تاثیر استفاده از چت بات اجتماعی بر مهارت شهروندی و کیفیت یادگیری دانش آموزان پایه چهارم ناحیه 4 شهر شیراز
الموضوعات : Education
1 - گروه علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
الکلمات المفتاحية: کیفیت یادگیری, مهارت شهروندی, چت بات.,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: چتباتهای اجتماعی، بهویژه چتجیپیتی، با قابلیت پاسخدهی دقیق و تعامل فعال، ظرفیت بالایی در پشتیبانی از آموزشهای غیررسمی، آموزش مهارتهای ارتباطی و توسعه تفکر انتقادی دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از چتبات هوش مصنوعی بر مهارتهای شهروندی و کیفیت یادگیری دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی ناحیه ۴ شهر شیراز بود.
روش شناسی پژوهش: این مطالعه کاربردی با روش شبهآزمایشی و طراحی پیشآزمون و پسآزمون، شامل دو گروه آزمایش و کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان این پایه در ناحیه مذکور (حدود ۱۳۴۰۰ نفر) بود. نمونه ۳۸ نفری به شیوه هدفمند از میان دانشآموزان مدارس تصادفی انتخاب شد؛ افرادی که دارای نمرات پایینتر در مهارت شهروندی و کیفیت یادگیری بودند و امکان دسترسی به گوشی هوشمند داشتند. این نمونه به دو گروه مساوی تقسیم و آموزش کار با چتبات هوش مصنوعی برای گروه آزمایش اجرا گردید. گردآوری دادهها به روش کتابخانهای و میدانی صورت گرفت؛ دادههای کمی با پرسشنامههای استاندارد مهارتهای شهروندی تابش (۱۳۹۱) و کیفیت یادگیری رحمانی (۱۳۸۹) جمعآوری شد. روایی ابزارها توسط اساتید تأیید و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. مداخله آموزشی به مدت چهار هفته با استفاده از چتبات هوش مصنوعی انجام و پس از آن دادهها تحلیل شدند. تحلیل دادهها با آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرمافزار SPSS نسخه ۲۷ انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد استفاده از چتبات هوش مصنوعی تأثیر معناداری بر مهارتهای شهروندی و کیفیت یادگیری ندارد (p > 0.05). همچنین، گروه کنترل در هر دو متغیر عملکرد بهتری نسبت به گروه آزمایش داشت.
بحث و نتیجه گیری: یافتهها بیانگر آن است که استفاده از چتبات هوش مصنوعی به تنهایی نمیتواند موجب بهبود قابل توجه مهارتهای شهروندی و کیفیت یادگیری دانشآموزان با نمرات پایین شود و نیاز به طراحی و اجرای مداخلات جامعتر وجود دارد. پژوهشگرانی که در زمینه فناوری آموزشی فعالیت میکنند میتوانند با بهرهگیری از نتایج این مطالعه، راهکارهای مؤثرتر برای ارتقای مهارتهای آموزشی ارائه دهند.
References
Adamopoulou, E., & Moussiades, L. (2020). An overview of chatbot technology. In IFIP international conference on artificial intelligence applications and innovations (pp. 373-383). Cham: Springer International Publishing.
Ali, J. K. M., Shamsan, M. A. A., Hezam, T. A., & Mohammed, A. A. (2023). Impact of ChatGPT on learning motivation: teachers and students' voices. Journal of English Studies in Arabia Felix, 2(1), 41-49.
Ammar, A. (2024). The Impact of Chat GPT on Student’s Behavior in UAE. International Journal of Theory of Organization and Practice (IJTOP), 4(1), 1-9.
Brovko, A. (2024). The impact of Chat GPT on cognitive functions of university students. Scientific Collection «InterConf», (188), 64-68.
Chaves, A. P., & Gerosa, M. A. (2021). How should my chatbot interact? A survey on social characteristics in human–chatbot interaction design. International Journal of Human–Computer Interaction, 37(8), 729-758.
Chen, X., Zou, D., Xie, H., Cheng, G., & Liu, C. (2022). Two decades of artificial intelligence in education. Educational Technology & Society, 25(1), 28-47.
Cheraghi Kazeruni, R., Alborzi, M., & khoshbakht, F. (2023). Preparation of the Instructional Package for Citizenship Training in Social Communications for Elementary School Students. National Studies Journal, 24(94), 57-74. ]in persian]
Darabi, F., & Noroozi, M. (2022). The Effect of Educational Intervention on Citizenship Skills of High School Male Students: Application of Theory of Reasoned Action. Iran J Health Educ Health Promot, 10(3), 251-262. ]in persian]
Elbanna, S., & Armstrong, L. (2024). Exploring the integration of ChatGPT in education: adapting for the future. Management & Sustainability: An Arab Review, 3(1), 16-29.
ElSayary, A. (2024). An investigation of teachers' perceptions of using ChatGPT as a supporting tool for teaching and learning in the digital era. Journal of computer assisted learning, 40(3), 931-945.
