بازنمایی زنان سرپرست خانوار در سینمای ایران: مورد مطالعه فیلم های دهه 80 و 90
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی، دانشکده رفاه، تهران، ایران
2 - کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشکده رفاه تهران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف: هدف پژوهش حاضر بازنمایی زنان سرپرست خانوار در سینمای ایران با تاکید بر فیلم های دهه 80 و 90 می باشد. روش¬: در این راستا تلاش بر آن بوده تا با استفاه از روش تحلیل محتوای کیفی هشت فیلم سینمایی شامل اینجا بدون من، ناهید، نیمه شب اتفاق افتاد، شنل، میم مثل مادر، گیلانه، شیار 143 و ویلایی ها که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. یافته¬ها: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بازنمایی زنان سرپرست خانوار در سه مقوله اصلی (بینش زنان سرپرست خانوار، گرایش زنان سرپرست خانوار و کنش زنان سرپرست خانوار) قابل تقسیم و طبقه بندی می باشد. در مقوله بینش زنان سرپرست خانوار دیدگاههایی مانند دیدگاه وطن پرستی و مذهبی، در مقوله گرایش زنان سرپرست خانوار رویکردهایی از قبیل اقتدارگرا، استقلال طلب، جمعگرا، درونگرا، مهرورزی، ناامیدی، آینده نگری، واقع گرایی، رویاپردازی، سنت گرایی، مدرنیسم و در مقوله کنش زنان سرپرست خانوار فعالیتهایی مانند فعالیت تربیتی، هنری و شغلی از مواردی هستند که مورد بررسی قرار گرفتند. نتیجه گیری: می توان عنوان نمود که مسئولیتپذیری، خودکفایی و قوی بودن، ویژگیهای مشترک همه زنان سرپرست خانوار در فیلم های مورد بررسی است. زنان سرپرست خانوار، با وجود مشکلات جسمی ناشی از کار مضاعف، جهت تداوم زندگی و حفظ فرزندان از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند و سرسختانه تلاش میکنند که فرزندانشان به درجهای از موفقیت و خوشبختی نائل گردند. به بیان دیگر هدف مشترک این زنان خوشبختی و به سعادت رسیدن فرزندان خود می باشد.
