طراحی الگوی تعاملات مدیران آموزشی و شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر آن
الموضوعات :محمدحسین زارعی 1 , جاوید احمدی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. آموزگار
الکلمات المفتاحية: الگو, بهره¬وری و کارآیی خدمات آموزشی, تعاملات مدیران آموزشی, توسعه خدمات آموزشی, مدیران آموزشی ,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی تعاملات در مدیران آموزشی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر آن می¬باشد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش کاربردی از نوع آمیخته از دو رویکرد کیفی با روش گرنددتئوری و کمی با روش توصیفی¬تحلیلی بهره گرفته است. برای طراحی الگوی تعاملات در مدیران آموزشی با 19نفر از متخصصان موضوعی مصاحبه¬نیمه ساختار یافته صورت گرفت که نمونه¬گیری هدفمند بود. معیار انتخاب نمونه اشباع داده¬ها و اصالت داده¬ها توسط 5 نفر از متخصصان موضوعی تایید شد. در بخش کمی روش نمونه¬گیری در دسترس تعداد نمونه 100نفر از مدیران سازمانهای آموزش و پرورش استان فارس و معیار انتخاب جدول مورگان بود. ابزار اندازه-گیری پرسشنامه¬محقق ساخته با 40سوال است که روایی محتوایی آن تایید و پایایی آن با آلفای کرونباخ(81/0)سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده¬ها در بخش کیفی به شیوه اشتراوس وکوربین و در بخش کمی با آزمون فریدمن و خی¬دو صورت پذیرفت. یافته¬ها: پس از تحلیل مصاحبه¬ها 5کد انتخابی، 19کد محوری و98کد باز استخراج شد. با استفاده از نتایج حاصل از بخش کیفی پژوهش الگوی تعاملات در مدیران آموزشی طراحی شد. دربخش کمی عوامل مؤثر بر توسعه ی تعاملات مدیران آموزشی اولویت بندی شد که، وجود علاقه و انگیزه در مدیران مهمترین راهبرد، مدیران مدارس مؤثرترین افراد و عدم توجه به فرهنگ و ارزش¬های جامعه و تعلل در فرهنگ سازی مهمترین مانع در توسعه تعاملات است. بحث و نتیجه¬گیری: نتایج بخش کیفی تمام عوامل موثر بر توسعه تعاملات مدیران آموزشی را به نمایش گذاشت و در نهایت منجر به تولید الگو در این زمینه شد. الگوی طراحی شده علاوه بر بازنمایی و برجسته کردن واقعیات موجود در تعاملات مدیران آموزشی، چشم انداز جامعی را از توسعه این تعاملات نیز ارائه داد. نتایج بخش کمی نشان داد مدیران مدارس بیشترین نقش را در تعاملات دارند، از همین رو باید برای توسعه مهارت¬های ارتباطی، فرهنگی و اجتماعی خود تلاش کنند.
1. Alabi, T (2022). principals’managerial styles and school effectiveness in public senior secondary schools in kwara state. al-hikmah journal of education, 2(9), 1-16.
2. Caybas, T; Ordu, A (2022). Teachers' Views on the Communication Skills of School Administrators: A Mixed Method Research. International Journal of Contemporary Educational Research, 9(4), 829-845.
3. Contreras, G; Gonzalez, A;Fernandez, I; Cepa, C; Escobar, J (2022). Leadership as a tool in ed-ucation. Contemporary Engineering Sciences.
4. Curtis, G. J. (2020). Follower‐rated leadership styles, leader behaviours, and leaders’ thinking styles: A test of the cognitive experiential leadership model. Australian Journal of Psychology, 72(4), 318–327.
5. Dean, M. (2020). Perceptions of Elementary School Support Staff of Their Role in Supporting the School Mission Statement.
6. Dianat, Z; hossingholizadeh, R; Ebrahimi Kooshak Mahdi, S (2023). The role of school principals’ Instructional leadership in predicting teachers’ professional learning in the primary schools in Mashhad city. Journal of New Approaches in Educational Administration, 14(2), 16-1. doi: 10.30495/jedu.2023.27824.5570[in pesian]
7. Dimopoulos, A (2020). Educational Leadership Effectiveness. Is it a Matter of a Leader’s Charac-teristics, Behaviors, or Leadership Style?. Journal of Educational Management Studies, 3, 13.
