بررسی اثربخشی مداخلات چندبعدی انگیزشی بر خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر ششم ابتدایی شهر میاندوآب
الموضوعات : Language, Education and Communication
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2 - کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: پایه ششم ابتدایی, خودکارآمدی تحصیلی, عملکرد تحصیلی, مداخلات چندبُعدی انگیزشی, میاندوآب ,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر، تعیین اثربخشی مداخلات چندبعدی انگیزشی بر خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر ششم ابتدایی شهر میاندوآب است. روش پژوهش از نوع شبه آزمايشي بوده و طرح مورد استفاده در اين پژوهش از نوع طرح پيشآزمون، پسآزمون با گروه كنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کليه دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی کلیه مدارس شهر میاندوآب بوده که تعدادشان برابر 344 میباشد. برای انتخاب نمونهها از روش نمونهگيری تصادفی چندمرحلهای استفاده شد. به این ترتيب که از این جامعه، دو مدرسه در شهر میاندوآب به طور تصادفی انتخاب و سپس از هر مدرسه یک کلاس (پایه ششم) برگزیده شد که برای جلوگيری از اثر انتشار، یک مدرسه به عنوان گروه کنترل (35 نفر) و مدرسه دیگر به عنوان گروه آزمایشی (35 نفر) در نظر گرفته شد. از مدل تحلیل کوواریانس تک متغیری جهت بررسی فرضیههای پژوهش استفاده شد. یافتهها نشان داد که مداخلات چندبُعدی انگیزشی بر خودکارآمدی دانشآموزان و همچنین عملکرد تحصیلی آنان اثربخش است. بر اساس نتایج این پژوهش، مداخلات چندبعدی انگیزشی میتوانند خودکارآمدی را تقویت کنند و با بهبود مهارتهای هیجانی و برنامهریزی، عملکرد تحصیلی دانشآموزان را به شکل معناداری ارتقا دهند.
