ارائه مدل هم آفرینی ارزش دانشگاهی با تأکید بر دانشگاه نسل پنجم در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران
الموضوعات :
الهام صفاری
1
,
محمد صالحی
2
,
رضا یوسفی
3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: مدل هم آفرینی ارزش دانشگاهی, دانشگاه نسل پنجم, دانشگاه های آزاد اسلامی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش ارائه مدل هم آفرینی ارزش دانشگاهی با تأکید بر دانشگاه نسل پنجم در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی که با رویکرد آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران و در بخش کمی نیز اعضای هیأت علمی به تعداد 1303 نفر بود. در بخش کیفی از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن قانون اشباع به تعداد 20 نفر و در بخش کمی با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 297 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته با 103 گویه براساس یافته های بخش کیفی آماده شد و بررسی روایی محتوایی و صوری آن توسط تعدادی از خبرگان دانشگاهی صورت گرفت. پایایی پرسشنامه نیز بر اساس آلفای کرونباخ معادل982/0 به دست آمد. همچنین داده های پژوهش از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که هم آفرینی ارزش دانشگاهی با تأکید بر دانشگاه نسل پنجم دارای 13 بعد است که بالاترین میانگین بعد نوآوری و خلاقیت و پایین ترین میانگین مربوط به بعد محیط زیست بود. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد که تمامی ابعاد مدل به صورت معنادار و مثبت در تبیین همآفرینی ارزش دانشگاهی نقش دارند و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب است.
ابطحی، سیدحسین و ترابیان، محسن. (1389). بررسی تحقق اهداف آموزش عالی براساس سند چشمانداز بیست سالۀ کشور با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP). پژوهش در نظامهای آموزشی، 4(8): 31-60. https://www.jiera.ir/article_83275.html
بدلی، زهرا؛ طالب، زهرا و مسعودی ندوشن، عصمت. (1403). ارائه الگوی پارادایمی هوشمندسازی آموزش عالی ایران با رویکرد فناورانه دانشگاه نسل پنجم. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، ()، -. doi: 10.22047/ijee.2024.465832.2092
تقوی، فرزانه. (1401). طراحی الگوی هم آفرینی ارزش در کسب و کارهای حوزه نرم افزار (مطالعه خدمات پزشکی آنلاین). پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی ـ کسب و کار جدید، دانشگاه تهران، دانشکده کارآفرینی، تهران. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/bd74722be59f4fd8838c17d72af11098
رحمان سرشت، حسین و شیخی، نرگس. (1398). هم آفرینی ارزش در بانکداری ایران: تحلیل عناصر و روابط خلق ارزش. پژوهش های مدیریت عمومی، 12(46): 95-122.
Doi: 10.22111/jmr.2020.32046.4837 رحیمی، ابوالفضل. (1402). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در همآفرینی ارزش. پایان نامه کارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی-بازاریابی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، تهران. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/e9fd06ab37cc6dc0b452672c692fc79f
ریاضی، زهره؛ طهماسبی بلداجی، فاطمه و گلبارانی، پریسا . (1399). استقرار دانشگاه ناب و ارزش آفرین. مجله توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 11(ویژه نامه)، 243-253.
doi: 10.22118/edc.2020.216011.1250 زرگران خوزانی، فاطمه؛ رحمانسرشت، حسین؛ سبحانی، سیدمحمد و فخری، فاطمه. (1400). پیامدهای راهبرد همآفرینی ارزش در خدمات آموزشی. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12(6):136-122.
Doi: 10.30495/jedu.2022.25429.5059 زند سلیمان، صالحی عمرات ابراهیم، کرمخان زینب. (1403). بررسی تطبیقی دانشگاه نسل پنجم در آموزش عالی ایران (مورد مطالعه: ایران و کشورهای منتخب). مجله مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي يزد، ۱۹ (۱):۷۶۳-۷۷۵.
http://jmed.ssu.ac.ir/article-1-1488-fa.html فاضل، امیر؛ کمالیان، امین رضا و روشن، علیقلی. (1396). شناسایی ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر توانمندسازی منابع انسانی دانشگاهی با تأکید بر دانشگاههای نسل سوم و چهارم با استفاده از رویکرد دلفی فازی: ارائه یک الگوی مفهومی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،۱۰(۶):۴۵۵-۴۶۸. http://edcbmj.ir/article-1-1199-fa.html
فاتحی پور، مرتضی؛ آزما، فریدون و ثمری، داود. (1399). ارائه الگوی توسعه کارآفرینی مبتنی بر ارزشآفرینی شرکتهای دانشبنیان دانشگاهی براساس تکنیک دلفی و ANP فازی. فصلنامه علمی کارافن، 17(ویژه نامه)، 111-128.
doi: 10.48301/kssa.2021.128454 فراستخواه، مقصود. (1396). گاه و بیگاهی دانشگاه در ایران. تهران: انتشارات آگاه.
