نقش واسطه ای اخلاق کاری در رابطه اشتیاق شغلی با رفتار نوآورانه معلمان زن دوره ابتدايي
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
الکلمات المفتاحية: اشتیاق شغلی, رفتار نوآورانه, اخلاق کاری, معلمان زن,
ملخص المقالة :
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبيين نقش واسطه ای اخلاق کاری در رابطه بین اشتیاق شغلی با رفتار نوآورانه معلمان دوره ابتدایی شهر شیراز انجام شده است روش¬: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش معلمان زن دوره ابتدایی شهر شیراز در سال تحصيلي 1401-1402 بوده اند كه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه 272 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوري داده¬ها در اين پژوهش از پرسشنامه¬های استاندارد اشتیاق شغلی هلم ديچ و اسپنس (1977)، رفتار نوآورانه كارامد (2010) و اخلاق کاری گري گوري و سيپتي (1990) استفاده شده است. براي تجزيه و تحليل داده ها از ضريب همبستگي پيرسون و مدل معادلات ساختاري استفده شده است. یافته¬ها: نتایج این تحقیق نشان داد که بین اشتیاق شغلی و اخلاق کاری معلمان مدارس دوره ابتدایی رابطه مستقیم و معنی داری وجود داشت؛ همچنین نتايج نشان داد که بین اشتیاق شغلی با رفتار نوآورانه معلمان مدارس دوره ابتدایی شهر شیراز رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد؛ نتایج همچنین نشان داد بین اخلاق کاری با رفتار نوآورانه معلمان مدارس دوره ابتدایی شهر شیراز رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد بحث و نتيجه گيري: بر اساس يافته هاي مي توان نتيجه گرفت که اشتیاق شغلی از طریق میانجی گری اخلاق کاری با رفتار نوآورانه معلمان مدارس ابتدايي رابطه معنادار دارد. لذا براي تقويت رفتارهاي نواورانه معلمان بايستي به مولفه هاي اشتياق شغلي و اخلاق كاري معلمان توجه كرد و در فرايند توانمند سازي و بهسازي معلمان روي اين متغيرها سرمايه گذاري كرد.
