بررسی مولفه های آموزش سواد مالی در پایه ششم ابتدایی از منظر اهداف تربیت مالی در سند تحول بنیادین بر اساس الگوی تایلر
الموضوعات :
1 - دانشگاه علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: سواد مالی , آموزش مالی, تحلیل مضمون, دوره ابتدایی.,
ملخص المقالة :
هدف این مطالعه، بررسی مولفه های آموزش"سواد مالی" در پایه ششم دبستان بر اساس الگوی برنامه درسی تایلر و سند تحول بنیادین بوده است. روش پژوهش کیفی بود و مشارکت کنندگاندر این تحقیق 10 نفر از متخصصان در سه حوزه برنامه درسی، مالی و روانشناسی تربیتی بودند . برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید .سوالات مصاحبه نیمه ساختار یافته با در نظر گرفتن مولفه های سواد مالیبر اساس عرصه و اهداف تربیت مالی که در سند تحول بنیادینمطرح شده است درنظر گرفته شد. مصاحبه های مکتوب شده با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند . جهت اعتبار تحقیق ، معیار لینکلن و گابا مورد استفاده قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان دادمولفه های موثر در آموزش سواد مالی در پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی تایلر و امعان نظر به سند تحول بنیادین در بعد هدف¬های آموزشی شامل 2 مضمون فراگیر اخلاق مداری اجتماعی - مالی و فرهنگ سازی مالی ، 4 مضمون سازمان دهنده و 14 مضمون پایه است، در بعد محتوا و تجربیات یادگیری، شامل 2 مضمون فراگیر برنامه آموزش سواد مالی و آموزش مهارت های رفتاری و روانی ، 8 مضمون سازمان دهنده و 60 مضمون پایه است. در بعد ساماندهی تجارب یاددهی-یادگیری شامل 1 مضمون فراگیر ، توجه به عوامل محیطی و اجتماعی موثر ارتباطی در آموزش سواا مالی ، 2مضمون سازمان دهنده و 10 مضمون پایه است و در بعد ارزشیابی تجارب یادگیری شامل 1 مضمون فراگیر توجه به روش های متنوع و متناسب ارزیابی موثر و انگیزشی، 2 مضمون سازمان دهنده و 20 مضمون پایه است .
References
Abbaspour Esfahani, N., Hatami, J., SadeghzadehGomsari, A., Imani, M., &Peighami, A. (2021). Curriculum Research Journal, 18(44).(in persion)
Ahmadi, G., EmamJomeh, M. R., & Alizadeh, L. (2015). Investigating the attention to financial and economic literacy components in elementary school textbooks. Curriculum Planning Research Quarterly, 12(2), 192-179. (inpersion)
Ahmadi, M. (2015). Key financial tools for managers. Tehran: ArianaGhalam Publications. (inpersion)
Amagir, A. Groot, W., Brink, H. M. &Wilschut, A. (2018).“A review of financial-literacy education programs for children and adolescents”, Citizenship, Social and Economics Education, Vol. 17/1, pp. 56-80, http://dx.doi.org/10.1177/2047173417719555.
ASIC (2011).National financial literacy strategy. Sydney: Australian Securities and Investments Commission. available at: https://download.asic.gov.au/media/1343576/rep229-national-financial- literacy-strategy.pdf.
Blue, L., Grootenboer, P., & Brimble, M. (2014). Financial literacy education in the curriculum: Making the grade or missing the mark? International Review of Economics Education, 16, 51-62.
Batty, M., Collins, J. M., O’Rourke, C., &Odders-White, E. (2021). Experiential financial education: A field study of my classroom economy in elementary schools. Economics of Education Review, 102014
BeniTalebiDehkordi, B., &Khosrofarasani, M. (2022). Explaining the concepts of financial capability and financial literacy from the perspective of knowledge and presenting a proposed model of individuals' financial capability. Securities Analysis Journal, 14(40).
Cameron, M. P., Calderwood, R., Cox, A., Lim, S. & Yamaoka, M. (2013). Personal Financial Literacy among High School Students in New Zealand, Japan and the USA. Citizenship, Social and EconomicsEducation . Volume 12 Number 3.
Chen, H., & Volpe, R.P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 72(2), 107-128.
Carlson, E. (2021). An Analysis of the Relationships between State Mandates for Financial Education and Young Adults' Financial Literacy and Financial Capability. Electronic Theses and Dissertations, 24, 56-72.
Cerya, E., Tasman, A., & Rahmi, E. (2020, March). Fillecya (Financial Literacy) Board: Analysis of Media Development Needs from the Teacher’s Perspective in Understanding Financial Literacy Early. In 4th Padang International Conference on Education, Economics, Business and Accounting (PICEEBA-2 2019) (pp. 509-515). Atlantis Press
DeyantiDeylami, Z., &Hanifehzadeh, M. (2015). Examining the level of financial literacy among Tehran families and related factors. Financial Knowledge and Securities Analysis Quarterly, 8(26). (inpersion).
Gholam Azad, S., Gooya, Z., &Firoozian, A. (2019). Enhancing financial literacy and financial decision-making through school mathematics curriculum. Curriculum Studies Journal, 14(54). (inpersion)
Hanifehzadeh, M. (2015). Financial literacy. Auditor Journal, 81, 133-126. (inpersion)
Izadi, M. (2012). The impact of financial literacy on investment decision-making in Iran. Master's thesis, Department of Accounting, Islamic Azad University, Marvdasht Branch. (inpersion)
Jamshidi Moghadam, K. (2020). Designing a financial literacy curriculum; a mixed-method study in the second period of elementary school. Doctoral dissertation, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University. (inpersion)
Johnson, E., & Sherraden, M.S. (2007). From financial literacy to financial capability among youth. Journal of Sociology and Social Welfare, 34(3), 119-145.
Jump$tart Coalition. (2007). National Standards in K-12 Personal Finance Education. for Personal Financial Literacy. available at: https://www.jumpstart.org/what-we-do/support-financial-education/standards.
Khodapanah, M., Musipour, N., Davaee, M., & Ahmadi, G. (2022). Designing a personal finance curriculum model for elementary school students. Theory and Practice in Curriculum Journal, 4(17), 47-74. (inpersion)
KazempourDizaji, F., Khan Mohammadi, M. H., &Moeinoddin, M. (2020). Presenting a model of financial literacy education in Iran using grounded theory method. Data-Based Journal, 11(43). (inpersion)
Kianoush, M., Jalili, M., Ahmadi, M., &Hosseinabadi, D. (2014). The level of understanding and knowledge of students about personal finance knowledge (analyzing students' behavior towards personal finance knowledge). Investment Knowledge Quarterly, 3(12), 53-41. (inpersion)
Kiyosaki, R. (2014). Increasing financial intelligence: The path to wealth. Tehran: Novin Publications.
Kose, T. (2016). Taking economics out of the classroom: a field assignment. International Journal of Pluralism and Economics Education, 7 (3), p; 323-333.
Lusardi, A. (2012). Numeracy, Financial Literacy, and Financial Decision-Making.Advancing Education in Quantitative Literacy.Volume 5|Issue 1.
Mandell, L. & Hanson, K. O. (2009). The Impact of Financial Education in High School and College on Financial Literacy and Subsequent Financial Decision Making. Presented at the American Economic Association Meetings San Francisco. CA January 4, 2009.
Mamsheli, M. (2013). Needs assessment of financial literacy curriculum in elementary education to design a curriculum. Master's thesis, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, AllamehTabataba'i University, Tehran. (inpersion)
Mehrabi, O. (2014). A reflection on the dimensions and elements of financial literacy. Teacher Growth Journal, 33(4). (inpersion)
Messy, F., &Monticone. C. (2012). The Status of Financial Education in Africa. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, 25, 1-93. http://dx.doi.org/10.1787/5k94cqqx90wl-en
Moradi Basiri, A. (2014). A critical analysis of the conventional model of personal finance education. Master's thesis, Imam Sadiq University, Tehran. (inpersion)
Musizadeh, Z., & Sanati, F. (2017). Explaining the components of economic education based on Islamic teachings. Islamic Education Semiannual, 12(24), 97-73(in persion)
Msimanga, M. R. (2017). Teach and assess: a strategy for effective teaching and learning in economic and management sciences (Doctoral dissertation, University of the Free State).
National Curriculum of the Islamic Republic of Iran. (2012). Tehran: Supreme Council of Education
OECD (2020), OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy.www.oecd.org/financial/education/launchoftheoecdinfeglobalfinancialliteracysurveyreport.htm.
Oh,Y., & Li, J. (2020). CIES 2021 Poster Financial Literacy Curriculum.pdf (cies2021.org).
