طراحی الگوی تعاملات مدیران آموزشی و شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر آن
الموضوعات :محمدحسین زارعی 1 , جاوید احمدی 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. آموزگار
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی تعاملات در مدیران آموزشی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر آن می¬باشد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش کاربردی از نوع آمیخته از دو رویکرد کیفی با روش گرنددتئوری و کمی با روش توصیفی¬تحلیلی بهره گرفته است. برای طراحی الگوی تعاملات در مدیران آموزشی با 19نفر از متخصصان موضوعی مصاحبه¬نیمه ساختار یافته صورت گرفت که نمونه¬گیری هدفمند بود. معیار انتخاب نمونه اشباع داده¬ها و اصالت داده¬ها توسط 5 نفر از متخصصان موضوعی تایید شد. در بخش کمی روش نمونه¬گیری در دسترس تعداد نمونه 100نفر از مدیران سازمانهای آموزش و پرورش استان فارس و معیار انتخاب جدول مورگان بود. ابزار اندازه-گیری پرسشنامه¬محقق ساخته با 40سوال است که روایی محتوایی آن تایید و پایایی آن با آلفای کرونباخ(81/0)سنجیده شد. تجزیه و تحلیل داده¬ها در بخش کیفی به شیوه اشتراوس وکوربین و در بخش کمی با آزمون فریدمن و خی¬دو صورت پذیرفت. یافته¬ها: پس از تحلیل مصاحبه¬ها 5کد انتخابی، 19کد محوری و98کد باز استخراج شد. با استفاده از نتایج حاصل از بخش کیفی پژوهش الگوی تعاملات در مدیران آموزشی طراحی شد. دربخش کمی عوامل مؤثر بر توسعه ی تعاملات مدیران آموزشی اولویت بندی شد که، وجود علاقه و انگیزه در مدیران مهمترین راهبرد، مدیران مدارس مؤثرترین افراد و عدم توجه به فرهنگ و ارزش¬های جامعه و تعلل در فرهنگ سازی مهمترین مانع در توسعه تعاملات است. بحث و نتیجه¬گیری: نتایج بخش کیفی تمام عوامل موثر بر توسعه تعاملات مدیران آموزشی را به نمایش گذاشت و در نهایت منجر به تولید الگو در این زمینه شد. الگوی طراحی شده علاوه بر بازنمایی و برجسته کردن واقعیات موجود در تعاملات مدیران آموزشی، چشم انداز جامعی را از توسعه این تعاملات نیز ارائه داد. نتایج بخش کمی نشان داد مدیران مدارس بیشترین نقش را در تعاملات دارند، از همین رو باید برای توسعه مهارت¬های ارتباطی، فرهنگی و اجتماعی خود تلاش کنند.