Hanifeh, M. (2023). Investigating the role of artificial intelligence as a tool for improving academic performance in students with mathematical learning disabilities. Third International Conference and Sixth National Conference on Management, Psychology and Behavioral Sciences, Tehran. [in persian]
Hasal, M., Nowaková, J., Ahmed Saghair, K., Abdulla, H., Snášel, V., & Ogiela, L. (2021). Chatbots: Security, privacy, data protection, and social aspects. Concurrency and Computation: Practice and Experience, 33(19), e6426.
Heng, W. N. (2023). Adoption of AI technology in education among UTAR students: the case of Chatgpt (Doctoral dissertation, UTAR).
Jiang, Y., Li, X., Luo, H., Yin, S., & Kaynak, O. (2022). Quo vadis artificial intelligence? Discover Artificial Intelligence, 2(1), 4.
Jo, H., & Bang, Y. (2023). Analyzing ChatGPT adoption drivers with the TOEK framework. Scientific reports, 13(1), 22606.
Keshtasbi, M. R. (2023). The impact of chat GPT and artificial intelligence on students' teaching and learning. Third National Conference on Applied Studies in Educational Processes, Minab. [in persian]
Khafi, M., Hosseini-Sourki, Z., Jafari, F., & Dehraazma, G. (2023). Integrating Artificial Intelligence in Language Learning. New Advances in Psychology, Educational Sciences and Education, 6 (62), 378-394. [in persian]
Laleri Shushtari, M., & Eder, N. (2019). Investigating the effectiveness of citizenship skills training on social relations and law-abidingness of fifth-grade female elementary school students in Masjed Soleyman city. First National Conference on Tomorrow's School, Ardabil. [in persian]
Liang, H. Y., Hwang, G. J., Hsu, T. Y., & Yeh, J. Y. (2024). Effect of an AI‐based chatbot on students' learning performance in alternate reality game‐based museum learning. British Journal of Educational Technology, 55(5), 2315-2338.
Lokman, A. S., & Ameedeen, M. A. (2018). Modern chatbot systems: A technical review. In Proceedings of the future technologies conference (pp. 1012-1023). Cham: Springer International Publishing.
Luo, B., Lau, R. Y., Li, C., & Si, Y. W. (2022). A critical review of state‐of‐the‐art chatbot designs and applications. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, 12(1), e1434.
Mazharpour, D., & Seyyed Kalan, S. M. (2024). Synthesis research on the application of chatbots (artificial intelligence software) in English language education. Journal of research in curriculum studies, 4(1), 43-64. [in persian]
Muñoz, S. A. S., Gayoso, G. G., Huambo, A. C., Tapia, R. D. C., Incaluque, J. L., Aguila, O. E. P., ... & Arias-Gonzáles, J. L. (2023). Examining the impacts of ChatGPT on student motivation and engagement. Social Space, 23(1), 1-27.
Ouyang, F., & Jiao, P. (2021). Artificial intelligence in education: The three paradigms. Computers and Education: Artificial Intelligence, 2, 100020.
Pentina, I., Hancock, T., & Xie, T. (2023). Exploring relationship development with social chatbots: A mixed-method study of replika. Computers in Human Behavior, 140, 107600.
Rahmani Akhkand, Gh. (2010). Evaluation of the quality of students' learning before and after the smartization of elementary schools in Bukan city. Bachelor's thesis, Payam Noor University of Mahabad. [in persian]
Ranoliya, B. R., Raghuwanshi, N., & Singh, S. (2017). Chatbot for university related FAQs. In 2017 International Conference on Advances in Computing, Communications and Informatics (ICACCI) (pp. 1525-1530). IEEE.
Siregar, F. H., Hasmayni, B., & Lubis, A. H. (2023). The analysis of Chat GPT usage impact on learning motivation among scout students. International Journal of Research and Review, 10(7), 632-638.
Tabesh, O. (2012). Study and comparison of citizenship education concepts among student and non-student youth in Bonab city. Master's thesis, Payam Noor University. [in persian]
Van Wezel, M. M., Croes, E. A., & Antheunis, M. L. (2021). “I’m here for you”: can social chatbots truly support their users? A literature review. In International Workshop on Chatbot Research and Design (pp. 96-113). Cham: Springer International Publishing.
Wijirahayu, S., Dewi, Y. N., Kusumah, A. I., Arisanti, I., Sudi, M., Sari, Y. Y., ... & Pandean, M. L. P. (2024). Utilizing AI Chatbots for Character Education: Opportunities and Challenges. In International Conference on Research and Development (ICORAD) (Vol. 3, No. 2, pp. 1-7).
Yildiz Durak, H., & Onan, A. (2024). Predicting the use of chatbot systems in education: a comparative approach using PLS-SEM and machine learning algorithms. Current Psychology, 43(28), 23656-23674.
Zafari, M., Esmaeily, A., & Sadeghi-Niaraki, A. (2021). An Overview of the Applications of Artificial Intelligence and Virtual Reality in Education. Educational Measurement and Evaluation Studies, 11(36), 89-116. [in persian]
Zhai, X. (2022). ChatGPT user experience: Implications for education. Available at SSRN 4312418.