Opletalová, A. (2014). Financial education and financial literacy in the Czech education system. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Procedia. Social and Behavioral Sciences. 1176 – 1184.
Pandey, C.&Bhattacharya. S. B. (2012). Economic Literacy Of Senior Secondary School Teachers: A Field Study, Journal of All India Association for Educational Research, Vol. 24, No.1-16.
Peighami, A., &Tourani, H. (2011). The role of economic curriculum in the formal and public education of the world; presenting an action plan for a neglected curriculum. Educational Innovations Quarterly, 37(9), 52-31. (inpersion)
Peighami, A., Moradi Basiri, A., &Toghiyani, M. (2016). Financial literacy. Tehran: Imam Sadiq University Press. (inpersion)
Rahmanpour, M., Hasanpour, E., & Nasr Isfahani, A. (2015). Examining the national curriculum of Iran regarding the components of resistance economy from the perspective of experts. National Studies Quarterly, 17(1). (inpersion)
RahmaniNouroozabad, S., & Mohammadi, E. (2019). The consequences of financial literacy on investors' decisions and investment performance. Financial Knowledge and Securities Analysis Quarterly, 12(40). (inpersion)
Richard, A. (2020).9 components of personal finances - Business Matters. https://bmmagazine.co.uk/business/9-components-of-personal-finances.
Sanati, F., &Musizadeh, Z. (2017). Explaining the components of Islamic education based on Islamic teachings. Islamic Education Semiannual, 12(24), 97-74.
Sherraden, M. S., Johnson, L., Guo, B., & Elliott, W. (2011). Financial Capability in Children: Effects of Participation in a School-based Financial Education and Savings Program. Journal of Family & Economic Issues, 32(3), 385-399.
Sant’Ana, V., De Paiva, R. C. & Goulart, I. B. (2016). Financial Education in Brazil: an Introduction to the Study of Subject. International Journal of Economics, Commerce and Management. United Kingdom. Vol. IV, Issue 7, July 2016. http://ijecm.co.uk/ ISSN 2348 0386.
Toghiyani, M. (2012). Main components of the Islamic-Iranian model of economic education. Doctoral dissertation, Imam Sadiq University, Tehran. (inpersion)
Toghiyani, M., & Zahedi Vafa, M. H. (2012). The possibility of utilizing the works of Islamic civilization in designing and compiling the Islamic-Iranian model of economic culture. Islamic Economics Knowledge, 3(2), 55-76. (inpersion)
Toghiyani, M., & Moradi Basiri, A. (2015). A critical analysis of the conventional model of public financial literacy education from the perspective of Islamic economics. Islamic Economics Studies Semiannual, 8(2), 260-227. (inpersion)
Yidana, M. B. (2018). Comparative Effects of Problem-Based and Cooperative Instructional Approaches on Students’ Academic Achievement in Senior High School Economics. International Journal of Education and Evaluation, 4 (1), p. 31-53
| فصلنامه « پژوهشهاي برنامه ريزي درسي و آموزشی» واحد چالوس سال چهاردهم، شماره چهارم، زمستان 1403 – صفحات 126-111 |
بررسی مولفه های آموزش سواد مالی در پایه ششم ابتدایی از منظر اهداف تربیت مالی در سند تحول بنیادین بر اساس الگوی تایلر
زهرا صدفی طهرانی1، معصومه السادات ابطحی2، عزت ا.. نادری3، مریم سیف نراقی4
تاریخ دریافت: 19/02/1403 تاریخ پذیرش:15/05/1403
چکیده
هدف این مطالعه، بررسی مولفه های آموزش"سواد مالی" در پایه ششم دبستان بر اساس الگوی برنامه درسی تایلر و سند تحول بنیادین بوده است. روش پژوهش کیفی بود و مشارکت کنندگاندر این تحقیق 10 نفر از متخصصان در سه حوزه برنامه درسی، مالی و روانشناسی تربیتی بودند . برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید .سوالات مصاحبه نیمه ساختار یافته با در نظر گرفتن مولفه های سواد مالیبر اساس عرصه و اهداف تربیت مالی که در سند تحول بنیادینمطرح شده است درنظر گرفته شد. مصاحبه های مکتوب شده با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند . جهت اعتبار تحقیق ، معیار لینکلن و گابا مورد استفاده قرار گرفت . نتایج پژوهش نشان دادمولفه های موثر در آموزش سواد مالی در پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی تایلر و امعان نظر به سند تحول بنیادین در بعد هدفهای آموزشی شامل 2 مضمون فراگیر اخلاق مداری اجتماعی - مالی و فرهنگ سازی مالی ، 4 مضمون سازمان دهنده و 14 مضمون پایه است، در بعد محتوا و تجربیات یادگیری، شامل 2 مضمون فراگیر برنامه آموزش سواد مالی و آموزش مهارت های رفتاری و روانی ، 8 مضمون سازمان دهنده و 60 مضمون پایه است. در بعد ساماندهی تجارب یاددهی-یادگیری شامل 1 مضمون فراگیر ، توجه به عوامل محیطی و اجتماعی موثر ارتباطی در آموزش سواا مالی ، 2مضمون سازمان دهنده و 10 مضمون پایه است و در بعد ارزشیابی تجارب یادگیری شامل 1 مضمون فراگیر توجه به روش های متنوع و متناسب ارزیابی موثر و انگیزشی، 2 مضمون سازمان دهنده و 20 مضمون پایه است .
کلیدواژهها: سواد مالی ، آموزش مالی،تحلیل مضمون، دوره ابتدایی.
مقدمه
توانایی درک اینکه چگونه پول در جهان کار میکند، چگونه کسی موفق میشود که درآمد کسب کند یا آن را بسازد، چگونه این شخص پولش را مدیریت میکندو ... جواب به این سئوالات را باید در حوزهای به نام "سواد مالی" جستجو کرد. به طور خاص، سواد مالی به مجموعهای از مهارتها و دانش اشاره میکند که به فرد اجازه میدهد تصمیماتی آگاهانه و مؤثر با کلیه منابع مالی خود بگیرد.در دنیایی که زندگی میکنیم، از یک طرف با نیازهای گوناگون و روز افزون انسانها مواجه هستیم و از طرف دیگر با محدودیت و کمیابی منابع تولید به منظور رفع این نیازها روبروییم. بنابراین تلاش همیشگی بشر در طول تاریخ برای تآمین نیازهای نامحدودش با استفاده از منابع تولیدی کمیاب و محدود، منجر به پیدایش، تحول و تکامل علم اقتصاد شده است. با آگاهی از رابطه نزدیک علم اقتصاد با دانش حسابداری و مهارتهای مالی و با توجه به نقش مؤثری که آموزش سواد مالی میتواند در اقتصاد آینده جوامع بشری ایفا کند و زندگی سالمتر و آیندهای بهتر را رقم بزند ضرورت آموزش این فنون به همه و مخصوصاً کودکان و نوجوانان احساس میشود، زیرا که آینده از آن آنها خواهد بود و کسی که دانش و مهارتهای بیشتر و بهتری در این زمینه دارد با مشکلات کمتری روبه رو میشود. چنانکه تمرکز برنامههای دولتی در کشورهای چون استرالیا، کانادا، ژاپن، ایالات متحده و انگلستان معطوف به آموزش سواد مالی و ایجاد انگیزه و افزایش علاقه به امور مالی شخصی است.
در همین راستا سازمان همکاری و توسعه اقتصادی5در سال 2003 یک پروژه بین دولتی با هدف ارائه راههایی برای بهبود استانداردهای آموزش و استانداردهای سواد آموزی از طریق توسعه اصولسواد مالیرا آغاز کرد. (ممشلی6 ،2014.)
اجرای برنامههای آموزش سواد مالی با هدف آماده کردن افراد با دانش و مهارتهایلازم بهمنظور گرفتن تصمیمات مالی درستبودتاآنها راتوانمند سازدموقعیت های مالی خود را بهترتحت کنترل درآورند (کفلا7، 2011). از این رو، تحولات اقتصادی اخیر توجه به مدیریت مسائل مالی را برای همه افراد و سازمانها به ضرورتی جدینبدیلکرد (احمدی8، 2015) و آن را به یکی از مهمترین ابعاد و زیربنای دیگر ابعاد مدیریت در زندگی فردیمبدل نمود (کیانوش و همکاران9، 2014). از این رو، دولتها بیش از پیش نیازمند اولویتبخشی به آموزش سواد مالی بهمنظور توسعه شهروندی، و افراد نیز نیازمند فراگیری آن بهمثابه یکی از ارکان اساسی مدیریت مالی شخصی در زندگی خویش هستند.
