مدارس سازگار: رویکردی نوین برای پاسخگویی به نیازهای متنوع دانشآموزان
الموضوعات :
1 - وزارت آموزش و پرورش
الکلمات المفتاحية: مدارس سازگار, یادگیری فردمحور, نظریات یادگیری, یادگیری تعاملی,
ملخص المقالة :
در چند دهه اخیر، مدارس سازگار بهعنوان یک رویکرد نوین آموزشی معرفی شدهاند که هدف اصلی آنها پاسخگویی به نیازهای متنوع دانشآموزان با توجه به تفاوتهای فردی و شرایط اجتماعی، فرهنگی و فناوری است. این مدارس تلاش میکنند تا محیطی فراهم کنند که تمامی دانشآموزان، صرفنظر از تفاوتها، فرصتهای آموزشی یکسانی داشته باشند. یکی از ویژگیهای بارز مدارس سازگار، طراحی برنامههای آموزشی منعطف و شخصیسازیشده بر اساس نقاط قوت و ضعف هر دانشآموز است. این رویکرد موجب میشود که فرآیند یادگیری برای هر فرد متناسب با نیازهای خاص او پیش رود. مدارس سازگار همچنین به تعاملات اجتماعی و همکاری میان دانشآموزان و معلمان اهمیت میدهند. این تعاملات موجب تقویت مهارتهای اجتماعی، عاطفی و گروهی دانشآموزان میشود. علاوه بر این، این مدارس بهطور ویژه از فناوریهای نوین برای بهبود فرآیند یادگیری استفاده میکنند. ابزارهای دیجیتال و نرمافزارهای آموزشی نهتنها انگیزه دانشآموزان را افزایش میدهند، بلکه محیطهای یادگیری انعطافپذیرتری فراهم میآورند. با این حال، چالشهایی در پیادهسازی این فناوریها، بهویژه در مناطق محروم، وجود دارد که نیاز به منابع کافی و آموزش تخصصی برای معلمان را ضروری میسازد. توجه به نیازهای عاطفی و روانی دانشآموزان نیز از دیگر ویژگیهای مدارس سازگار است. این مدارس سعی میکنند محیطی حمایتی و امن ایجاد کنند که در آن دانشآموزان بتوانند بهراحتی نگرانیهای خود را بیان کنند و به کاهش استرس و اضطراب کمک نمایند. مدارس سازگار با توجه به این ویژگیها، میتوانند نقش مؤثری در شکلدهی آینده آموزشی و اجتماعی جامعه ایفا کنند.
Ahmadi, Hossein (2020). Adaptive Schools and the Necessity of Transformation in Education in Iran. Journal of Educational Research, 10(2), 85-102 (Persian).
Ahmadi, Mohammad (2020). Educational Transformations in Iran. Journal of Education, 22(1), 55-70 (Persian).
Ája, Mary (2014). Stress-Free Learning and Education: Global Models and Finland's Experiences. Tehran: Mehr Publishing, (Persian).
Anthony, Daniel (2014). Successful Schools: Analysis of Modern Educational Systems. Translated by Maryam Jafari, Tehran: University of Tehran Press, (Persian).
Baker, R. K., & Inventado, P. S. (2014). Educational data mining: A review of the state of the art. In Educational data mining 2014 (pp. 1-25). Springer.
Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Prentice-Hall.
Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., & Soloway, E. (1991). Powerful learning environments: Unifying theory and practice in the design of learning environments. Educational Psychologist, 26(3-4), 261-268.
Bruner, J. (1966). Toward a theory of instruction. Harvard University Press.
Castells, M. (1996). The rise of the network society. Blackwell Publishers.
Danesh-Pazhooh, Mohsen and Abbasi, Sara (2013). Social and Emotional Education: The Importance of Social Skills in the Learning Process. Tehran: Roshangar Publishing, (Persian).
Dewey, J. (1938). Experience and education. Kappa Delta Pi.
Dewey, John (1970). Democracy and Education. Translated by Gholamhossein Sadeghi, Tehran: University Press. (Persian).
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M., Smith, M. K., Wenderoth, M. P., & Dirks, C. (2007). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 104(24), 14143-14148. https://doi.org/10.1073/pnas.0703208104
Farhang-Nia, Davood (2017). Challenges of Iran’s Educational System and Solutions for Alignment with Global Models. Tehran: Avaye Pizhuhesh Publishing, (Persian).
Fullan, M. (2013). The new meaning of educational change (4th Ed.). Teachers College Press.
Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Basic Books.
Hargreaves, A., & Fullan, M. (2012). Professional capital: Transforming teaching in every school. Teachers College Press.
Hosseini, Hamidreza, and Mokhtari, Elham (2020). The Impact of Modern Technologies on Learning in Iran's Education System: Challenges and Solutions. Journal of Information and Communication Technology, 25(1), 45-60 (Persian).
Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2009). An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning. Educational Psychologist, 44(2), 87-101. https://doi.org/10.1080/00461520902832394
Krajcik, J. S., & Blumenfeld, P. C. (2006). Project-based learning. In Handbook of research on science education (pp. 317-345). Routledge.
Mahmoudi, Saeed (2022). Challenges of Adaptive Schools in Iran. Educational Research Journal, 15(4), 112-130 (Persian).
Mirzaei, M. (2021). Structural barriers to adaptability in the Iranian education system. Journal of Educational Management, 15(2), 75-88. https://doi.org/10.1007/s12652-021-02948-4
Moeini-Pour, Ali (2018). Adaptive Schools and the Challenges of Implementing Them in Iran. Tehran: Avaye Noor Publishing, (Persian).
Piaget, J. (1970). The science of education and the psychology of the child. Orion Press.
Rahimi, Fatemeh, and Hosseini, Ali (2020). The Role of Family and Society in Students' Academic Success. Journal of Psychology and Educational Sciences, 15(2), 70-85 (Persian).
Reza Zadeh, Mojtaba (2021). Modern Technologies in Education and Learning. Educational Technology Quarterly, 8(2), 34-50 (Persian).
Sahlberg, Pasi (2011). Education in Finland: Successes of an Educational Model. Translated by Ali Asghar Bakhshi, Tehran: Science Publishing. (Persian).
Sharifi, Mohsen, and Moeinfar, Mehdi (2015). The Role of System Theory in Iran's Educational System. Journal of Educational and Learning Research, 10(3), 22-35 (Persian).
Shafii, Majid (2017). Technology-Based Education and Its Challenges in Iran. Tehran: University Press, (Persian).
Soltani, Fatemeh (2021). Adaptive Schools and New Educational Approaches. Social and Cultural Studies Quarterly, 11(3), 88-102 (Persian).
Soltani, F. (1400). Schools in the digital age: Enhancing learning through technology. Educational Technology Journal, 11(3), 88-102.
Soltani-Pour, Mohammad (2019). Modern Educational Methods and Their Challenges in Iranian Schools. Tehran: Soroush Publishing, (Persian).
Tomlinson, C. A. (2001). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. ASCD.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.
Vygotsky, Lev Semenovich (1978). Thought and Language. Translated by Hassan Nagizadeh, Tehran: Ney Publishing, (Persian).
Zahedi, Behzad (2017). Adapting the Educational System to Social and Cultural Changes: Challenges and Opportunities. Social Research Quarterly, 11(4), 50-62 (Persian)