تاثیر بازاریابی دیجیتال بر عملکرد بازاریابی بادرنظر گرفتن نقش میانجی تحول دیجیتال و قابلیت بازاریابی در صنعت مد و پوشاک
الموضوعات : Commercial Management
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی دیجیتال, عملکرد بازاریابی, تحول دیجیتال, قابلیت بازاریابی, صنعت مد و پوشاک,
ملخص المقالة :
هدف اصلی پژوهش حاضر تبیین تأثیر دیجیتال مارکتینگ بر عملکرد بازاریابی با درنظر گرفتن نقش میانجی تحول دیجیتال و قابلیت بازاریابی در صنعت مد و پوشاک بوده است. این پژوهش از نظر روش اجرا کمی، از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش اجرایی تحقیق در گروه تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری مطالعه حاضر را مدیران و کارکنان و بازاریابان فروشگاههای آنلاین پوشاک بانی مد، مدیسه و دیجی استایل در استان تهران به تعداد 550 نفر تشکیل میدهند که با روش نمونهگیری در دسترس و با استفاده از جدول مورگان تعداد 225 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در این مطالعه از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد و ابزار گردآوری دادهها در روش میدانی نیز پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها در این مطالعه با استفاده از دو روش آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفت و نرمافزار مورد استفاده در این بخش نیز SMART-PLS و SPSS بوده است. نتایج نشان داد بازاریابی دیجیتال بر تحول دیجیتال، قابلیت بازاریابی و عملکرد بازاریابی تأثیر مثبت و قابل توجهی دارد. تحول دیجیتال بر قابلیت بازاریابی و عملکرد بازاریابی تأثیر مثبت و قابل توجهی دارد. قابلیت بازاریابی نیز بر عملکرد بازاریابی تأثیر مثبت و قابل توجهی دارد.
1. اصغرنیا، مرتضی؛ احمدی¬زاد،آرمان؛ فرهادی، روژین (1401). چالش¬ها و الزامات اجرای راهبرد تحول دیجیتال در صنعت تلکام. دوماهنامه بررسی¬های بازرگانی، سال 20 شماره 116.
2. اکرمی، فریده؛ حاج علی اکبری، فیروزه (1400). ارزیابی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر رشد مشارکت اعتماد و ارزش مصرف کننده. دو فصلنامه بررسی¬های بازرگانی، سال 19 شماره 110.
3. باباجانی بابلی، محدثه؛ عرب، یگانه؛ رضازاده، آمنه (1400). تأثیر استراتژیک بازاریابی رسانه¬های اجتماعی بر عملکرد بازاریابی. مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی، شماره 7. مدیریت کسب و کارهای بین¬المللی، دانشکدها اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، سال سوم.
4. باقری، روح¬اله؛ اسلامی، قاسم؛ قادری، فرشاد (1400). کارکردهای راهبرد بازاریابی چندسویه. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 46.
5. صالحی، جلال؛ حسین¬زاده، علی؛ بسطام، هادی (1401). بررسی عوامل موثر بر بازاریابی چابک دیجیتال در صنعت بانکداری با بهره¬گیری از نقشه شناخت. فصلنامه مدیریت عملیات، سال دوم شماره 7.
6. قلیچ خانی، مصطفی؛ صمدی مقدم، یحیی؛ فتحی، کیومرث (1400). شناسایی ابعاد اصلی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان¬های صنعتی با استفاده از رویکرد مرور نظام¬مند پیشینه. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره هشتم، شماره 4.
7. مافی، رضا (1400). عملکرد بازاریابی در دوران بلوغ و استراتژی¬های بازاریابی مؤثر. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال پنجم، شماره 71.
8. میرجلیلی، احسان. (1400). تاثیر تحول دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بر تبلیغ تجاری، موقعیت یابی و تجارت الکترونیک(مورد مطالعه شرکتهای دانش بنیان). پنجمین کنفرانس بین¬المللی تحولات در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
9. نوروزی، حسین؛ کنعانی طهرانی، شایان؛ درویش، فاطمه (1400). تأثیر قابلیت نوآوری و ظرفیت بازاریابی سازمان بر عملکرد بازاریابی صادراتی. فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 50.
10. Al Rassol, H. A., AL-Janabi, M. A., Gshayyish, A. M. (2023). Marketing Agility and its Role in Marketing Performance. Proceedings of the Iraqi Academics Syndicate 3rd International Conference on Arts and Humanities Sciences Iraqi Academic Syndicate, Baghdad- Iraq 10-11 .
11. Beukes, C., & Wyk, G. V. (2016). An investigation of the marketing performance measurement practices in Hatfield Volkswagen group. African Journal of Business Management10(6), 131-139.
12. Corral de Zubielqui, G., Jones, J., 2020. How and when social media affects innovation in start-ups. A moderated mediation model. Ind. Mark. Manag,(85), 209–220.
13. Chaffey, D., 2016. Definitions of E-marketing vs Internet vs Digital marketing. Smart Insight Blog.
14. Dwivedi, Y.K., Ismagilova, E., Rana, N.P(2021). Social media adoption, usage and impact in business-to-business (B2B) context: a state-of-the-art literature review.
15. Gupta, A. (2018). 7 not-to-miss digital marketing trends for B2B.
16. Hitchen, E.L., Nylund, P.A., Ferr` as, X., Mussons, S., 2017. Social media: open innovation in SMEs finds new support. J. Bus. Strateg. 38, 21–29.
17. Janda, J. (2018). 2018 industrial marketing trends and challenges.
18. Khalayleha, M. A., & Al-Hawary, S. I. S. (2022). The impact of digital content of marketing mix on marketing performance: An experimental study at five-star hotels in Jordan. International Journal of Data and Network Science 6 (2022). 1023–1032.
19. Khan, H., & Khan, Z. (2021). The efficacy of marketing skills and market responsiveness in marketing performance of emerging market exporting firms in advanced markets: The moderating role of competitive intensity. International business review.
20. Liang, X., Gao, Y. (2020). Marketing performance measurement systems and firm performance. European Journal of Marketing 54(4), 885-907.
21. Mandler, T, Sezen, B, Chen, J et al. (1 more author) (2021) Performance consequences of marketing standardization/adaptation: A systematic literature review and future research agenda. Journal of Business Research, (125), 416-435. ISSN 0148-2963
22. Munir, A. R., Kadir, N., Umar, F., lyas, G. B. (2023). The impact of digital marketing and brand articulating capability for enhancing marketing capability. International Journal of Data and Network Science 7 (2023). 65–72.
23. Sultoni, M. H., Sudarmiatin, A., Hermawan, A., Sopiah, A. (2022). Digital marketing, digital orientation, marketing capability, and information technology capability on marketing performance of Indonesian SMEs. International Journal of Data and Network Science 6 (2022). 1381–1388
24. Zhang, H.; Ding, H.; Xiao, J. How Organizational Agility Promotes Digital Transformation: An Empirical Study. Sustainability 2023, 15, 11304. https://doi.org/ 10.3390/su151411304
