اثربخشی راهبردهای خودنظارتی توجه بر انعطاف پذیری شناختی و درک عددی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری ریاضی
الموضوعات : Journal of Excellence in Counseling and Psychotherapy
آزاده احمدی
1
,
علیرضا ذوالفقاری
2
,
محمد مهدی جهانگیری
3
1 - گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد تویسرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، تویسرکان، ایران
3 - گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
الکلمات المفتاحية: اختلال یادگیری ریاضی, انعطاف پذیری شناختی, درک عددی, خودنظارتی ,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی خودنظارتی توجه بر انعطافپذیری شناختی و درک عددی دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری ریاضی انجام شد.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و گواه و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ریاضی در پایه تحصیلی اول، ارجاع داده شده به مرکز اختلالات شهرستان بروجرد در سال 1403 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز دختر بود که به شیوه تصادفی و بر اساس ملاکهای ورودی انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 15 نفر). برای گروه آزمایش 12 جلسه برنامه آموزشی خودنظارتی توجه (سه بار در هفته) اجرا شد. گردآوری دادهها با استفاده از آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین (گرانت و برگ، 1984) و مقیاس فهم عدد جردن (جردن و همکاران، 2008) انجام شد. دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر صورت گرفت.
یافته ها: یافته ها نشان داد اختلاف آماری معناداری در نمرات پس آزمون انعطافپذیری شناختی و درک عددی در گروههای آزمایش و گواه وجود دارد. این نتایج در دوره پیگیری سه ماهه تداوم داشت.
نتیجه گیری: در مجموع نتایج پژوهش حاضر بر خودنظارتی توجه به عنوان یک راهبرد و نقطه امیدوار کننده برای بهبود انعطافپذیری شناختی و درک عددی، تمرکز دارد و میتوان از آن برای رسیدگی به مشکلات شناختی (به طور خاص انعطافپذیری شناختی و درک عددی) در دانشآموزان با اختلالات یادگیری ریاضی استفاده کرد.