اهمیت و ضرورت انجام تحقيق
دانش آموزان ، یادگیری درباره دنیای مالی را در سنین ابتدائی آغاز میکنند آنها خیلی قبلتر از ورود به مدرسه این شانس را داشته اند که تصمیمات مالی اتخاذ شده توسط دوستان و خانواده های خود را مشاهده کنند، موقعیت هایی که رفتارمالی آنان را به تدریج شکل می دهد اما والدین همیشه موثرترین الگو برای تصمیمگیری مالی شخصی نیستند.
آموزش رسمی در مدارس درباره ادبیات و مفاهیم مالی که می تواند به آماده سازی دانش آموزان برای فرصت ها و چالشهای مالی ای که هنگام بزرگسالی با آن مواجه می شوند ، به طور چشمگیری کمک کند. سیاستگزاران در سراسر جهان به طور فزاینده ای به نتایج یکسانی رسیده اند: جوانان نیازمند آموزش درباره مالی شخصی هستند.
این تغییرات در رفتار آنها، به جامعه نیز سود می رساند مردمی که عاقلانه تصمیم می گیرند و کار میکنند و مدیریت ریسک دارند، به احتمال کمتری نیازمند دریافت کمک از دولت میگردند ، برای اطمینان سواد مالی نیاز به شبکه امنیت اجتماعی را نادیده نمیگیرد، حتی محتاط ترین افراد می توانند با مشکلات مالی روبه رو شوند ، دولت نیز بنابر ضرورت ، ابزارهای مالی را کنترل می کند تا جلوی اعمال ناروا و غیرقانونی را بگیرد.(کاظم پور و همکاران10،2020) اما بیشترین مسئولیت زمانی برای بزرگسالان آسانتر خواهد بود که اصول مالی شخصی را در جوانی شان فراگرفته باشند (پیغامی و همکاران11،2016.).
موارد زیر از جمله دلایل ضرورت توجه به تربیت اقتصادی و آموزش سواد مالی در زمان کنونی است:
1)فقدان سواد مالی در زمان وقوع بحران های اقتصادی به تصمیمات مالی بیمارگونه کمک می کند که خود باعث تشدید بحران ها می شود. در نتیجه سواد مالی یکی از عوامل مهم ثبات و توسعه اقتصادی و مالی است.
2) انتقال ریسک از کارفرمایان و دولت به عموم مردم
3) افزایش مسئولیت های فردی و اجتماعی که به معنای افزایش تعداد تصمیم های مالی است.
4) افزایش عرضه گستره وسیعی از محصولات و خدمات مالی
5) منافع بالقوه سواد مالی برای افراد: افراد دارای سواد مالی بالاتر، در مدیریت پول و بدهی خود عملکرد بهتری دارند.
7) با توجه به پیچیدگی های نظام های جدید مالی، فراگیری دانش و تجارب مالی از نسل پیشین که با این پیچیدگی ها روبه رو نبودند کافی نیست.
8) درگیر بودن کودکان و نوجوانان به برخی مسائل مالی مانند پس انداز، خرید و فروش و ...
9) سواد مالی بزرگسالان با میزان تحصیلات، درآمد و ثروت آنان همبستگی دارد. (استاگر12،2008).
سؤالات تحقیق
Ø سوال اصلی تحقیق حاضر عبارت بود از مولفه های آموش سواد مالی برای پایه ششم ابتدایی مبتنی بر اصول برنامه درسی و اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران کدام است؟
سوالات جزیی تحقیق
Ø هدفهای آموزشی " آموزش سواد مالی" برای پایه ششم ابتدایی مبتنی بر اصول برنامه درسی و اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران کدام است؟
Ø محتوا و تجربیات یادگیری " آموزش سواد مالی" برای پایه ششم ابتدایی مبتنی بر اصول برنامه درسی و اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران چگونه است؟
Ø شیوه یاددهی و یادگیری " آموزش سواد مالی" برای پایه ششم ابتدایی مبتنی بر اصول برنامه درسی و اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران کدام است؟
Ø ارزشیابی تجارب یادگیری " آموزش سواد مالی" برای پایه ششم ابتدایی مبتنی بر اصول برنامه درسی و اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران چگونه است؟
ادبیات پژوهش
سابقه آموزش سواد مالی را در غرب تا حدود سه قرن قبلتر می توان ردیابی کرد، که به صورت مدارس خصوصی بود که توسط زنان اداره می شد و در کشورهای انگلیسی زبان تشکیلگردید، در این مدارس به آموزش مباحث مربوط به اقتصاد خانواده پرداخته می شد اما قانون موریل که به امضای آبراهام لینکلن در سال 1862 رسید از اولین قوانین جهت انجام فعالیت های مشخص در زمینه آموزش سواد مالی بود .(پیغامی،همکاران، 2016.) که پس از آن برای بیش از صد سال از اواسط قرن 19 تا اواسط قرن 20 مباحث مالی شخصی تحت عناوینی چون ( اقتصاد خانه)، ( اقتصاد مصرف) ، ( اقتصاد خانواده) ، (امور مالی خانواده) در کالج ها مطرح می شد. در اواسط قرن بیستم توسعه آموزشهای مالی تحت تاثیر تنش های نظام اقتصاد بازار قرار گرفت و به دنبال انقلاب شوروی در سال 1917 میلادی ، اندیشه های سوسیالیستی به شدت در سطح جهان مطرح شد و بسیاری از مردم معتقد بودند که علی رغم کار و تلاش، سود عظیم نصیب کارفرمایان و مدیران بنگاههای اقتصادی و تجاری بزرگ می شود، لذا آگاهی مردم نسبت به این امر که نیازمند یادگیری اقتصاد و امور مالی هستند، در آنها ایجاد گردید.
آموزش سواد مالی در اواخر قرن بیستم، به نحو چشمگیری در آمریکا افزایش یافت و دلیل این امر ، تغییرات مهمی بود که در مشاغل ایجاد شد و کارکنان، مسئولیت بیشتری نسبت به پس انداز برای دوران بازنشستگی و نیز سرمایه گذاری احساس کردند. تشکیل ائتلاف جامپ استارت برای سواد مالی در اواخر سال 1995 میلادی نقطه عطفی در حوزه آموزش مالی شخصی در ایالات متحده است که به دنبال ارتقا سواد مالی بین دانش آموزان مقاطع پیش دبستانی تا کالج ها است . (طغیانی و باصیری13، 2016)
مروری بر پژوهشهای صورت گرفته در ایران نشان می دهد ﺑﺎزارﺳﺮﻣﺎﻳﻪ کهبخش عمدهای از ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻳﻚﻛﺸﻮر را در ﺧﻮدﺟﺎيﻣﻲدﻫﺪ، همچون ﺑﺎزار اوراق ﺑﻬﺎدار اﻳﺮان در ﻧﺘﻴﺠﻪﻛﻤﻴﺎﺑﻲ و دﻗﻴﻖﻧﺒﻮدن اﻃﻼﻋﺎتسرمایهگذاران، اغلبدچار رﻓﺘﺎرهای تودهای (گلهای و رمهوار)گشته، که این امر بهﻣﻌﻀﻠﻲﺑﺮاي اﻗﺘﺼﺎدﻣﺒﺪلشده و رکود اقتصادی را به دنبال دارد.همچنین، هنوز عوامل دیگری در تصمیمگیریهای سرمایهگذاری، قویتر از سواد مالی عمل میکنند و شاید هنوز سرمایهگذاران ایرانی، به درک تأثیر بلندمدت سواد مالی در تصمیمگیریهای سرمایهگذاری واقف نشدهاند (ایزدی14، 2012) (به نقل از عباسپور و همکاران،152021).
از سویی، مطالعات گستردهای که از سوی پژوهشگران و برخی سازمانها درباره سنجش سواد مالی دانشآموزان دبیرستانی در دنیا انجام گرفته، نشانگر سطح پایین سواد مالی در میان آنها است (جامپاستارت، 1997؛ چن و ولپ16، 1998؛ تنیسون و نگاین17، 2001؛ مندل18، 2008؛باتی19 و همکاران، 2021،کمرون20 و همکاران، 2013). در ایران نیز پژوهشهایی که به سنجش سطح سواد مالی دانشآموزان ایرانی (ممشلی، 2014) ، تبیین مفهوم سواد مالی و توانایی مالی و یا تحلیل محتوای کتابهای درسی در دورههای مختلف تحصیلی پرداختهاند و یا به بررسی زمینه ها و راهبردهای اجرای برنامه درسی سواد مالی (عباسپور و حاتمی212021) پرداخته اند به عدم کفایت سواد مالی دانشآموزان و همچنین ناکارآمدی محتوای کتابهای درسی و عدم راهبردهای کارمد منتج شده است.
