تاثیر استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) بر عملکرد تحصیلی و پیشترفت تحصیلی درس علوم دانش آموزان
الموضوعات :
1 - دانشجوی گروه علوم تربیتی واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: واژه¬های کلیدی: واقعیت مجازی, فناوری آموزشی, پیشرفت تحصیلی, انگیزه یادگیری, خودکارآمدی, تحلیل کوواریانس (ANCOVA),
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: امروزه، تکنولوژیهایی که توانایی ایجاد حس غوطهوری را دارند، مانند واقعیت مجازی، به طور فزایندهای در زندگی روزمره انسانها جای خود را باز کردهاند. واقعیت مجازی به دلیل توانایی خود در ایجاد تجربیات جذاب و تعاملی، در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر بهکارگیری فناوری واقعیت مجازی (Virtual Reality – VR) بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی در درس علوم در ناحیه ۲ آموزشوپرورش شیراز است.
روش شناسی پژوهش: برای دستیابی به هدف پژوهش، از طرح شبه آزمایشی با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی بود که از میان مدارس ابتدایی ناحیه دو شهر شیراز یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و از آن مدرسه دو کلاس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی فام-تیلور (EPT) و یک پرسشنامه محققساخته برای سنجش مؤلفههای پیشرفت تحصیلی درس علوم بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس (ANCOVA) در نرمافزار SPSS انجام گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که فناوری واقعیت مجازی تأثیر معنادار و مثبتی بر عملکرد تحصیلی، پیشرفت مفهومی، توانایی حل مسئله، خودکارآمدی و انگیزه یادگیری دانشآموزان داشته است (P<0.05). نتایج این پژوهش نشاندهنده ظرفیت بالای واقعیت مجازی در بهبود کیفیت یادگیری در دوره ابتدایی بوده و تأییدکننده نقش آن بهعنوان ابزاری مؤثر در طراحی محیطهای آموزشی نوآورانه است
بحث و نتیجهگیری: بهطور کلی، این نتایج بهروشنی نشاندهنده اثر مثبت فناوری واقعیت مجازی بر توانایی حل مسئله دانشآموزان است و تأکید میکند که این نوع فناوری میتواند به بهبود تواناییهای فکری و تحلیلی دانشآموزان در درسهای علوم کمک کند.
References:
1. Ali Akbari, M., & Sharifi, S. (2020). Challenges of virtual reality in education: Negative impacts on students. Journal of Educational Technology Challenges, 12(1), 45-60.
2. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman.
3. Chen, Y., & Tsai, C. (2013). Augmented reality in anatomy education: A systematic review. Journal of Educational Technology & Society, 16(3), 1-15. https://doi.org/xxxx
4. Dede, C., & Don Levy, S. (2014). Augmented reality in education: A meta-analysis. Educational Technology Research, 62(4), 345-360. https://doi.org/xxxx
5. Jiang, L. (2017). Health and sustainability issues in VR-based learning. International Journal of Educational Technology, 14(2), 78-92. https://doi.org/xxxx
6. Kapp, K. (2017). Universal Design for Learning (UDL) in multicultural environments. Educational Technology Research, 25(2), 155-170. https://doi.org/xxxx
7. Kashani, H., & Hosseini, S. (2021). Investigating the impact of virtual reality on students' self-efficacy. School Psychology Journal, 9(1), 78-95. https://doi.org/xxxx
8. Khao, T., Nguyen, V., & Lee, S. (2024). Challenges of VR implementation in classrooms. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 19(2), 45-60. https://doi.org/xxxx
9. Khazali, M., & Nouri, A. (2019). The impact of virtual reality on students' learning motivation. Journal of Educational Technology, 12(3), 45-60. https://doi.org/xxxx
10. Liu, X., Wang, Y., & Zhang, L. (2020). Virtual reality in science education: A meta-analysis. Computers & Education, 147, 103778. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103778
11. Moradi, R., & Tabeshnia, M. (2022). Self-efficacy and virtual reality-based learning. Educational Studies Quarterly, 15(4), 33-50. https://doi.org/xxxx
12. Natsis, A., & Micropoulos, P. (2011). Virtual reality in educational environments: A systematic review. Journal of Educational Computing, 44(3), 321-339. https://doi.org/xxxx
13. Pack, A., Barrett, A., Liang, H.-N., & Monteiro, D. (2020). VR in K-12 education: A review of implementation gaps. Educational Technology & Society, 23(4), 1-15. https://doi.org/xxxx
14. Rado, M. (2014). Augmented reality in education: A critical review. TechTrends, 58(6), 45-52. https://doi.org/xxxx
15. Rajabzadeh, A., & Akrami, F. (2021). The role of modern technologies in enhancing learning motivation. New Psychological Research, 8(2), 112-130. https://doi.org/xxxx
16. Scudero, M. (2023). Inclusive education policies and diversity in schools. Journal of Educational Policy, 18(1), 22-40. https://doi.org/xxxx
17. Smith, J. (2023). VR and academic performance: Experimental evidence. Journal of Educational Psychology, 115(4), 567-582. https://doi.org/xxxx
18. Wilson, S., & Sherry, M. (2016). AR and self-efficacy in learning. TechTrends, 60(5), 432-441. https://doi.org/xxxx