نقش انعطاف¬پذیری روان¬شناختی، خودمهارگری و تمایزیافتگی خود در پیش¬بینی نوموفوبیا (بی¬موبایلی هراسی) در دانشجویان ورزشکار
الموضوعات : پژوهشنامه جامعه شناختی ورزشحسین ابراهیمی مقدم 1 , مانا الیاسی 2 , صادق خدامرادی 3
1 - گروه روانشناسی،دانشکده روانشناسی،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسالمی،رودهن، ایران.
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان¬شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن. ایران
3 - گروه روانشناسی،دانشکده علوماجتماعی و روانشناسی،دانشگاه آزاداسلامی،واحدتهران جنوب ،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: نوموفوبیا, انعطاف¬پذیری روان¬شناختی, خودمهارگری, تمایزیافتگی, ورزشکاران,
ملخص المقالة :
مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی نقش انعطافپذیری روانشناختی، خودمهارگری و تمایزیافتگی خود در پیشبینی نوموفوبیا در میان دانشجویان ورزشکار بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورزشکار دانشگاههای شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ بود. از میان آنان، ۲۸۰ نفر (۱۵۷ زن و ۱۲۳ مرد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده شامل پرسشنامه نوموفوبیا، انعطافپذیری روانشناختی، خودمهارگری و تمایزیافتگی خود بود. دادهها با استفاده از نرمافزار LISREL و آزمون رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که متغیرهای انعطافپذیری روانشناختی، خودمهارگری و تمایزیافتگی خود، همگی توان پیشبینی نوموفوبیا را بهصورت معنادار دارند. بهطور مشخص، کاهش در این ویژگیهای روانشناختی با افزایش شدت نوموفوبیا در دانشجویان ورزشکار همراه بود. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که توانمندیهای روانشناختی همچون انعطافپذیری، خودمهارگری و تمایزیافتگی، نقش مهمی در کاهش اضطراب ناشی از قطع ارتباط دیجیتال دارند. تقویت این ویژگیها میتواند به بهبود سازگاری روانی و پیشگیری از نوموفوبیا در میان دانشجویان ورزشکار کمک کند. بنابراین، طراحی و اجرای مداخلات روانشناختی در محیطهای ورزشی و دانشگاهی توصیه میشود.
Bandura, A. (1999). Social cognitive theory: Anagentic perspective. Asian Journal of Social Psychology (2),21-41.
Baumeister, R. F., Heatherton, T. F., & Tice, D. M. (1994). Losing control: How and why people fail at selfregulation. Academic press.
Bowen, M. (1976). Family therapy: Theory and practice. Theory in the Practice of Psychotherapy.
Dennis JP, Vander Wal JS. The Cognitive Flexibility Inventory: Instrument Development and Estimates of Reliability and Validity. Ther Res. 2010;34(3):241–53, https://doi. org/10.1007/s10608-009-9276-4.
Drew, D. A. (2020). Psychological Flexibility: A Novel Risk Factor for Depression in Kidney Disease. Kidney Med, 2(6),673- 674.
Freud, S. (1905). Three Essays on the Theory of Sexuality.
Gottfredson, M. R., & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Stanford University Press.
Greenberg, D. M., Kolasi, J., Hegsted, C. P., Berkowitz, Y., & Jurist, E. L. (2017). Mentalized affectivity: A new model and assessment of emotion regulation. PLoS ONE, 12(10). Article ID e0185264.
Gross JJ, Handbook of Emotion Regulation. New York: Guilford Press. J Individual Diffeences 2007; 30,1311-27.
Gülcez, Ö. E. (2007). Lise öğrencilerinin olumsuz risk alma davranışlarının psikolojik belirtiler, yaş ve cinsiyet değişkenleri açısından incelenmesi. Ankara örneği, (Yayımlanmamış yükseklisans tezi), Gazi üniversitesi, Ankara.
Hayden, B. Y. (2019). Why has evolution not selected for perfect self-control?. Philosophical Transactions of the Royal Society B, 374(1766), 20180139.
Holman, T. B. ve Busby D. M. (2011). Family-of-origin, differentiation of self and partner and adult romantic relationship quality. Journal of Couple ve Relationship Therapy, 10, 3-19.
Hu T, Zhang D, Wang J. A meta-analysis of the trait resilience and mental health. Pers Individ Dif. 2015;76:18–27.
Jones, M. S., Pierce, H., & Chapple, C. L. (2021). Early adverse childhood experiences and self-control development among youth in fragile families. Youth & Society, 0044118X21996378.
Kim, Y.H. (2003) Correlation of mental health problems with psychological constructs in adolescence: final results from a 2-year study. Int J Nurs Stud. 40, 115-124.
Krönke, K. M., Wolff, M., Shi, Y., Kräplin, A., Smolka, M. N., Bühringer, G., & Goschke, T. (2020). Functional connectivity in a triple-network saliency model is associated with real-life self-control. Neuropsychologia, 149, 107667.
Kurt, A. A., & Gündüz, B. (2020). The investigation of relationship between irrational relationship beliefs, cognitive flexibility and differentiation of self in young adults. Cukurova University Faculty of Education Journal, 49(1), 28-44.
Nielsen, K. S., Gwozdz, W., & De Ridder, D. (2019). Unravelling the relationship between trait self-control and subjective well-being: The mediating role of four self-control strategies, Frontiers in Psychology, 10, 706.
Rothbaum, F., Weisz, J. R., & Snyder, S. S. (1982). Changing the world and changing the self: A twoprocess model of perceived control. Journal of personality and social psychology, 42(1), 5.
Schwarzer, N. H., Nolte, T., Fonagy, P., & Gingelmaier, S. (2021, January). Mentalizing and emotion regulation: Evidence from a nonclinical sample. In International forum of psychoanalysis (Vol. 30, No. 1, pp. 34-45). Routledge.
Skowron, E. A., Van Epps, J. J., ve Cipriano-Essel, E. A. (2014). Toward a greater understanding of differentiation of self in Bowen family systems theory: Empirical developments and future directions.
Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self‐control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of personality, 72(2), 271-324.
Van Kleef GA, Cheshin A, Fischer AH, Schneider IK. The social nature of emotions. Front Psychol. 2016; 7: 896.DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00896.
Wood, L. A. (2022). Relationship between Performance Anxiety and Self-Differentiation. Mount Mercy University.
Yang, Y., Li, P., Fu, X., & Kou, Y. (2017). Orientations to happiness and subjective well-being in Chinese adolescents: The roles of prosocial behavior and internet addictive behavior. Journal of Happiness Studies, 18(6), 1747–1762.