در تحقیقی که پیغامی و تورانی با عنوان" نقش برنامه درسی اقتصاد در برنامه تعلیم و تربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائه یک برنامه عمل برای یک برنامه درسی مغفول " انجام دادند ، بیان کردند که کشورهای پیشرفته به عناصر شناختی و مهارتی شهروندان خود توجه لازم را دارند و جای این برنامه درسی در تعلیم و تربیت ملی ایران مغفول واقع شده است (احمدی و همکاران ،2015)
در تحقیقی که آرنا سلیم 22و نوروزنگیب 23(2016) درباره متغیرهای ترجیحات سرمایه گذاری افراد انجام دادند به این نتیجه رسیدند که سطح سواد مالی و درک ریسک در فعالیت مالی افراد متغیر مهمی محسوب می گردد. ( سلیم و نوروزنگیب ، 2016 .)
دن اتر24 در پژوهشی با عنوان "تدریس سواد مالی در مدارس از پایه های کودکستان تا دوازدهم" به بررسی دانش معلمان و اعتقاد ایشان به آموزش مسایل مالی به دانش آموزان پرداخت که نتایج بیانگر آن بود که معلمان در تمام سطوح موافق آموزش امور مالی شخصی در دوران ابتدایی بودند و فقدان برنامه درسی مناسب ، فقدان مواد آموزشی کلاس درس ، فقدان زمان برای آموزش و نبود دانش در محتوای آموزش برای آموزش این سواد شناسایی شده اند (اتر، 2010)
شرادن25 طی پژوهشی که بر روی دانش آموزان مدرسه ابتدایی که در یک برنامه پس انداز ثبت نام کرده بودند و دانش آموزانی که برنامه درسی آموزش امور مالی را دریافت کرده بودند ، به این نتیجه دست یافت که دانش آموزانی که در برنامه درسی مالی شرکت داشته اند نمرات معنادر بالاتری را نسبت به گروه کنترل کسب کرده اند (احمدی و همکاران،2015).
شایان ذکر است که مهارتهای سواد مالی از طریق فرایندهای آموزشی هم به عنوان برونداد آموزش رسمی در مؤسسات آموزشی و هم توسط برخی تأثیرات خارجی (همچون شبکههای اجتماعی، دوستان، رسانهها و مانند اینها) کسب میگردد. امگیر26و همکاران(2018)به شناسایی سه کانال بالقوه برای جامعهپذیری مالی پرداخته؛ که عبارتند از: خانواده، مدرسه و حرفه. از نظر وی در مجموع دو کانال خانواده و مدرسه تأثیر مثبتی بر سواد مالی دارند(رحیمی نورزاده و محمدی27،2019).همچنین با نگاهی به برخی از کاستیهای تربیتی در خانوادههای ایرانی، کاستی در تربیت مالی را میتوان از عمدهترین آنها در نظر آورد که سبب میشود کودکان و نوجوانان ایرانی از نظر مالی بیسوادیا کمسواد پرورش یابند و اگر بخواهیم از میان درسهایی که در دوران مدرسه، جای خالی آنها به شدت احساس میگردد،یکی را انتخاب کنیم، سواد مالی برای کودکان و نوجوانان احتمالاً جایی در صدر این فهرست را به خود اختصاص خواهد داد (آقازاده28، 2018).
با مدنظر قرار دادن این امر که طبق یافتههای پژوهشی، خانواده و مدرسه اصلیترین کانالهای آموزش سواد مالی محسوب میگردند، پژوهشها حاکی از وجود خلأهایی در این کانالهای آموزشی میباشد. از سویی، شایان ذکر است که افراد در خانوادههایی با سطوح متفاوت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پرورش مییابند و به طور غیررسمی آموزشهایی دریافت مینمایند. لذا، آموزش رسمی در مدرسه میتواند در جهت مرتفع نمودن نقصانهای آموزشی خانواده و نیز گسترش عدالت آموزشی در عرصه آموزش سواد مالی به شهروندان اولویت یابد.(عباس پور و حاتمی ،2021)
از این رو، یکی از مسائل جدید در تعلیموتربیت کشورهای پیشرفته، وارد کردن برنامههای تربیت اقتصادی به نظام آموزشی در کنار آموزش مهارتهای اولیه و ضروری است (صنعتی و موسیزاده29،2019). مطابق با یافتههای کارسون30 (2021)، آموزش؛سیاستی حتمی است و زمانی که منجر به افزایش سواد مالی و دسترسی به منابع مالی میگردد، عنصری اصلی بشمار میرود.(دیانتی و حنیفی زاده31 ،2015)
بر این اساس، بسیاری از کشورها آموزش مالی شخصی را از طریق برنامههای درسی مدارس بهمثابه بخشی از یک استراتژی ملی بهمنظور بهبود بخشیدن به قابلیت مالی معرفی نمودهاند(APPG, 2011). همچنین، بررسی تولیدات علمیدرباره این موضوع مبین این است که اغلب کشورهای توسعهیافته دنیا–انگلیس، آمریکا، کانادا و دیگر کشورها–بهگسترشبرنامههایی پرداختهاند که بهمنظور بهبود آموزش مالی برای طولانیمدت برنامهریزی شده و تمامی سطوح مدارس و حتی مؤسسات دولتی را دربر میگیرد(بنی طالبی و همکاران32 ، 2022)
بنابراین ضروری است تا نسبت به عنایت به برنامههای درسی مغفولی نظیرتربیت اقتصادی و سواد مالی در برنامه درسی و محتواهای درسی بهطور ویژه اهتمام ورزید. و میتوان اعلام داشت، که حوزه سواد مالی در کشور با خلأ آموزشی و پژوهشی روبروست.(عباس پور ،2021)
و از آنجا که شناخت و درک مفاهیم سواد مالی باید از سنین کودکی آغاز شود و بر اساس نتایج تحقیق بلو و همکاران33(2014) که آموزش سواد مالی برای کودکان و دانش آموزان دوره ابتدایی را مورد بررسی قرار داده است و یا شردان34 ،2011 که به بررسی رویکردهای بین المللی در آموزش سواد مالی برای دانش آموزان دوران ابتدایی پرداخته اند، معتقدند که آموزش سواد مالی باید از دوران ابتدایی باشد تا با فرهنگ و عادات رفتاری آنان آمیخته گردد لذا با عنایت به این امر محقق با در نظر گرفتن شروع رشد تفکر انتزاعی برای فهم مفاهیم مالی ، و اینکه تفکر انتزاعی نیز در سنین 11 سالگی به بعد شکل میگیرد لذا در این تحقیق پایه ششم جهت پژوهش حاضر در نظر گرفته شده است.
لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های سواد مالی بررسی مولفه های آموزش سواد مالی در پایه ششم ابتدایی از منظر اهداف تربیت مالی در سند تحول بنیادین بر اساس الگوی تایلر ارایه شده است .
روش پژوهش
این پژوهش براساس رویکردکیفی انجام گردیدوابزارهای اصلی گردآوری دادههای تحقیق، مطالعات کتابخانهای و مصاحبه نیمهساختاریافته بوده است.
محقق پس از تحقیقات کتابخانه ای و اشباع نظرات و پیشینه های نظری درحوزه سواد مالی با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته به منظور تکمیل و غنابخشیدن به مباحث احتمالی در زمینه آموزش سواد مالی بر اساس اصول برنامه درسی و اسناد بالادستی (سند تحول بنیادین) ، با 10 نفر از خبرگان داراي زمينه علمي در سه حوزه برنامه ریزی درسی، اقتصادو روانشناسی تربیتی ، مصاحبههایی عمیق انجام داد.