کردنائیج، دکتر اسدالله؛ مشبکی، اصغر و اصغری گودرزی؛ فاطمه. (1401). شناسایی پیشایندهای هم آفرینی ارزش در استارت آپ های اقتصاد اشتراکی. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 21(49): 37-70. Doi: 10.52547/jbmp.21.49.37
محمدي، ليلا. (1401). توسعه استعدادها از طریق همآفرینی ارزش در پروژههای تحقیقاتی دانشگاهی: مطالعهای درباره سبک رهبری و مربیگری (مورد مطالعه: دانشجویان و دانش آموختگان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاههای دولتی شهر تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت. https://ganj.irandoc.ac.ir/#/articles/09a54bc7ccaf910a0665c414d4a14832
منوری فرد، فیض اله؛ برادران، مسعود و خسروی پور، بهمن. (1398). عاملهای اثرگذار بر همارزشآفرینی دانشجویان جهت نهادینهسازی پایداری در ساختار دانشگاهی (مورد مطالعه: دانشگاههای کشاورزی و منابع طبیعی ایران). مجله بینالمللی مدیریت و توسعه کشاورزی، 9(1): 45-54.
Doi: 10.22004/ag.econ.292767 مهدی، رضا و شفیعی، مسعود. (1402). دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مثابه دانشگاه نوآور و ارزش آفرین: دستاوردها و چالش، 12(23): 76-59.
http://journalie.ir/fa/Article/40572 ودیعی نوقابی، مریم و هوشیار، وجیهه. (1402). تحلیل تاثیر کیفیت وب سایت بر شهرت دانشگاه با در نظر گرفتن نقش رفتار خلق ارزش مشترک با دانشجو و تصویر دانشگاه فردوسی مشهد. نامه آموزش عالی، 16(63): 129-152. doi: 10.22034/HEL.2023.708433
نبی پور، ایرج. (1398). دانشگاه نسل پنجم. بوشهر: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی.
نعمتی،سمیه؛ خائف الهی، احمد علی؛ دانایی فرد، حسن و آذر، عادل. (1396). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر عملکرد ارزش محور منابع انسانی در بخش دولتی با رویکرد تحلیل سلسلهمراتبی فازی. مدیریت سازمانهای دولتی، 5 (3(19)): 80- 65.
DOR: 20.1001.1.2322522.1396.5.0.12.4 هرندی، آزین؛ پرهیزگار، محمد مهدی؛ فاضل، امیر و امینی، محمد تقی. (1402). الگوی استراتژیک هم آفرینی ارزش دانشگاهی با تأکید بر دانشگاه های نسل چهارم و پنجم. پژوهش های مدیریت عمومی، 16(59): 137-166. Doi: 10.22111/jmr.2022.38272.5474
Agrawal, A, & Rahman, Z. (2015). Roles and Resource Contributions of Customers in Value Co-creation. International Strategic Management Review, 3(1): 144-160. https://doi.org/10.1016/j.ism.2015.03.001
Al-kumaim, N.H., Alhazmi., A.K., Ramayah, T., Shabbir, M.S., & Gazem, N.A. (2021). Sustaining Continuous Engagement in Value Co-creation Among Individuals in Universities Using Online Platforms: Role of Knowledge Self-Efficacy, Commitment and Perceived Benefits. Front. Psychol. 12:637808. doi: 10.3389/fpsyg.2021.637808
Bazzi, A.M., Ali, A ., & Mostapha, N. (2021). Customers Loyalty: Does Value Co-Creation Become Indispensable for Universities?, 3(1): 1-18. 10.54729/2789-8334.1056.
Black, I., & Veloutsou, C. (2017). Working consumers: Co-creation of brand identity, consumer identity, and brand community identity. J Bus Res, (70): 416- 429. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.07.012
Bovill, C., & Woolmer, C. (2018). How conceptualizations of curriculum in higher education influence student-staff co-creation in and of the curriculum. Higher Education, 78, 407–422. https://doi.org/10.1007/s10734-018-0349-8
Carayannis, E.G., Campbell, D.F.G. (2019). Smart Quintuple Helix Innovation Systems, How Social Ecology and Environmental Protection are Driving Innovation, Sustainable Development and Economic Growth. Springer Briefs in Business. Springer International Publishing
Dissanayaka, O., & Endagamage Wedage, D. (2023). How the Role Behaviour in Value Co-creation influence on the Educational Experience of Undergraduates?. International Journal of Research and Innovation in Social Science, 7(4), 165-180. DOI: https://doi.org/10.47772/IJRISS.2023.7413.
