طراحی الگوی معادلات ساختاری عوامل موثر بر بازاریابی چریکی در فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران
الموضوعات :
نوید یزدانی
1
,
کورش ویسی
2
,
عبدالمهدی نصیرزاده
3
,
سمیرا علی آبادی
4
1 - 1. کاندیدای دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
2 - 2. استادیار،گروه مدیریت ورزشی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - 3. استادیار،گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور ،تهران،ایران
4 - استادیار،گروه مدیریت ورزشی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
الکلمات المفتاحية: بازاریابی چریکی, فدراسیون بدنسازی, معادلات ساختاری, برندینگ, رسانههای دیجیتال.,
ملخص المقالة :
یکی از دغدغه های اصلی هیئت های ورزشی دستیابی به منابع مالی و حمایتی است که لازمه آن داشتن دیدگاه مناسب در حوزه بازاریابی می باشد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی جامع از عوامل کلیدی مؤثر بر بازاریابی چریکی در بستر فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ایران انجام شده است. این مطالعه از روش معادلات ساختاری (SEM) برای بررسی روابط پیچیده میان متغیرهای سازمانی، محیطی، اجتماعی و فرهنگی بهره گرفته است. جامعه آماری تحقیق در میان گروهی متنوع از ذینفعان که شامل مدیران، مربیان و ورزشکاران فدراسیون توزیع گردید تا دیدگاهی چندبعدی از موضوع حاصل شود. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامههای ساختاریافتهای گردآوری شد. این پرسشنامه حاوی 104 سوال بود که پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بدست آمد و روایی بوسیله اساتید دانشگاهی و کارشناسان تایید شد. یافتهها حاکی از آن است که عوامل محیطی و سازمانی، نظیر بهرهبرداری راهبردی از رسانههای دیجیتال، انعطافپذیری در شیوههای ارتباطی و هزینه پایین تبلیغات، نقشی تعیینکننده در اجرای موفق بازاریابی چریکی دارند. عناصر فرهنگی و اجتماعی مانند انتظارات مخاطبان، الگوهای مصرف رسانهای و تمایل به تمایز از رقبا تأثیر بسزایی در اثربخشی این رویکرد دارند. بازاریابی چریکی نهتنها بهعنوان جایگزینی انعطافپذیر و مقرونبهصرفه برای روشهای سنتی قابل استفاده است، بلکه میتواند بهعنوان ابزاری راهبردی در افزایش دیدهشدن و تعامل با مخاطب در فضای رقابتی ورزش بهکار گرفته شود. این پژوهش چارچوبی کاربردی برای طراحی استراتژیهای بازاریابی خلاقانه، هدفمند و متناسب با شرایط مخاطبان و سازمان ارائه میدهد.
منابع
• محمدی، م. ن.، تقیپوریان، م.ج.، رحمتی، م.، و کیاکجوری، د. (۱۴۰۳). طراحی مدل بازاریابی چریکی. علوم و فناوری نساجی و پوشاک، ۳۱(۱)، ۶۷–۹۱. https://civilica.com/doc/1961440
• خرسندی فرد، مجید و طالب پور، مهدی. (1397). مقایسه اثربخشی پیام تبلیغاتی چریکی و غیر چریکی در مصرف کننده های نوشابه های انرژی زای ورزشی (ردبول و بلک انرژی). مدیریت برند، 5(15 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/526199/fa
• منصوری بروجنی، نسیم و عشوری، حسن،1403، نقش فرهنگ در تدوین استراتژی های بازاریابی ورزشی بین المللی، سومین کنفرانس بین المللی علوم ورزشی، تربیت بدنی، تغذیه و پژوهش های نوین روانشناسی،https://civilica.com/doc/2115599
• Azizi, B. and Alidoust Ghahfarokhi, E. (2021). Model the relationship between environmental factors and ethical marketing and the effects of the latter on the performance of sportswear producers. Sport Management Journal, 12(4), 929-947. doi:10.22059/jsm.2019.244111.1954
• Adeniyi, A., & Ige, F. L. (2013). Guerrilla marketing: A sustainable tool for entrepreneurs and marketing practitioners. Journal of Science and Science Education, 4(1), 44–54https://doi.org/10.4236/jssm.2014.71003
• payahour, M. , karimi zand, M. and asgari, G. (2020). Presenting a Marketing Mix Model for Development of Tourism Industry in Iran. Journal of Business Management Perspective, 19(41), 119-136. doi:10.52547/jbmp.19.41.119
• Zarei, A. , Varmaghani, S. and Varmaghani, M. (2020). E-marketing: Adoption and Implementation in Sport Tourism of Kurdistan Province. Sports Marketing Studies, 1(2), 99-76. doi: https://www.doi.org/10.34785/J021.2020.703
• Alsheikh, L. (2024). The impact of surprise guerilla marketing on customer behavior. Innovative Marketing, 20(1), 227.10.21511/im.20(1).2024.19
• Yüksekbilgili, Zeki, The Use of Guerilla Marketing in SMEs (March 2, 2014). International Journal of Advanced Multidisciplinary Research and Review (IJAMRR), Volume 2, No. 2, 2014 Winter Pages: 2-7, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2406919
• Balážiová, I., & Spálová, L. (2020). Terminological and historical background of guerilla marketing as a marketing communication strategy. Social Communica tion, 6(1), 81-92. http://dx.doi.org/10.2478/sc-2020-0009
• Behal, V., & Sareen, S. (2014). Guerilla marketing: A low cost marketing strategy. International Journal of Management Research and Business Strategy, 3(1), 1-6. Retrieved from• https://docplayer. net/23492002-Guerilla-marketing a-low-cost-marketing-strategy. html