جهت انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته، پروتکل مصاحبه تهیه شد که به صورت جدول شماره 1 ارائه شده است:
جدول شماره 1. پروتکل مصاحبه
بخش | محتوا | توضیحات تکمیلی |
هدف مصاحبه | تعیین گروه هدف برای مصاحبه | متخصصان در هر حوزه با سابقه بیش از 10 سال و مدرک دکتری |
سوالات کلیدی | لیست سوالات اصلی |
|
سوالات فرعی / تکمیلی | لیست سوالات اضافی برای کسب اطلاعات بیشتر |
|
روش مصاحبه | تعیین نحوه انجام مصاحبه | حضوری / تلفنی/ آنلاین |
مکان مصاحبه | تعیین مکان برای انجام مصاحبه |
|
تدابیر اخلاقی | رعایت اصول اخلاقی در مصاحبه | محرمانگی/ رضایت / |
روش های ثبت | تعیین نحوه ثبت اطلاعات | یادداشت برداری/ ضبط صوت |
تجزیه و تحلیل داده ها | برنامه ریزی برای تحلیل داده های جمع آوری شده | استفاده از روش های کیفی یا کمی |
پیگیری ارتباطلات | برنامه ریزی برای ارتباط بعد از مصاحبه | تشکر/ پیگیری سوالات اضافی |
سوالات مصاحبه نیمه ساختار یافته پژوهش
سوالات مصاحبه نیمه ساختار یافته با امعان نظر بر چهارجوب الگوی نظری تایلر و مجموعه مبانی نظری که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اهدافی را برای این ساحت تربیت ( اقتصادی و حرفه ای ) ارائه داده است ، تهیه گردید که در چدول شماره 2 نشان داده شده است :
جدول شماره 2. سوالات مصاحبه نیمه ساختاریافته
الگوی نظری تایلر | ساحت های تربیتی در سند تحول بنیادین | سوالات مصاحبه نیمه ساختار یافته |
- مدارس باید در صدد تحقق کدام مقاصد تربیتی باشند؟
- کدام تجارب و فعالیت های تربیتی را می توان برای تحقق این مقاصد فراهم نمود؟
-چگونه می توان این تجارب و فعالیت هاس تربیتی را به طور موثری سازمان داد ؟
-چگونه می توان تعیین کرد که این مقاصد تحقق یافته اند ؟
| - تدبیر امر معاش و زندگی اقتصادی با درک موقعیت اقتصادی خود و جامعه و تلاش برای بهبود مستمر از طریق مشارکت سازنده در فعالیت های اقتصادی متناسب بر اساس نظام معیار اسلامی - درک و فهم مسائل اقتصادی خود و جامعه ( در زمینه تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی ) و رعایت الگوهای ملی تولید ، توزیع و مصرف منابع ، کالاها و خدمات با توجه به معیار اسلامی - مراعات قوانین و احکام معاملات و التزام به ارزشهای اخلاقی و رعایت حق ، عدالت و انصاف در روابط اقتصادی با دیگران بر اساس نظام معیار اسلامی - کسب شایستگی های لازم جهت تکوین و تعالی مداوم هویت حرفه ای و انتخاب آگاهانه شغلی متناسب با توانایی و علائق خود و نیاز جامعه و فعالیت در آن در جهت تشکیل جامعه سالم و پیشرفت مداوم آن بر اساس نظام معیار اسلامی - تلاش فردی و جمعی برای تحقق غنا ، کفاف ، عمران ، استقلال اقتصادی ، حفظ و پیشرفت ثروت ملی ، افزایش بهره وری، تامین رفاه عمومی و بسط عدالت اقتصادی و شناسایی عوامل فقر ، فساد و تبعیض و تلاش جهت مقابله با آنها در سطح ملی و جهانی در جهت تشکیل جامعه سالم و پیشرفت مداوم آن بر اساس نظام معیار اسلامی ( مبانی نظری سند تحول ، ص 157 )
| اهداف آموزش: 1. به نظر شما، چرا آموزش سواد مالی در سنین ابتدایی اهمیت دارد؟ 2. اهداف اصلی آموزش سواد مالی برای دانشآموزان مقطع ششم ابتدایی چیست؟ 3. اگر یکی از اهدف آموزش سواد مالی مدیریت امور مالی زندگی شخصی هست برای این منظور چه برنامه هایی باید داشت؟
محتوای آموزش: 4. کدام مفاهیم مالی باید در برنامه درسی سواد مالی برای دانشآموزان مقطع ششم گنجانده شود که دربرگیرنده مسایل اقتصادی مثل تولید و مصرف منابع و کالا و خدمات باشد؟ 5. چگونه میتوان موضوعات پیچیده مالی را که دربرگیرنده فهم و رویکرد رفتار اخلاقی (رعایت عدالت و انصاف )در دانش آموز میگردد را برای کودکان در این سنین سادهسازی کرد؟ 6. نمونههایی از فعالیتهای عملی که میتوان در آموزش سواد مالی به کار برد تا به کسب شایستگی های هویت حرفه ای و شغلی در دانش آموزان کمک نماید، چیست؟ 7. به نظر شما با چه محتوا یا روشی میتوان مطلب مالی را به دانش آموزان آموزش داد تا از سنین ابتدایی به درک ارتباط بین رفاه مالی فردی و پیشرفت جامعه پی ببرند؟
روشهای آموزش: 8. به نظر شما، کدام روشهای تدریس برای آموزش مؤثر سواد مالی در این سنین مناسبتر است؟ 9. چگونه میتوانیم انگیزه و علاقه دانشآموزان را به یادگیری مفاهیم مالی افزایش دهیم؟ 10. نقش فناوری و بازیهای آموزشی در تدریس سواد مالی چیست؟
ارزشیابی آموزش: 11. چه روشهایی برای ارزیابی موثر یادگیریدانشآموزان در زمینه سواد مالی پیشنهاد میدهید؟ 12. چگونه میتوانیم میزان درک و کاربرد مفاهیم مالی توسط دانشآموزان را ارزیابی کنیم؟ 13. نقش والدین و خانوادهها در ارزشیابی و پشتیبانی از یادگیری سواد مالی کودکان چیست؟
|
یافته ها
یافته های حاصل از پژوهش در پاسخگویی به 4 سوال پژوهش در جدول شماره 3 ارایه شده است .
جدول شماره 3. یافته های پژوهش
فراوانی مضامین فراگیر | فراوانی مضامین سازنده | فراوانی مضامین پایه | کد منابع مضامین پایه | مضامین پایه | مضامین سازنده | مضامین فراگیر |
|
| 5 | 1-2-5-6-7 | فناوری های جدید در آموزش | ابزارها و امکانات آموزشی | توجه به عوامل محیطی و اجتماعی |
|
| 5 | 2-3-5-6-8 | سیمولاتورهای آموزشی |
| (بعد سازمان دهی تجارب یادگیری |
|
| 4 | 1-2-3-5 | اهمیت فناوری در آموزش سواد مالی |
| موثر ارتباطی در آموزش سواد) |
|
| 6 | 1-2-3-4-5-7 | امکانات آموزشی جدید |
|
|
|
| 4 | 1-2-6-7 | استفاده از کتاب ها و برنامه های آموزشی کمکی |
|
|
|
| 6 | 1-2-3-4-5-6 | استفاده از رسانه ها و فن آوری های روز جدید برای ایجاد جذابیت در فهم مفاهیم مالی |
|
|
| 36 | 6 | 1-2-3-4-5-7 | استفاده از دفترچه های کار |
|
|
|
| 6 | 2-5-6-8-9-10 | نقش خانواده در ارزشیابی و پشتیبانی آموزش سواد مالی | نقش خانواده |
|
|
| 6 | 2-5-6-8-9-10 | شرکت فعال والدین در فعالیت های آموزشی |
|
|
54 | 18 | 6 | 2-5-6-8-9-10 | الگوی رفتاری بودن والدین |
|
|
|
| 6 | 1-2-3-5-6-10 | مسئولیت پذیری اجتماعی | اخلاق | اخلاق مداری اجتماعی و مالی (بعد هدف) |
|
| 4 | 2-5-8-6 | محیط زیست |
|
|
|
| 3 | 1-2-6- | کمک به دیگران |
|
|
|
| 4 | 1-2-5-8 | رعایت حق دیگران |
|
|
|
| 3 | 2-5-6- | ترویج اخلاق مالی |
|
|
|
| 3 | 2-5-6- | ایجاد عدالت مالی |