Dollinger, M., Lodge, J., & Coates, H. (2018). Co-creation in higher education: Towards a conceptual model. Journal of Marketing for Higher Education, 28(2), 210-231. DOI: 10.1080/08841241.2018.1466756
Dollinger M & Lodge JM. (2018). Co-creation strategies for learning analytics. In: Proceedings of the 8th International Conference on Learning Analytics and Knowledge, At: Sydney, Australia, 97–101. https://doi.org/10.1145/3170358.3170372
Elias, G., Carayannis, E.G., Grigoroudis, E., Campbell, D.F.J, et al. (2018). 'Mode 3' universities and academic firms: thinking beyond the box trans-disciplinarity and nonlinear innovation dynamics within coopetitive entrepreneurial ecosystems. International Journal of Technology Management, 77 (1/2/3):145-185. https://doi.org/10.1504/IJTM.2018.091714
Fazel, A., Harandi, A., & Farahani, F. (2016). Students’ empowerment model: An approach to the establishment of gen-3 and 4 universities, International Journal of Advanced and Applied Sciences, 3(11), 83-92. https://doi.org/10.21833/ijaas.2016.11.014
Foroudi, P., Yu, Q., Gupta, S., & Foroudi, M. M. (2019). Enhancing university brand image and reputation through customer value co-creation behaviour. Technological Forecasting and Social Change, (138): 218-227. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.09.006
Frow, P., Nenonen, S., Payne, A., & Storbacka, K. (2015). Managing co-creation design: A strategic approach to innovation. British Journal of Management, 26(3), 463-483. https://doi.org/10.1111/1467-8551.12087
Grönroos, C., & Gummerus, J. (2014).The service revolution and its marketing implications: Service logic vs service-dominant logic. Manag. Serv. Qual. Int. J, ( 24): 206-229. https://doi.org/10.1108/MSQ-03-2014-0042
Hongxiu Li. (2023). Department of Information and Knowledge Management, Faculty of Management and Business, Tampere University, Korkeakoulunkatu 8, Tampere 33720, Finland. journals Sagepub, 1- 16. DOI: 10.1177/23949643231151831
Iwuchukwu, E., Singh, H., Sakka, A. A. B., & Cheng, J. (2025). The Impact of Student Value Co-Creation on Student Loyalty in Malaysia Private Higher Education Institutions: The Role of a Mediator. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 15(01), 18–39. http://dx.doi.org/10.46886/IJARBSS/v15-i1/14221
Jain, S., Sharma, K., & Devi, S. (2024). The dynamics of value co‐creation behavior: A systematic review and future research agenda. International Journal of Consumer Studies, 48(1), Article e12993. https://doi.org/10.1111/ijcs.12993
Jhantasana, C. (2022). Effects of Value Co-Creation on Student Loyalty, Satisfaction, and University Image: A Case Study of an Anonymous Rajabhat University. Asia Social Issues, 16(1): 21- 30. https://doi.org/10.48048/asi.2023.254659
Kasnakoğlu, Berna Tarı & Mercan, Hande (2022) Co-creating positive outcomes in higher education: are students ready for co-creation?, Journal of Marketing for Higher Education, 32(1): 73-88. DOI: 10.1080/08841241.2020.1825031
Kim, J., & Choi, H. (2019). Value co-creation through social media: a case study of a start-up company. Journal of Business Economics and Management, 20(1): 1-19. DOI:10.3846/jbem.2019.6262
Kjersti, K. S & May, K.V. (2020) Bridging marketing and higher education: resource integration, co-creation and student learning, Journal of Marketing for Higher Education, 30:2, 256-270, DOI: 10.1080/08841241.2020.1728465
Kotosz, B., Lukovics, M., Molnár, G., & Zuti, B. (2015). How to Measure the Local Economic Impact of Universities? Methodological Overview. Munich Personal RePEc Archive. 5(2): 3–19. DOI: 10.15196/RS05201
Kumar, V., Reinartz, W. (2016). Creating Enduring Customer Value. J. Mark, (80): 36-68. https://doi.org/10.1509/jm.15.0414
Lanier, C., & Hampton, R. (2018). Consumer Participation and Experiential Marketing: Understanding the Relationship between Co-Creation and the Fantasy Life Cycle. Advance in a Consumer Research, (35): 44-48.
