Young, Sungho, & Lee, Jaeho. (2018). Local leadership and foreign direct investment in developing countries. Journal of International Business Studies, 49(5), 587–611. https://doi.org/10.1057/s41267-017-0092-2
21. Yousefi, Majid, Karimi, Ali, and Hosseini, Seyed Mohammad. (2018). Investigating the role of Islamic city and village councils in local economic development (case study: cities of Kerman province). Rural Development Research, 9(1), 66-45. [Persion]
22. Zhang, Xiaohui, Li, Yanan, & Wang, Zhen. (2024). Urban resilience under local government competition: Evidence from Chinese cities. Cities, 145, 104118. https://doi.org/10.1016/j.cities.2023.104118