|
|
| 26 | 3 | 2-4-5- | استفاده مسٌولانه از کارت اعتباری |
|
|
|
| 4 | 5-6-7-8- | رشد اقتصاد و جلوگیری از فقر مالی | رفاه و رشد جامعه |
|
37 | 11 | 7 | 1-2-3-5-6-8-9 | افزایش رفاه عمومی وکاهش فقر |
|
|
|
| 2 | 1-2- | مشاهده رفتارهای مالی کودکان | ارزیابی | توجه به روش های متنوع و متناسب ارزیابی موثر و و انگیزشی |
|
| 6 | 1-2-3-5-6-10 | سیستم امتیازی |
| (بعد ارزشیابی) |
|
| 6 | 1-2-3-5-6-10 | خودارزیابی |
|
|
|
| 6 | 1-2-3-5-6-10 | آزمون های کوتاه |
|
|
|
| 5 | 1-2-3-5-10 | ارزیابی همتایان |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-9 | ارزیابی مبتی بر مشاهده | ارزیابی |
|
|
| 6 | 1-2-3-5-6-10 | ارزیابی پروژه بنیان |
|
|
|
| 6 | 1-2-3-5-6-10 | ارزیابی از طریق بازی های آنلاین |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-9 | پیش آزمون |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-9 | آزمون های دوره ای |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-9 | آزمون های تکوینی |
|
|
| 61 | 4 | 3-5-8-10 | آزمون شفاهی |
|
|
|
| 3 | 1-2-5 | دادن پاداش | انگیزه دادن |
|
|
| 5 | 2-3-5-6-8 | تشویق پیشرفت |
|
|
|
| 7 | 1-2-3-4-5-8-10 | برگزاری مسابقات کلاسی |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-10 | ایجاد مجله کلاسی |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-10 | ایجاد مثال های واقعی و منطبق یا زندگی واقعی دانش آموز |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-10 | ایجاد علاقه و انگیزه در یادگیری مسایل مالی |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-10 | اهمیت به بازخورد مثبت |
|
|
101 | 40 | 5 | 1-2-5-8-10 | انگیزه دادن برای درک مفاهیم مالی |
|
|
|
| 2 | 9-10 | یادداشت برداری و دفتر کار | روش | برنامه آموزش سواد مالی(بعد محتوا و |
|
| 2 | 3-5 | مصاحبه و بحث کلاسی |
| تجارب یادگیری ) |
|
| 2 | 1-10 | ساده سازی مفاهیم مالی |
|
|
|
| 5 | 2-3-4-5-6 | روشهای تعاملی و پویا |
|
|
|
| 4 | 1-2-5-8 | روش های کلاسیک |
|
|
|
| 3 | 1-2-5 | جلسات پرسش و پاسخ با متخصصین مالی |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-10 | پرسش های باز |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-10 | برگزاری کارگاههای آموزشی |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-10 | بازی های آموزشی |
|
|
|
| 4 | 1-2-3-9 | آموزش تصویری |
|
|
|
| 4 | 1-2-3-8-10 | انجام فعالیت های تجربی و میدانی برای آشنایی با دنیای مالی |
|
|
|
| 3 | 1-2-5 | انجام پروزه های ماجراجویانه |
|
|
|
| 2 | 1-8 | استفاده از موسیقی و هنر |
|
|
|
| 2 | 2-10 | استفاده از داستان گویی |
|
|
|
| 2 | 2-8 | ارایه مثال های عملی |
|
|
|
| 4 | 4-5-9-10- | روش های آموزش انفرادی |
|
|
|
| 5 | 1-7-8-9-10 | انجام بازی های نقش آفرینی و سیمولیشن |
|
|
| 62 | 3 | 2-5-8 | گفتگوهای انعکاسی |
|
|
|
| 4 | 1-2-5-8 | تقویت آگاهی | هدف آموزش |
|
|
| 4 | 1-2-3-5 | تفکر منطقی |
|
|
|
| 4 | 1-2-3-4 | تفکر خلاق |
|
|
|
| 5 | 2-3-5-8-9 | آینده نگری |
|
|
| 21 | 4 | 1-2-5-6- | اهمیت آموزش سواد مالی | هدف آموزش |
|
| 5 | 5 | 1-2-5-8-10 | آموزش پس انداز و برنامه ریزی برای دوران بازنشستگی | بازنشستگی |
|
|
| 5 | 1-7-8-9-10 | جلوگیری از فریب و کلاهبرداری | محافظت |
|
| 11 | 6 | 1-2-3-4-5-9 | محافظت مالی |
|
|
|
| 4 | 7-8-9-10 | وجه نقد | مفاهیم مالی |
|
|
| 5 | 3-5-8-9-10 | سرمایه گذاری |
|
|
|
| 6 | 1-2-3-4-5-10 | درک مفهوم پس انداز |
|
|
|
| 2 | 7-10 | خرید نقد |
|
|
|
| 2 | 7-10 | خرید اقساط |
|
|
|
| 4 | 1-2-8-9- | حقوق |
|
|
|
| 2 | 1-5- | چک |
|
|
|
| 4 | 1-2-8-9- | پیشگیری از بدهی های زیان آور |
|
|
|
| 3 | 1-2-3 | پرداخت های الکترونیکی |
|
|
|
| 3 | 1-5-8 | بودجه بندی |
|
|
|
| 3 | 2-3-8 | بانک و حسابهای بانکی |
|
|
|
| 2 | 1-7 | اوراق بهادار |
|
|
|
| 4 | 7-8-9-10 | ارزش پول و نحوه مدیریت آن |
|
|
|
| 4 | 7-8-9-10 | منابع مالی |
|
|
|
| 4 | 1-2-8-9- | مفهوم ریسک |
|
|
|
| 4 | 1-2-8-9- | کارت اعتباری |
|
|
|
| 4 | 1-2-8-9- | درک ارتباط بین پس انداز و سرمایه گذاری |
|
|
|
| 5 | 1-2-5-8-10 | پول نقد |
|
|
|
| 4 | 1-2-3-9- | آشنایی با صندوق سرمایه گذاری |
|
|
|
| 4 | 2-5-6-10- | اهمیت درک حفظ اعتبار مالی |
|
|
175 | 76 | 3 | 1-2-3 | خدمات بانکی |
|
|
|
| 6 | 1-3-4-6-9-10 | مهارت های مدیریت مالی | مهارت های رفتاری | آموزش مهارت های رفتاری و روانی (بعد محتوا و تجارب یادگیری ) |
|
| 6 | 1-2-5-6-9-10 | مدیریت مالی |
|
|
|
| 6 | 1-2-5-6-9-10 | مدیریت پول |
|
|
|
| 6 | 1-2-5-6-9-10 | مدیریت بدهی |
|
|
|
| 2 | 2-5 | کارآفرینی |
|
|
|
| 6 | 1-2-5-6-9-10 | تصمیم های هوشمندانه |
|
|
|
| 6 | 2-5-6-8-9-10 | استقلال مالی |
|
|
| 40 | 2 | 2-10 | درک تفاوت بین نیاز واقعی و خواسته ها |
|
|
| 4 | 4 | 1-2-3-5- | ایجاد اعتماد به نفس | ویژگی روانی |
|
|
| 5 | 1-2-5-8-10 | برنامه ریزی مالی | برنامه ریزی |
|
|
| 5 | 1-2-5-8-10 | برنامه ریزی بلند مدت |
|
|
|
| 4 | 1-2-5-9- | داشتن برنامه مالی |
|
|
64 | 20 | 6 | 1-2-3-5-9-10 | برنامه ریزی کردن |
|
|
|
| 5 | 1-7-8-9-10 | فرهنگ مالی | فرهنگ | فرهنگ سازی مالی (بعد هدف ) |
|
| 5 | 1-7-8-9-10 | عادات مالی سالم |
|
|
| 15 | 5 | 1-7-8-9-10 | صرفه جویی کردن |
|
|
|
| 6 | 1-2-3-5-9-10 | حقوق مصرف کننده | حقوق مصرف کننده |
|
27 | 12 | 6 | 1-2-3-5-9-10 | آشنایی با حقوق خود |
|
|
بحث و نتیجه گیری
برای پاسخگویی به سوال اصلی پژوهش، مولفه های آموزش سواد مالی برای پایه ششم ابتدایی بر اساس الگوی تایلر و اسناد بالادستی چگونه است ؟ یافته های حاصل از تحلیل مضمون ، به 104 مضمون پایه، 16 مضمون سازمان دهنده و شش مضمون فراگیر دست یافت که مضامین فراگیر عبارت بودند از : توجه به عوامل محیطی و اجتماعی ،اخلاق مداری اجتماعی و مالی، توجه به روش های متنوع و متناسب ارزیابی موثر و و انگیزشی، برنامه آموزش سواد مالی، آموزش مهارت های رفتاری و روانی، فرهنگ سازی مالی.