Liyanage, S.I.H., & Netswera, F.G. (2022). Greening Universities with Mode 3 and Quintuple Helix Model of Innovation–Production of Knowledge and Innovation in Knowledge-Based Economy, Botswana. Journal of the Knowledge Economy, (13): 115-1126. https://doi.org/10.1007/s13132-021-00769-y
Lukovics, M., Zuti, B. (2015). New Functions of Universities in Century XI Towards "Fourth Generation". Universities. Journal Transition Studies Review, 22(2):33-48. DOI:10.14665/1614-4007-22-2-003
Majidpour, M., Hajiakbari, H. & Roshani, S. (2025). Next Generation Universities in the Context of the Knowledge Economy: Conceptual and Practical Implications, J Knowl Econ. https://doi.org/10.1007/s13132-025-02705-w
Marques, C., Jacyszyn, S., Dalton, B., Tavares, M. (2019). Framework proposal for the environmental impact assessment of universities in the context of Green IT. Journal of Cleaner Production, (241): 118- 346. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.118346
Maxwell-Stuart, R., Taheri, B., Paterson, A.S. O’., Gorman, K., Jackson, W .(2016). Working together to increase student sat-isfaction: Exploring the effects of mode of study and fee status. Stud. High Educ, (43): 1392–1404. https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1257601
Nguyen, L.T.K., Lin, T.M.Y., Lam, H.P. (2021). The Role of Co-Creating Value and Its Outcomes in Higher Education Marketing. Sustainability, 13(12): 6724. 1-14. https://doi.org/10.3390/su13126724
Oertzen, A., Odekerken-Schröder, G., Brax, S., & Mager, B. (2018). Cocreating services-conceptual clarification, forms and outcomes. Journal of Service Management, 29(4): 641-679. https://doi.org/10.1108/JOSM-03-2017-0067
Omland, M., Hontvedt, M., Siddiq, F. et al. Co-creation in higher education: a conceptual systematic review. High Educ (2025). https://doi.org/10.1007/s10734-024-01364-1
Pawłowski, K. (2009). The ‘Fourth Generation University’ as a Creator of the Local and Regional Development. Higher Education in Europe, 34(1), 51–64. https://doi.org/10.1080/03797720902747017
Peña-García, N., Losada-Otálora, M., Juliao-Rossi, J., Rodríguez-Orejuela, A. (2021). Co-Creation of Value and Customer Experience: An Application in Online Banking Sustainability, (13) (10486): 1- 14. doi.org/10.3390/su131810486
Perello-Marín, M.R., Ribes-Giner, G., Pantoja Díaz, O. (2018). Enhancing Education for Sustainable Development in Environmental University Programmes: A Co-Creation Approach. Sustainability, 10(1):158. https://doi.org/10.3390/su10010158
Piirainen, K.A., Andersen, A.D., Andersen, P.D. (2016). Foresight and the third mission of universities: the case for innovation system foresight. Foresight,18(1):24-40. DOI:10.1108/FS-04-2014-0026
Ramaswamy, V., & Ozcan, K. (2018). What is co-creation? An interactional creation framework and its implications for value creation. Journal of Business Research, (84): 196–205. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.11.027
Skarli, J. B. (2021). Creating or Destructing Value in Use? Handling Cognitive Impairments in Co-Creation with Serious and Chronically Ill Users. Administrative Sciences, 11(16): 1- 17. https://doi.org/10.3390/admsci11010016
Smyth, H., Lecoeuvre, L., & Vaesken, P. (2018). Co-creation of value and the project context: Towards application on the case of Hinkley Point C Nuclear Power Station. Int. J. Proj. Manag, (36): 170-183. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2017.04.013
Suseno, Y., Laurell, C., & Sick, N. (2018). Assessing value creation in digital innovation ecosystems: A Social Media Analytics approach. J Strateg Inf Syst, (27): 335-349. https://doi.org/10.1016/j.jsis.2018.09.004
Tudose,M. B., Agafitei, G & Avasilcai, S. (2020). New research direction on performance and co-creation: a literature review. Annual Session of Scientific Papers, (898): 1- 8. doi:10.1088/1757-899X/898/1/012032.
Wang, Y. (2021). Study on the Influence of Students’ Value Co-creation Behaviour on the Brand Image of Private Colleges and Universities. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 555, 175-180. DOI: 10.2991/assehr.k.210527.033
Wang, Y., Li, H., Li, C., & Zhang, D. (2016). Factors affecting hotels’ adoption of mobile reservation systems: A technology-organizationenvironment framework. Tour. Manag, (53), 163-172. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.09.021
Wissema, JG. (2009). Towards the third generation university: managing the university in transition. Edward Elgar Publishing.
Xiao, M., Ma, Q., & Li, M. (2020). The impact of customer resources on customer value in co-creation: the multiple mediating effects. Journal of Contemporary Marketing Science,3 (1): 33-56. https://doi.org/10.1108/JCMARS-08-2019-0032
