رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه
الموضوعات :
1 - استاديار گروه علوم تربيتي، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامي، زاهدان، ايران
الکلمات المفتاحية: انگیزش تحصیلی, هیجانات مطلوب تحصیلی, نیم رخهای یادگیری تحصیلی, دوره اول متوسطه, زاهدان,
ملخص المقالة :
مقدمه: از آنجایی که دانش آموزان به عنوان رکن اصلی نظام آموزشی کشور، نقش و جایگاه ویژه ای در تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت دارند، توجه به این قشر از جامعه از نظر آموزشی و تربیتی موجب باروری و شکوفایی بیشتر جامعه می شود.بنابراین بررسی موضوعاتی مانند انگیزه تحصیلی، هیجان مطلوب تحصیلی و نیم رخهای درگیری تحصیلی دانش آموزان بسیار مهم و حیاتی است.هدف پژوهش بررسی رابطه بین انگیزش تحصیلی و هیجانات مطلوب تحصیلی با نقش میانجی نیم رخهای درگیری تحصیلی در دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان بود.
روش شناسی پژوهش:این پژوهش با روش توصیفی – همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری انجام گردید. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر زاهدان در سال تحصیلی 2024-2023 می باشد که تعداد آنها 35871 نفر (16878 نفر دختر و 18993 نفر پسر) است. به شیوه نمونه گیری تصادفی-طبقهای تعداد 380 نفر (179 نفر دختر و 202 نفر پسر) به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه هیجان تحصیلی پاکران و همکارانش (2002)، مقیاس انگیزش تحصیلی والراند و همکاران (1989)، پرسشنامه نیمرخ درگیری تحصیلی ریو و تی سنگ (2011) استفاده گردید. روایی پرسشنامه براساس روایی صوری و محتوایی توسط اساتید صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت. همچنین پایایی پرسشنامه ها براساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 869/0، 833/0 ، 841/0 برآورد گردید.
یافته ها: یافته ها نشان داد که بین انگیزش تحصیلی و هیجان تحصیلی (54/0) و بین انگیزش تحصیلی و نیم رخ های درگیری تحصیلی (75/0) بین متغیر نیم رخ های درگیری تحصیلی و هیجان تحصیلی (41/0)، رابطه معناداری وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش به معلمان، مدیران مدارس و مدیران ارشد سازمان مذکور کمک می کند تا درک بهتر و عینی تری از میزان نیم رخهای درگیری تحصیلی، هیجان تحصیلی و انگیزه تحصیلی دانش آموزان به دست آورند.
Alharishavi,A.(2024). Investigating the effect of learning and motivational strategies on the self-
efficacy of physical education and sports science students with the mediating role of academic progress and enthusiasm. Volume 6, Issue 2, Summer 2024, Pages 304 to 325.
Anderson, K., Weimer, M., & Fuhs, M. W. (2020). Teacher fidelity to conscious discipline and children’s executive function skill. Early Childhood Research Quarterly, 51(2), 14–25 ) [in persian]).
Kolantri, M R, Tabatabai, B (2009). Investigating the Relationship between Entrepreneurial Characteristics of Managers and Their Effectiveness in Kerman Girls' High Schools, Leadership and Educational Management, Volume 3, Number 2, pp. 50- 35.
Roshan Milani, S; Aghaei M, Esmaeil; Kheradmand, F; Sabouri, E; Mikaeili, P; Masoudi, S; Motzakir, M. (2011). Study of academic motivation and its relationship with personal status and academic achievement of medical students in basic sciences at Urmia University of Medical Sciences. Journal of Nursing and Midwifery, 9(5), 366-357.
Mirzaei Far, D, Nazari, N.& Nezameti Tabar, F[. (2020). The relationship between teaching skills, academic excitement, academic stress and perceived behavioral control in predicting students' academic achievement. Educational Journal, 15(63), 179-210.
Vakili, S, Naqsh, Z, Ramezani Khamsi, Z. (2018). The Mediating Role of Academic Engagement in the Relationship Between Academic Emotion and Achievement. Research in Educational Systems, 12(Special Issue), 615-627.