نقش یارآموزشی تعاملی مبتنیبرهوش مصنوعی درارتقای فرهنگ یادگیری درمحیطهای مجازی
الموضوعات : Mediaمعصومه کیانمهر 1 , فریده گودرزی 2
1 - گروه علومتربیتی، واحد ملایر، دانشگاه آزاداسلامی، ملایر، ایران.
2 - گروه علومتربیتی، واحد ملایر، دانشگاه آزاداسلامی، ملایر، ایران.
الکلمات المفتاحية: هوشمصنوعی, بهبود تعاملات اجتماعی, فرهنگ یادگیری, ارتباطات آموزشی-اجتماعی.,
ملخص المقالة :
این پژوهش باهدف بررسی تأثیر یارآموزشی تعاملی مبتنیبر هوشمصنوعی بر بهبود تعاملات اجتماعی، تقویت فرهنگ یادگیری و ارتقای کیفیت ارتباطات آموزشی-اجتماعی دانشآموزان ابتدایی شهر ملایر انجام شده است. روشتحقیق نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و دو گروه آزمایش و کنترل میباشد. جامعۀ آماری شامل 2541دانشآموز مقطع ابتدایی، از میان آنها 40نفر بهصورت هدفمند انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه 20نفره تقسیم شدند. دادهها با پرسشنامههای استاندارد تعاملات آموزشی-اجتماعی (معلم-دانشآموز، دانشآموز-دانشآموز، دانشآموز-محتوا)، و سنجههای مرتبطبا مؤلفههای فرهنگ یادگیری جمعآوری شد. روایی پرسشنامهها با تحلیل عاملی و پایایی با آلفای کرونباخ (بالای 8/0)، تأیید شد. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، شاپیرو-ویلک، لوین و تحلیل کوواریانس انجام گرفت. نتایج نشاندادکه بهکارگیری یارآموزشی تعاملی بهطور معناداری موجب افزایش 02/16 واحدی تعامل با معلمان، 95/19 واحدی تعامل با یکدیگر و 28/11 واحدی تعامل با محتوای آموزشی در گروه آزمایش شد و همچنین شاخصهای فرهنگ یادگیری را بهبود بخشید. نتیجهگیری شد که این فناوری با فراهمسازی بسترهای تعاملی و یادگیری خودراهبر، پتانسیل بالایی در ارتقای تعاملات اجتماعی و ترویج فرهنگ یادگیری در محیطهای آموزشی مجازی دارد و میتواند بهعنوان ابزاری نوین در نظام آموزشی ایران بهکار گرفته شود.
جعفری، دلارا. شاهمحمدی، مینا. قندالی، عباس. (1402). هوشمصنوعی و فناوریهای نو در نظامهای آموزشی: فرصت و چالش. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای نوین در آموزشوپرورش، دورۀ 4، شمارۀ 4، 139-129.
حیدری، زهرا. طالب، زهرا. گلزاری، زینب. (1402). فراترکیب کاربردهای اینترنت اشیاء و هوشمصنوعی در محیطهای آموزشی هوشمند. فصلنامۀ علمیپژوهشی-فناوریهای آموزشی در یادگیری، دورۀ 6، شمارۀ 20، 165-134.
رئیسی، محمدجواد. (1402). هوشمصنوعی و کاربرد آن در بهبود آموزش و روابط معلم و دانشآموز. ششمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در مهندسی برق، کامپیوتر، مکانیک و مکاترونیک در ایران و جهان اسلام، تهران-ایران، 9-1.
زنگانه، امیرحسین. حسینی، سعید. (1402). کاربرد هوشمصنوعی و چتباتها در آموزش. دوازدهمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای مدیریت و علومانسانی، تهران-ایران، 9-1.
عباسی، فرح. معتمد، حمیدرضا. قاسمیزاد، علیرضا، (1401). تبیین ویژگیهای برنامۀ درسی مبتنیبر مهارتهای زندگی مقطع ابتدایی نظام آموزشی ایران. فصلنامۀ علمیپژوهشی-رهبری و مدیریت آموزشی، دورۀ 16، شمارۀ 1؛ (پیاپی 59)، 88-57.
عزیزیفارسانی، فائزه. سعادتمند، زهره. نادی، محمدعلی. (1401). ارائۀ الگوی برنامۀ درسی مهارتهای زندگی در دورۀ ابتدایی از دیدگاه خبرگان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-جامعهشناسی آموزش و پرورش، دورۀ 8، شمارۀ 1، 8-1.
کشتاسبی، محمدرضا. (1402). تأثیر ChatGPT و هوشمصنوعی بر آموزش و یادگیری دانشآموزان. سومین کنفرانس ملی مطالعات کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب-ایران، 7-1.
مرادی، فاطمه. (1400). تأثیر یادگیری تعاملی مبتنیبر پلتفرمهای دیجیتال در بهبود تواناییهای ارتباطی دانشآموزان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهش و نوآوری در تربیت و توسعه، دورۀ 1، شمارۀ 2، 28-19.
نادر، عباس. (1401). کاربرد هوشمصنوعی در آموزش و یادگیری براساس مرور سیستماتیک ادبیات. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مدیریت پویا و تحلیل کسبوکار، دورۀ 1، شمارۀ 1، 71-59.
نامدار، رقیه. علیزادهریسنی، کوثر. خانی، زینب. آقاجانیکوپس، مصطفی. نجدی، مجید. (1402). نقش تکنولوژیهای نوین و هوشمصنوعی در بهبود کیفیت آموزش و تدریس معلمان. فصلنامۀ علمیپژوهشی- اختلال جنسی و روانشناختی، دورۀ 1، شمارۀ 4، 13-1.
Han, Jeong-Won. Park, Junhee. Lee, Hanna. (2022). AnalysisOf The Effect Of An Artificial Intelligence Chatbot Educational Program On Non-Face-To-Face Classes: A Quasi-Experimental Study. Journal Of BMC Medical Education, 22(1): 1-10.
Owoc, Mieczysław L. Sawicka, Agnieszka. Weichbroth, Paweł. (2021). Artificial Intelligence Technologies In Education: Benefits, Challenges And Strategies Of Implementation. In: Owoc, M.L., Pondel, M. (eds) Artificial Intelligence For Knowledge Management. AI4KM 2019. IFIP Advances In Information And Communication Technology, vol599. Springer, Cham.