8. Document of Fundamental reforms in Education (2011). [in pesian]
9. Elzami,Esmat,abbaspour,Abbas,KhorsandiTaskoh,Ali,Purkarimi,javad,Rahimian,Hamid.(2021).In Search of an Effective Framework for the Professional Development of Primary School Principals. Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources, 30, 109-133. http://istd.saminatech.ir/en/Article/31395 [in pesian]
10. Garcia-Jimenez, J; Lucas-Oliva, I; Rodríguez-Santero, J; Torres-Gordillo, J. J (2023). Management Discourse Analysis of High-and Low-Efficacy Schools: A Comparative Study of Factors Influencing School Performance. Education Sciences, 13(7), 723.
11. Hallinger, P (2011). Leadership for learning: lessons from 40 years of empirical research. Journal of Educational Administration49(2),125 -142.
12. Jafari Moghadam, Saeed (2004). Documenting managers' experiences from the perspective of knowledge management, publisher; Institute of Management Research and Training.[in pesian]
13. Karimi, N (2022). Management Skills, school management, 20(6).45-46. [in pesian]
14. Kerr, K. A (2023). A Mixed Methods Study on Role of Leadership in Developing a Collaborative Culture as Perceived by Employees (Doctoral dissertation, Franklin University).
15. Keshavarz , R (2016). Exploration in management theories and its application in educational management, International Conference of management Elites.Tehran, Iran. [in pesian]
16. Khamari, Z; bayani, A. A; Fakuri Haji Yar, H; Saemi, H (2023). Modeling the dimensions and components of eligibility of primary school principals: A mixed study. Journal of Psychological Science, 22(127), 1467-1483. doi:10.52547/JPS.22.127.1467. [in pesian]
17. Leithwood, K; Patten, S; Jantzi, D (2010). Testing a conception of how school leadership influences student learning. Educational administration quarterly, 46(5), 671-706.
18. Marin, I; Marin-Pantelescu, A (2020). Educational Management Strategies. Ovidius University Annals, Economic Sciences Series, 20(1), 726-729.
19. McNamara, M (2012). Starting to untangle the web of cooperation, coordination, and collaboration: A framework for public managers. International Journal of Public Administration, 35(6), 389–401.
20. Meidanipour, K; abbaspour, A; khorsandi taskoh, A; Borzooian, S (2019). Linking Theory and Practice in Educational Management: Exploring School Principals' Interaction with University Professors. School Administration, 7(3), 44-23. doi: 10.34785/J010.1398.548 [in pesian]
21. Mohammadi, M., Ghorchian, N. G., Shafipour Motlagh, F., & Saheb Zamani, M. (2023). Identify strategies for sharing managerial experiences In elementary schools in a phenomenological way. Journal of New Approaches in Educational Administration, 14(5), -. doi: 10.30495/jedu.2023.29519.5894[in pesian]
22. Moradi, M; Miralmasi, A (2020). Pragmatic research method. (F. Seydi, Ed.) (1st ed.). Tehran: School of quantitative and qualitative research. Retrieved from https://analysisacademy.com[in pesian]
23. Paais, M; Pattiruhu, J. R (2020). Effect of motivation, leadership, and organizational culture on satisfaction and employee performance. The Journal of Asian Finance, Economics and Business, 7(8), 577–588.
24. Pevzner, M; Petryakov, P; Shirin, A (2021). Training Teachers For Leadership In Education. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences.
25. Rothausen, T. J (2022). Diverse, ethical, collaborative leadership through revitalized cultural archetype: The Mary alternative. Journal of Business Ethics.
26. Schwarz, G (2017). Transformational leadership and job performance: the role of organizational identification. The Palgrave handbook of leadership in transforming Asia, 519-539.
27. Shahbazi, h (2023). Effective interactions in educational management: strategies and best methods, Tehran: Qasd Publications. [in pesian]
28. Shirbagi, N; Moradi, O (2018). Representation of Teachers' Experience From Inappropriate Interactions with School Principals. School Administration, 5(2), 63-85. [in pesian]
29. Shokri, S; Sajadi, M.J; Dadgar, K; Dadgar, S; Vazifeh Damirchi, S (2020). Designing a suitable Human Resource Management Model at the Cultural Institutions in Ardabil Province. Cultural Leadership Studies, 2(1). https://clsj.ir/issue2/jcls99012.pdf. [in pesian]
30. Steinhoff, J. C; Price, L. A; Green, E. L (2019). It’s all about the culture. Journal of Government Financial Management, 68(2), 32–39.
31. Wiewiora, A; Chang, A; Smidt, M (2020). Individual, project and organizational learning flows within a global project-based organization: Exploring what, how and who. International Journal of Project Management, 38(4), 201–214.
32. Yu, H.S; Lee, E.J; Na, T. K (2022). The mediating effects of work-life balance (WLB) and ease of using WLB programs in the relationship between WLB organizational culture and turnover intention. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6), 34828.