در بعد هدفهای آموزشی یافته ها شامل 2 مضمون فراگیر که عبارت بودند از اخلاق مداری اجتمای - مالی و فرهنگ سازی مالی ، 4 مضمون سازمان دهنده و 14 مضمون پایه بود . مضامین سازمان دهنده اخلاق مداری اجتماعی و مالی عبارت بودند از اخلاق و رشد و رفاه جامعه .و مضامین سازمان دهنده فرهنگ مالی شامل حقوق مصرف کننده و فرهنگ مالی بود. در زمینه شناسایی همسویی نتایج این پزوهش با مضامین فراگیر اخلاق مداری اجتماعی و مالی که دربرگیرنده مضامین سازمان دهنده مفاهیم اخلاقی و رفاه و رشد جامعه و مضامین پایه که عبارت از مسئولیت پذیری اجتماعی، محیط زیست ،کمک به دیگران ، ترویج اخلاق مالی ،ایجاد عدالت مالی، استفاده مسٌولانه از کارت اعتباری، رشد اقتصاد و جلوگیری از فقر مالی ، افزایش رفاه عمومی وکاهش فقر بوده است با مروری بر مبانی نظری سواد مالی، ذکر این نکته حائز اهمیت است که آمادهسازی و تجهیز دانش آموزان بهمنظور درک امور مالی شخصی و اجتماعی آنان از طریق برنامه های کوتاهمدت و مدت دار، میتواند اثرات مثبتی در طی زمان بر افزایش میزان اموال و داراییها و سطح رفاه آنان برجای گذارد و آنها را از دچار شدن در دام کلاهبرداریها و مقروض بودن، نجات دهد. یافتههای حاصل از این بخش پژوهش با یافتههای پژوهشایدانا35(2018)؛مسی36 (2012) و سریا37(2020)، غلامی آزاد38 (2019)، جمشیدی مقدم39(2020)همسو میباشد.
در زمینه شناسایی همسویی نتایج مضامین فراگیر آموزش مهارت های رفتاری و روانی با مضامین سازمان دهنده که شامل مهارت های رفتاری و برنامه ریزی و تمصمیم گیری و ویژگی های روانی بود با مضامین پایه که عبارت بودند از مدیریت پول، مدیریت بدهی، کارآفرینی، استقلال مالی، برنامه ریزی مالی ، اعتماد به نفس ، با نتایج تحقیق میزمنگا 40و همکاران (2018) که به بررسی 6 گام در آموزش سواد مالی کودکان 6 تا 15 سال می پردازد همسو می باشد .
همچنین با نتایجی که در گزارش اپک (2016) در خصوص صلاحیت هایی که در رشد اقتصادی از جمله خلاقيت، سختكوشيو فروتني همراه باارزشهايي مانند داشتن اعتماد به نفس، وجود دارد مطرح می کند نیز همسو و همراستا می باشد . (خداپناه41 و همکاران،2022)
همچنین با نتایج تحقیق اپلی تالوا42 (2014)،پندی43 (2012)،جانسون44(2007) ،که بیان کردند سواد مالی پایین با رفتارهای اعتباری منفی مانند انباشت بدهی، وام گرفتن با هزینه بالا، انتخاب ضعیف وام مسکن، معوق بودن وام مسکن در ارتباط است . با این حال ، به طور فزاینده ای تشخیص داده می شود که رفتار مالی غیرمسئولانه و مهارت های مالی ضعیف ، علل اصلی ظهور بدهی ها نه تنها در میان بزرگسالان ، بلکه در میان جوانان نیز می باشد (کاس45 ، 2016). بدهی های مالی نه تنها برای بدهکاران ، بلکه برای کل جامعه ، هزینه های قابل توجه و از دادن رفاه ایجاد می کند ، اگرچه همه بدهی ها مشکل ساز نیستند (مثلا بدهی وام دانشجویی ) اما بسیاری از بدهی ها می تواند برای جامعه مضر باشند. به عنوان مثال ، از دست دادن مستقیم درآمد توسط بانک ها ،شرکت های بیمه و ... و همچنین هزینه های غیرمستقیم ناشی از افزایش غیبت از بیماری، اعتیاد به مواد مخدر و بی توجهی به کودکان در خانواده های بدهکار همسو می باشد .
در بعد محتوا و تجربیات یادگیری نتایج پزوهش، شامل 2 مضمون فراگیر که عبارت از برنامه آموزش سواد مالی و آموزش مهارت های رفتاری و روانی ، 8 مضمون سازمان دهنده و 60 مضمون پایه بود . مضامین سازمان دهنده برنامه آموزش سواد مالی عبارت بودند از هدف های آموزشی ، روش های آموزشی ، مفاهیم اساسی و پایه ای آموزش سواد مالی، توجه به دوران بازنشستگی و محافظت . در بررسی بیشتر در زمینه همسویی پیشینه پژوهشی با نتایج این پژوهش با مضامین فراگیر برنامه آموزش سواد مالی که در برگیرنده مضامین سازمان دهنده : مفاهیم پایه ، روش های آموزش ، اهداف ، حفاظت، توجه به دوران بازنشستگی با مضامین پایه تقویت آگاهی، تفکر منطقی، اینده نگری آموزش چس اندار در دوران بازنشستگی جلوگیری از کلاهبرداری ،یادداشت برداری و دفتر کار ، بحث کلاسی، ساده سازی مفاهیم مالی، جلسات پرسش و پاسخ ، بازی های آموزشی ، آموزش تصویری انجام فعالیت های تجربی و پرو/زه های ماجراجویانه ، استفاده از موسیقی ، داستان سرایی بودند ، یافتههای این بخش با نتایج حاصل از پژوهش اوه46(2012)؛ ییدانا 47(2018) همسویی لازم را دارد. آنها معتقدند یادگیري بازيمحور فرصتی ایجاد مینماید تا برنامههاي سواد مالی بهگونهای مؤثرتر و جذابترطراحی شود و انگیزه یادگیري دانشآموزان را تقویت نماید.همچنین، محتوای سواد مالی در قالبهای نمایش، طنز و داستان برای دانش آموزان جذابتر و مهیجتر میباشد و در نتیجه میزان کارآمدی آموزش را افزایش میدهد. از سویی، آموزش بهرهگیری از منابع مالی تعاملی و انجام بازیهای فکری بهصورت فردی و گروهی، کیفیت آموزش مؤلفههای مالی را ارتقا میبخشد. نتایج حاصل از یافتههای پژوهش در ارتباط با مواد و منابع آموزشی با یافتههای ییدانا (2018) در زمینه بهرهگیری از مواد و منابع گوناگون یادگیری جهت آموزش سواد مالی همسو میباشد. در مورد ویژگیهای اهمیت مشارکت، پویایی و تعامل دانشآموزان و تمرین تکنیکهای گروهی برای تجزیه و تحلیل امور مالی و تفکر خلاق ، با یافتههای پژوهشسکونا (2018) و ماسیمانگا (2017)، کیاوساکی48(2014) همسو میباشد. آنان نیز معتقدند گروهبندی دانشآموزان در گروههای کوچک موجب افزایش و بهبود یادگیری در آنها میگردد و در رابطه با برگزاری بازدیدها مثل بازدید از مکانهای مختلف همچون بانکها و یا اردوهایی که در جهت دیدار از مشاغل یا مؤسسات مالی میباشدنتایج پژوهش حاضر با یافتههای پژوهش ماسیمانگا (2017)، لوزادی49(2014)در رابطه با مؤلفه انعطاف در برنامه و محتوا از حیث تنوع در مکان آموزش و تأکید بر انعطاف در بعد زمان آموزش همسو میباشد.
در بعد ساماندهی تجارب یاددهی-یادگیری شامل 1 مضمون فراگیر کهعبارت از توجه به عوامل محیطی و اجتماعی موثر ارتباطی در آموزش سواد مالی و 2مضمون سازمان دهنده و 10 مضمون پایه بود. مضامین سازمان دهنده توجه به عوامل محیطی و اجتماعی عبارت بودند از ابزارها و امکانات آموزشی و نقش خانواده به عنوان الگو. در زمینه شناسایی همسویی نتایج این پزوهش با مضامین فراگیر توجه به عوامل محیطی و اجتماعی موثر ارتباطی در آموزش سواد مالی که در برگیرنده مضامین سازمان دهنده ابزارها و امکانات آموزشی و نقش خانواده به عنوان الگو و مضامین پایه آن که عبارت بودند از فناوری های جدید در آموزش ، سیمولاتورهای آموزشی ،اهمیت فناوری در آموزش سواد مالی، استفاده از کتاب ها و رسانه های اجتماعی و نقش خانواده، ارزشیابی آموزشی، نقش خانواده در الگو بودن با یافتههای کاس (2016) که اختصاص فضا و امکانات آموزش اعم از مجازی و غیرمجازی را ضروری میداند، همسو میباشد.
