اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود تحمل ناکامی و تحریکپذیری در افراد چاق
الموضوعات :محمد جواد ابراهیمی اسمانجردی 1 , زهرا سبحانی 2 , هاجر خضرایی 3
1 - دانشجو کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران
2 - نویسنده مسئول، مرکز تحقیقات کولورکتال،دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران، zahrasobhani120@yahoo.com
3 - دانشیار، گروه فارموکولوژی، مرکز تحقیقات کولورکتال، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: افراد چاق, تحریکپذیری, تحمل ناکامی, مهارتهای زندگی,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: چاقی به یک نگرانی جدی برای سلامت عمومی تبدیل شده است که عوامل خطر زیادی را به دنبال خواهد داشت؛ هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی مهارتهای زندگی بر تحمل ناکامی، دلزدگی زناشویی و تحریکپذیری در افراد چاق بود. روش پژوهش: طرح این پژوهش نیمهآزمایشی، از نوع پیشآزمون - پسآزمون بود جامعه آماری این پژوهش شامل تمام افراد چاق مراجعهکننده به کلینیک چاقی بیمارستان مادر و کودک غدیر بودند، روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و این افراد بهصورت انتساب تصادفی در دو گروه کنترل (۳۰ نفر) و آزمایش (۳۰ نفر) گمارده شد. برای گروه آزمایش تعداد ۱۰ جلسه (هر جلسه ۶۰ دقیقه) دوره آموزش مهارتهای زندگی اجرا شد جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای تحمل ناکامی هارینگتون و تحریکپذیری باس و پلومین به کار رفت، دادهها توسط آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری و نرمافزار spss ورژن 26تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج حاکی از آن بود سطح معنیداری آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره کوچکتر از سطح معناداری (05/0)میباشد؛ بنابراین بین، تحمل ناکامی، تحریکپذیری دو گروه در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد، به عبارتی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود تحمل ناکامی، و تحریکپذیری در افراد چاق تأثیر معناداری دارد. نتیجهگیری: بنابراین آموزش مهارتهای زندگی با بهبودبخشیدن و بالابردن تحمل ناکامی افراد چاق میتوانند احساس ناکامی، تنهایی کمتری داشته باشند. این افراد کنترل بیشتری میتواند بر خشم و استرس خود دارند و قادر هستند نیازها، خواستهها و علایق خود را با دیگران در میان بگذارند.
1. Nilsson LG, Nilsson E. Overweight and cognition. Scandinavian Journal of Psychology. 2009; 50: 660-667.
2. Horwich TB, Fonarow GC, Clark AL. Obesity and the Obesity Paradox in Heart Failure. Prog Cardiovasc Dis. 2018; 61(2):151-6.
3. Ogden J. The psychology of eating: From healthy to disordered behavior (2nd ed). United Kingdom: John Wiley & Sons Ltd . Raji C.A., Ho A.J., Parikdhak N.N., Becker J.T., Lopez O.L., Kuller L.H., Hua X.U.E., Leow A.D., Toga A.W., Thompson P.M. Brain structure and obesity. Hum Brain; 2010
4. Salehinia F., Abdi H, Hadaegh F, Serahati S, Valizadeh M, Azizi F, Hosseinpanah F. Abdominal obesity phenotypes and incident diabetes over 12 years of follow-up: The Tehran Lipid and glucose study. Diabetes research and clinical practice, 2018; 144: 17-24.
5. Hout I., Paradis G., and Ledoux M. Factor associated with over weight and obesity in Quebec adult . international Journal of obesity, 2004; 28: 766-774.
6. Keefer l., Blanchard E.B. A one year follow up of relaxation response meditation as a treatment for irritable bowel syndrome.Behavior research and therapy, 2015; 40: 541-546
7. Sami Fard M. The effectiveness of cognitive-interpretation bias adjustment (CBM-1) in reducing negative interpretation bias against failure and substance abuse indicators, Master's thesis, Ferdowsi University of Mashhad, 2018.
8.Abbasi H., karimi B., jafari D. The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Frustration Tolerance and Dysfunctional Attitudes of Mothers of Students with Intellectual Disabilities. Psychology of Exceptional Individuals, 2017; 6(24): 81-108. https://doi.org/10.22054/jpe.2017.20384.1522
9. Porafkari N.. Semiotics of mental patients, Tehran: Azadeh; 2011.
10. Copeland WE, Angold A, Costello EJ, Egger H. Prevalence, Comorbidity, and Correlates of DSM-5 Proposed Disruptive Mood Dysregulation Disorder. American Journal of Psychiatry. 2013;170(2):173-9.
11. Vidal-Ribas P, Brotman MA, Valdivieso I, Leibenluft E, Stringaris A. The Status of Irritability in Psychiatry: A Conceptual and Quantitative Review. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2016; 55(7): 556-570. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2016.04.014
12. Unicef. which skills are life skills? www.life skills basededucation; Jun 2007
13. Talib J. A, Ariff A.M Salleh A. Effectiveness life skills on quality of sexual and marital boredom. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2016: 629-634.
14. Granskaya C. Scheffel-Birath U. Beijer L. Tsvetkova. The relationship between failure tolerance and emotional relationships with marital boredom, Personality and Individual Differences, 2020; 60: 64.
15. Shakarian S, Ghorbani H. the effect of life skills training on reducing psychological disturbance and increasing the quality of life of blood pressure patients. Journal of New Developments in Psychology, Educational Sciences and Education, 2020; 4(37): 47-61.
16. Faday A., Ghochi N. Investigating the relationship between anxiety sensitivity and intolerance of uncertainty and marital boredom in working women and housewives, Second National Congress of Psychology and Psychosocial Injuries, Chabahar; 2018.
17. Rahimi N., Afsharinia K. Prediction of psychological resilience based on degree of differentiation and Frustration tolerance in the elderly. Aging Psychology, 2017; 3(2): 127-136.
18. Momeni Mahmouie H., Teimouri S., Rahmanpour M. The Effect of Training Life Skills on the Mental Health and Self-Esteem of Female Students in the Fifth Grade of Primary School. The Journal of Modern Thoughts in Education, 2011; 6(4): 112-91. https://dorl.net/dor/20.1001.1.20081138.1390.6.4.5.4
19. Ezzatinia M.J., Esmaeili S. The relationship between the Internal Locus of Control and resilience with self-regulation in Domestic Animal Owners. Journal of Excellence in counseling and psychotherapy, 2019; 8(29): 1-12.
20. Khalilian Z, Aflakifard H. Investigating the effect of life skills training on self-efficacy and increasing happiness of secondary school female students in the 4th district of Isfahan city, 2015. https://civilica.com/doc/1208388
21. Chia-Chui C.. Investigating the relationship between marital commitment and irritability with marital boredom. The School IEA International Research conference: Washington University, 2020: 249-259.
22. Ahmadi Tahor Soltani M, Taherabadi S, Rahnejat A.M, Taghva A, Shahed Haghghadam H, Donyavi V. An evaluation of providing psychological interventions during coronavirus disease (COVID-19): a narrative review. EBNESINA[Internet], 2020; 22(1 (70) ):8-16. Available from: https://sid.ir/paper/414894/en
23. Farnoosh G., Alishiri G., Hosseini Zijoud S.R., Dorostkar R., Jalali Farahani A. Understanding the Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and Coronavirus Disease (COVID-19) Based on Available Evidence - A Narrative Review. Journal of Military Medicine, 2022; 22(1): 1-11. https://doi.org/10.30491/JMM.22.1.1