اثربخشی آموزش مولفههای هیجانات و تعاملات مثبت روانشناسی مثبت گرا بر ارتقای مهارتهای حرفهای و سرمایه اجتماعی معلمان زن
الموضوعات :
زهرا مسیبی
1
,
غلامرضا شریفی راد
2
1 - 1- دکتری مدیریت آموزشی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، ایران. ORCID: 0000 0002 5204 8714, dr.mosayebi1@gmail.com
2 - 2- نویسنده مسئول، دکتری بهداشت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، ایران، ORCID: 0000 0001 9955 2566, dr.sharifirad1@gmail.com
الکلمات المفتاحية: روانشناسی مثبت گرا, سبکهای تبیین, سرمایه اجتماعی, هیجانات مثبت, معلم, مهارتهای حرفه ای,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: مهارتهای حرفهای نیروی انسانی متخصص و سرمایه اجتماعی معلمان مدارس، در هر زمان نیازمند بروزرسانی و توسعه است و عدم توجه به آنها سبب نقصان در صلاحیت حرفه ای و توسعه نیافتن مهارتهای حرفهای و سرمایه اجتماعی معلمان میشود لذا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر آموزش مولفههای هیجانات و تعاملات مثبت روانشناسی مثبت گرا بر بهبود و ارتقای مهارتهای حرفهای و سرمایه اجتماعی معلمان زن انجام شد. روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی، طرح پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری (2 ماهه) بود. جامعه آماری معلمان زن مدرس دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان، با تعداد آنها 396 نفر بودند، از این تعداد 90 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه (آموزش مولفههای هیجانات و تعاملات مثبت روانشناسی مثبت گرا و گروه کنترل) به صورت تصادفی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس90 گویهای هیجانات، تعاملات مثبت و سرمایه اجتماعی و مهارتهای حرفهای معلمان بود. در این پژوهش تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل واریانس تحلیل واریانس تک متغیره و چند متغیره انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که مداخله آموزشی مولفههای مثبت گرا از جمله مولفه هیجانات مثبت و تعاملات مثبت موجب بهبود مهارتهای حرفهای و سرمایه اجتماعی و ارتقای توانمندیهای فردی و حرفهای معلمان و بهبود سطح سرمایه اجتماعی آنها میگردد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان از آموزش مولفههای هیجانات و تعاملات مثبت روانشناسی مثبت گرا، برای بهبود ارتقای مهارتهای حرفهای و سرمایه اجتماعی معلمان استفاده کرد
References:
1. McNulty J.K., B.R. Karney. Positive expectations in the early years of marriage: should couples expect the best or brace for the worst? Pers Soc Psychol, 2004; 86(5): 729-743, DOI: 10.1037/0022-3514.86.5.729
2. Hayes S.C., Strosahl. K.D., Wilson. KG. Acceptance and commitment therapy: The process and practice of Mindful change. Guilford Press; 2011.
