طراحی و اعتبارسنجی چارچوب مسئله شناسی خط مشی گذاری وزارت آموزش و پرورش در حوزه پرورش و اجتماعی سازی دانش آموزان
الموضوعات : Public Policy In Administration
امیر شایسته راد
1
,
فواد مکوندی
2
,
فریدون امیدی
3
,
عزت الله کیانی
4
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین المللی خرمشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی ، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی ، شوشتر ، ایران
الکلمات المفتاحية: مسئله شناسی, خط مشی گذاری, پرورش و اجتماعی سازی دانش آموزان, وزارت آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
مسئله شناسی خطمشی گذاری به سیاست گذاران کمک می کندتا ذینفعان کلیدی راشناسایی کرده وبه طورموثربا آنها تعامل کنند. پرورش واجتماعی سازی نقش بسیارمهمی در شکلدهی به شخصیت ورفتاردانش آموزان داردو بهبود کیفیت زندگی اجتماعی آنها راتضمین میکند.
پژوهش حاضر باهدف ارائه چارچوب مسئله شناسی خطمشی گذاری وزارت آموزش وپرورش درحوزه پرورش واجتماعی سازی دانش آموزان انجام شد.این پژوهش برمبنای رویکردآمیخته و به صورت کیفی و کمی در پارادایم استقرایی-قیاسی انجام گرفته است؛دربخش کیفی پژوهش با استفاده ازمصاحبه های نیمه ساختاریافته باخبرگان واساتید خط مشی گذاری به تعداد21 نفریافته ها تحلیل و الگوی حاضرطراحی شد.جامعه آماری بخش کمی مدیران ارشدومیانی ادارات کل وزارت آموزش و پرورش استان خوزستان می باشد که درراستای اعتبارسنجی الگوی پژوهش بهره برده شد. براساس رویکردپژوهش2جنبه، 43 مولفه و139 کد استخراج گردید. متولیان ابتدا بایستی شاخت و آگاهی دقیقی از مولفه های مسئله شناسی خط مشی گذاری وزارت آموزش و پرورش در حوزه پرورش و اجتماعی سازی به دست آورند تا ابعاد مسئله شناسی در حوزه پرورش و اجتماعی سازی درک شود. از آنجا که تاکنون مدل جامعی برای مسئله شناسی در حوزه پرورش و اجتماعی سازی ارائه نشده است، این پژوهش می تواند در توسعه ادبیات حوزه پژوهش و تبیین اهمیت مسئله شناسی در حوزه پرورش و اجتماعی سازی دانش آموزان سودمند باشد.
منابع
چراغی, معصومه , مجیبی, تورج و دانشفرد, کرماله . (1403). طراحی الگوی مشارکت در شناسایی مسئله در خطمشیگذاری نظام آموزشی در راستای صیانت از حقوق شهروندی. جامعه شناسی آموزش و پرورش, 10(2), 162-175. doi: 10.22034/ijes.2024.2016095.1499
داناییفرد، حسن. (۱۳۸۷)، چالشهای مدیریت دولتی در ایران، تهران: سمت.
فاضلی، نعمت اله ۱۳۹۴ مسئله چیست؟! مسئله شناسی فرهنگی با رویکرد مطالعات فرهنگی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مسلسل : ١٤٣٢٣
فتحی و اجارگاه، کوروش. (۱۳۸۳)، برنامهریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
کلاته ساداتی, احمد, & صبوحی گلکار, زینب. (1401). آموزش مجازی و مسئله جامعهپذیری دانشآموزان در همهگیری کوید-19: ضرورت سیاستگذاری دوران پساکرونا. علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد, 19(1), 163-135. doi: 10.22067/social.2022.74896.1132
Ben-Peretz (2003), M., N. Mendelson, and F. W. Kron. 2003. How teachers in different educational contexts view their roles. Teaching and Teacher Education 19: 277-90, chapter 10.
Burgess, C., Lowe, K., & Goodwin, S. (2023). What’s the problem represented to be? Analysing Indigenous Education Policy as discourse. In Assessing the evidence in Indigenous education research: Implications for policy and practice (pp. 245-263). Cham: Springer International Publishing.
De Marchi, G., Lucertini, G., & Tsoukiàs, A. (2016). From evidence-based policy making to policy analytics. Annals of operations research, 236(1), 15-38.
Gaol, N. T. L. (2022). Policy process in the context of education: a content analysis. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 10(1), 1-13.
Head, B. W. (2023). Wicked problems in public policy. In Encyclopedia of Public Policy (pp. 1-8). Cham: Springer International Publishing.
Keating, M., McAllister, I., Page, E. C., & Peters, B. G. (Eds.). (2023). The Problem of Governing: Essays for Richard Rose. Springer Nature.
Luimes, M. (2023). Framing policy problems and solutions in education policymaking: Pre-vocational education in Norwegian lower secondary school. European Educational Research Journal, 22(1), 77-97.
Peters, B. G. (2015). Policy capacity in public administration. Policy and Society, 34(3-4), 219-228.
Peters, B. G. (2020). The problem of policy problems. In Theory and Methods in Comparative Policy Analysis Studies (pp. 59-80). Routledge.
Peters, B. G., & Pierre, J. (2016). Forms of governance and policy problems: coping with complexity. In Critical reflections on interactive governance (pp. 51-65). Edward Elgar Publishing.
Richards, K. A., & Kinder, C. J. (2024). Encouraging a unified framework for understanding socialization into higher education. Journal of Teaching in Physical Education, 43(3), 539-544.
Thompson, G., Sellar, S., & Buchanan, I. (2022). 1996: the OECD policy-making assemblage. Journal of Education Policy, 37(5), 685-704.
van Buuren, A., Lewis, J. M., & Peters, B. G. (2023). Policy-making as designing: taking stock and looking forward. In Policy-Making as Designing (pp. 218-229). Policy Press.
Wanzenböck, I., & Frenken, K. (2020). The subsidiarity principle in innovation policy for societal challenges. Global Transitions, 2, 51-59.
Wong, Z. S. Y., & Rigby, M. (2022). Identifying and addressing digital health risks associated with emergency pandemic response: Problem identification, scoping review, and directions toward evidence-based evaluation. International Journal of Medical Informatics, 157, 104639.