• Diaa, N. M. (2017). Shedding the light on guerrilla marketing and purchase intention. Global Journal of Management and Business Research, 17(4), 1-18. • https://journalofbusiness. org/index.php/GJMBR/article/ view/2350
• Ahmad, R. R., Qureshi, J. A., Štreimikienė, D., Vveinhardt, J., & Soomro, R. H. (2020). Guerrilla marketing trends for sustainable solutions: Evidence from SEM-based multivariate and conditional process approaches. Journal of Business Economics and Management, 21(3), 851–871. https://doi.org/10.3846/jbem.2020.10730
• Akyüz, O., Ersöz, G., & Yenilmez, M. İ. (2024). An in-depth examination of guerilla marketing strategies in the sports industry. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(3), 194–212.10.33689/spormetre.1399819
• Al Kurdi, B. H., & Alshurideh, M. T. (2021). Facebook advertising as a marketing tool: Examining the influence on female cosmetic purchasing behaviour. International Journal of Online Marketing (IJOM), 11(2), 52–74.10.4018/IJOM.2021040104
• Baltes, G., & Leibing, I. (2008). Guerrilla marketing for information services. New Library World, 109(1/2), 46–55. https://doi.org/10.1108/03074800810845994
• Chiyem, I. R., & Oghenekome, O. (2024). Marketing communication and enterprise performance: A focus on the use of new media advertising in sales of products. International Journal of Management & Entrepreneurship Research, 6(11). https://doi.org/10.51594/ijmer.v6i11.1684
• Dhani, A. A., Mahrinasari, M., & Ambarwati, D. A. S. (2023). The influence of product packaging design and social media advertising on purchase intention. Brilliant International Journal of Management and Tourism, 4(1). https://doi.org/10.55606/bijmt.v4i1.2449
• Farrelly, F., Quester, P., & Greyser, S. A. (2005). Defending the co-branding benefits of sponsorship B2B partnerships: The case of ambush marketing. Journal of Advertising Research, 45(3), 339–348.https://doi.org/10.1017/S0021849905050348
• Keller, K. L., Parameswaran, M. G., & Jacob, I. (2010). Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity. Pearson Education India.
• Lee, Y. I., & Trim, P. R. (2012). How mutuality reinforces partnership development: Japanese and Korean marketing perspectives. Industrial Marketing Management, 41(5), 770–779.DOI: 10.1016/j.indmarman.2012.05.017
• Levinson, J. C. (2007). Guerrilla marketing: Easy and inexpensive strategies for making big profits from your small business (4th ed.). Houghton Mifflin Company.
• Nesterenko, V. (2023). Influence of socio-demographic factors on the development of marketing communications. Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Series “Economics,” 2(10), 9–20.https://doi.org/10.52566/msu-econ2.2023.09
• Paksuy, T., & Chang, C.-T. (2010). Revised multi-choice goal programming for inventory-controlled supply chains with popup stores in guerrilla marketing. Expert Systems with Applications, 37(6), 4488–4498.https://doi.org/10.1016/j.apm.2010.03.008
• Roberts-Lombard, M., Holland, R., & Lam, B. (2010). An interdisciplinary exploration of design and marketing integration. Journal of Contemporary Management, 7(1), 252–270.https://hdl.handle.net/10520/EJC51082
• Rokhilawati, Y., & Hidayah, N. (2025). Analisis SWOT dan strategi pemasaran syariah pada UD R_Design Printing. Ribhuna: Jurnal Keuangan dan Perbankan Syariah, 4(1), 63–79. http://dx.doi.org/10.69552/ribhuna.v4i1.2768
• Shakeel, M., & Khan, M. M. (2011). Impact of guerrilla marketing on consumer perception. Global Journal of Management and Business Research, 11(7), 46–54.https://globaljournals.org/GJMBR_Volume11/6-Impact-of-Guerrilla-Marketing-on-Consumer-Perception.pdf
• Sri, P. N. (2025). The impact of social media advertising on consumer purchase intention. International Journal of Scientific Research in Engineering and Management, 4(1). https://doi.org/10.55041/ijsrem41624
• Tam, D. D., & Kuang, M. N. (2015). Effects of guerilla marketing on Gen Y's purchase intention. International Journal of Trade, Economics and Finance, 6(4), 191–198.10.7763/IJTEF.2015.V6.468
• Ünal, H. (2013). Gerilla tarzı pazarlama ve spor. SPORMETRE Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(2), 61–71.https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000240
• Yildiz, S., Biswas, W., & Chakraborty, S. (2018). Impact of guerrilla marketing on consumer purchase behavior. International Journal of Business and Management, 13(9), 149–158.DOI: 10.5539/ijbm.v13n9p149
• Yin, M., Jia, D., & Li, X. (2024). Advertising design in the era of social media and influencer marketing. Design+, 1(1), 3682.10.36922/dp.3682