3. Gordon K.C., Baucom D.H., Snyder D.K. An integrative intervention for promoting recovery from extramarital affairs. Journal of Marital and Family Therapy, 2004; 30(2): 213-231. DOI:10.1111/j.1752-0606.2004.tb01235.x
4. Fatollahzadeh N., Majlesi Z., Mazaheri Z. The Effectiveness of Compassion-Focused Therapy with Internalized Shame and Self-Criticism on Emotionally Abused Women. Psychological Studies Faculty of Education and Psychology, Summer, 2017; 13:2 [Persian]
5. Golchin N., Mirhashemi M., PashaSharifi H. Structural Equation Modeling of Infertility Stress Based on Cognitive Emotion Regulation, Mindfulness, Basic Psychological Needs mediated by Psychological Hardiness in infertile women and men. Family and Health, 2022; 11(4): 40-56. D.O.R. 20.1001.1.23223065.1400.11.4.2.1
6. Au T.M., Sauer-Zavala S., King M. W., Petrocchi N., Barlow, D. H., Litz B.T. Compassion based therapy for trauma-related shame and posttraumatic stress: Initial evaluation using a multiple baseline design. Behavior therapy, 2017; 48(2): 207-221. DOI:10.1016/j.beth.2016.11.012
7. Weinstein N., Brown KW., Ryan M. A multi-method of effects of mindfulness on stress attribution, coping, and emotional well-being. J Res Pers, 2009; 43: 374-85. DOI:10.1016/j.jrp.2008.12.008
8. Asberg K. Hostility/anger as a mediator between college students’ emotion regulation abilities and symptoms of depression, social anxiety, and generalized anxiety. J Psychol: Interdiscip Appl, 2013; 147: 469-490. DOI:10.1080/00223980.2012.715601
9. Seligman MEP. The Annual Review of Clinical Psychology is online at clinpsy. Annualreviews.org Annu. Rev. Clin. Psychol. by Annual Reviews. All rights reserved; 2019. 15:3.1–3.23 https://doi.org/10.1146/ 050718-095653
10. Florian V., Mikulincer M., Taubman O. Does hardiness contribute to mental health during a stressful real-life situation? The roles of appraisal and coping. J Pers Soc Psychol, 2014; 68(4): 687-695. https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.4.687
11. Chen B., Vansteenkiste M., Beyers W., Boone L., Deci EL., Van der Kaap-Deeder J.. Basic psychological need satisfaction, need frustration, and need strength across four cultures. J Motiv Emot, 2015; 39(2): 216-236. DOI:10.1007/s11031-014-9450-1
12. Dasht Bozorgi Z. Effectiveness of self- compassion therapy on loneliness and emotion regulation of damaged women from marital infidelity. Knowledge & Research in Applied Psychology, 2017; 18(2): 72-79. [in Persian]
13. Dasht Bozorgi Z. Effectiveness of self- compassion therapy on loneliness and emotion regulation of damaged women from marital infidelity. Knowledge & Research in Applied Psychology, 2017; 18(2): 72-79. file:///C:/Users/Negin/Downloads/33413967008%20(1).pdf [in Persian]
14. Sin NL., Dellaporta MD., Lyubomirsky S. Tailoring positive psychology interventions to treat depressed individuals. In: Donaldson SI, Csikszentmihalyi M, Nakamura J. (editors). Applied positive psychology. New York: Rotelge, 2011: 725-35. DOI:10.4324/9780203818909
15. Seligman MEP., Rashid T., Park AC. Positive psychotherapy. Am Psychol, 2006; 61: 774-88. DOI:10.1037/0003-066X.61.8.774
16. Steger MF., Frazier P., Oishi S., Kaler M. The meaning in life questionnaire: Assessing the studies that measured both. Br J Psychiatry, 2006; 202: 22-7. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0167.53.1.80
17. Kour J., El-Den J., Sriratanaviriyakul N. The role of positive psychology in improving employees’ performance and organizational productivity: an experimental study. Procedia Comput Science, 2019; 161:226-232. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.11.118
18. Petrovich Kushkin A., Vadimovich Novikov A. Social capital of students and faculty as a resource for improving the quality of education. Revista ESPACIOS, 2018; 39 (23): 1-6. https://www.revistaespacios.com/a18v39n23/18392323.html
19. Mobaser Azad AM., Rahdar, Kh. Clarifying the status of social capital dimensions in education teachers in Tehran and providing solutions for its improvement. Educational Leadership and Management Quarterly, 2017; 12(2): 203-219. [in Persian]
20. Taghvaeinia A. The Effectiveness of intervention based on positive education on the subjective wellbeing in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 2019; 6 (1) :125-137. DOI:10.29252/shenakht.6.1.125 [in Persian]
21. Rahdari M, Nasr A R, Nili M R, Tork Ladani B. Evaluating professional skills and employment status of baccalaureate's alumni in Information Technology Engineering. IRPHE 2015; 21 (2) :1-24. [in Persian]