در بعد ارزشیابی تجارب یادگیری شامل 1 مضمون فراگیر توجه به روش های متنوع و متناسب ارزیابی موثر و انگیزشی، 2 مضمون سازمان دهنده و 20 مضمون پایه است . مضامین سازمان دهنده توجه به روش های متنوع و متناسب ارزیابی موثر و انگیزشی عبارت بودند از ارزیابی و انگیزه دادن.در زمینه شناسایی همسویی نتایج مضامین فراگیر توجه به روش های متنوع و متناسب ارزیابی موثر و انگیزشی که در برگیرنده مضامین سازمان دهنده ارزیابی و انگیزه دادن بود با مضامین پایه که عبارت بودند از ارزیابی همتایان، ارزیابی مبتی بر پروژه ، ارزیابی سنتی ، آزمون های شفاهی و تکوینی ، دادن پاداش ، تشویق پیشرفت ایجاد مجله کلاسی و اهمیت بازخورد ، با نتایج تحقیق کاکیزیل و همکاران (2017) تحت عنوان " سواد مالی در کشورهای در حال توسعه " نشان دادند که نداشتن انگیزه و عدم معلومات کافی معلمان عامل سواد مالی افراد است ،همچنین با نتایج تحقیق محرابی50 و مرادی باصیری51نیز که به دنبال بررسی پیگیری و اثر آموزش سواد مالی بود،همسویی دارد .
در پژوهش حاضر پژوهشگر با برخی محدودیتها مواجه گردید که عبارتند از:
§ محدودیت در برگزاری تعداد جلسات مصاحبه
§ مبنا قرار دادن استانداردهای بینالمللی سواد مالی به مثابه استانداردهای مورد پذیرش پژوهش، به دلیل فقدان وجود استانداردهای سواد مالی در سطح داخلی
§ محدودیت استفاده از نتیجه جستجو در موتورهای جستجوگر به علت عدم دسترسی و فیلترینگ
بر مبنای نتایج حاصل از پژوهش ، پیشنهادهایی در حوزه آموزش سواد مالی برای سیاستگذاران، دستاندرکاران نظام تعلیم و تربیت کشور، برنامهریزان درسی و مؤلفین کتب درسی و آموزشی ارائه گردیده است:
ü پیشنهادهایی برای سیاستگذاران
- تهیه و تدوین استانداردهای سواد مالی با توجه به مقتضیات ملی، منطقهای و محلی
- تهیه، تدوین و تصویب اهداف برنامه درسی سواد مالی در ابعاد شناختی، نگرشی و مهارتی
- تدوین استانداردهای محتوایی سواد مالی متناسب با فرهنگ بومی- اسلامی ایران
- تدارک فرصت برای مشارکت دانشآموزان ایرانی در آزمونهای بینالمللی سواد مالی
ü پیشنهادهایی برای مؤلفان
- تدوین محتوای کتب درسی با بهرهگیری از مفاهیم سواد مالی مطابق با رویکرد تلفیقی بینرشتهای و چندرشتهای برای تمامی پایههای تحصیلی
- تهیه و تدوین برنامه درسی سواد مالی " سواد مالی" برای پایه های تحصیلی ششم و بالاتر
- شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای سواد مالی در سایر مقاطع تحصیلی
- تدوین اهداف رفتاری سواد مالی برای دوره ابتدایی
- تدوین اهداف انگیزشی سواد مالی برای دوره ابتدایی
- بررسی الزامات آموزش سواد مالی برای سایر مقاطع تحصیلی
References
Abbaspour Esfahani, N., Hatami, J., SadeghzadehGomsari, A., Imani, M., &Peighami, A. (2021). Curriculum Research Journal, 18(44).(in persion)
Ahmadi, G., EmamJomeh, M. R., & Alizadeh, L. (2015). Investigating the attention to financial and economic literacy components in elementary school textbooks. Curriculum Planning Research Quarterly, 12(2), 192-179. (inpersion)
Ahmadi, M. (2015). Key financial tools for managers. Tehran: ArianaGhalam Publications. (inpersion)
Amagir, A. Groot, W., Brink, H. M. &Wilschut, A. (2018).“A review of financial-literacy education programs for children and adolescents”, Citizenship, Social and Economics Education, Vol. 17/1, pp. 56-80, http://dx.doi.org/10.1177/2047173417719555.
ASIC (2011).National financial literacy strategy. Sydney: Australian Securities and Investments Commission. available at: https://download.asic.gov.au/media/1343576/rep229-national-financial- literacy-strategy.pdf.
Blue, L., Grootenboer, P., & Brimble, M. (2014). Financial literacy education in the curriculum: Making the grade or missing the mark? International Review of Economics Education, 16, 51-62.
Batty, M., Collins, J. M., O’Rourke, C., &Odders-White, E. (2021). Experiential financial education: A field study of my classroom economy in elementary schools. Economics of Education Review, 102014
BeniTalebiDehkordi, B., &Khosrofarasani, M. (2022). Explaining the concepts of financial capability and financial literacy from the perspective of knowledge and presenting a proposed model of individuals' financial capability. Securities Analysis Journal, 14(40).
Cameron, M. P., Calderwood, R., Cox, A., Lim, S. & Yamaoka, M. (2013). Personal Financial Literacy among High School Students in New Zealand, Japan and the USA. Citizenship, Social and EconomicsEducation . Volume 12 Number 3.
Chen, H., & Volpe, R.P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial Services Review, 72(2), 107-128.
Carlson, E. (2021). An Analysis of the Relationships between State Mandates for Financial Education and Young Adults' Financial Literacy and Financial Capability. Electronic Theses and Dissertations, 24, 56-72.
Cerya, E., Tasman, A., & Rahmi, E. (2020, March). Fillecya (Financial Literacy) Board: Analysis of Media Development Needs from the Teacher’s Perspective in Understanding Financial Literacy Early. In 4th Padang International Conference on Education, Economics, Business and Accounting (PICEEBA-2 2019) (pp. 509-515). Atlantis Press
DeyantiDeylami, Z., &Hanifehzadeh, M. (2015). Examining the level of financial literacy among Tehran families and related factors. Financial Knowledge and Securities Analysis Quarterly, 8(26). (inpersion).
Gholam Azad, S., Gooya, Z., &Firoozian, A. (2019). Enhancing financial literacy and financial decision-making through school mathematics curriculum. Curriculum Studies Journal, 14(54). (inpersion)
Hanifehzadeh, M. (2015). Financial literacy. Auditor Journal, 81, 133-126. (inpersion)
Izadi, M. (2012). The impact of financial literacy on investment decision-making in Iran. Master's thesis, Department of Accounting, Islamic Azad University, Marvdasht Branch. (inpersion)
Jamshidi Moghadam, K. (2020). Designing a financial literacy curriculum; a mixed-method study in the second period of elementary school. Doctoral dissertation, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University. (inpersion)
Johnson, E., & Sherraden, M.S. (2007). From financial literacy to financial capability among youth. Journal of Sociology and Social Welfare, 34(3), 119-145.
Jump$tart Coalition. (2007). National Standards in K-12 Personal Finance Education. for Personal Financial Literacy. available at: https://www.jumpstart.org/what-we-do/support-financial-education/standards.
Khodapanah, M., Musipour, N., Davaee, M., & Ahmadi, G. (2022). Designing a personal finance curriculum model for elementary school students. Theory and Practice in Curriculum Journal, 4(17), 47-74. (inpersion)
KazempourDizaji, F., Khan Mohammadi, M. H., &Moeinoddin, M. (2020). Presenting a model of financial literacy education in Iran using grounded theory method. Data-Based Journal, 11(43). (inpersion)
Kianoush, M., Jalili, M., Ahmadi, M., &Hosseinabadi, D. (2014). The level of understanding and knowledge of students about personal finance knowledge (analyzing students' behavior towards personal finance knowledge). Investment Knowledge Quarterly, 3(12), 53-41. (inpersion)
Kiyosaki, R. (2014). Increasing financial intelligence: The path to wealth. Tehran: Novin Publications.
Kose, T. (2016). Taking economics out of the classroom: a field assignment. International Journal of Pluralism and Economics Education, 7 (3), p; 323-333.
Lusardi, A. (2012). Numeracy, Financial Literacy, and Financial Decision-Making.Advancing Education in Quantitative Literacy.Volume 5|Issue 1.
Mandell, L. & Hanson, K. O. (2009). The Impact of Financial Education in High School and College on Financial Literacy and Subsequent Financial Decision Making. Presented at the American Economic Association Meetings San Francisco. CA January 4, 2009.
Mamsheli, M. (2013). Needs assessment of financial literacy curriculum in elementary education to design a curriculum. Master's thesis, Department of Educational Management and Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, AllamehTabataba'i University, Tehran. (inpersion)
Mehrabi, O. (2014). A reflection on the dimensions and elements of financial literacy. Teacher Growth Journal, 33(4). (inpersion)
Messy, F., &Monticone. C. (2012). The Status of Financial Education in Africa. OECD Working Papers on Finance, Insurance and Private Pensions, 25, 1-93. http://dx.doi.org/10.1787/5k94cqqx90wl-en
Moradi Basiri, A. (2014). A critical analysis of the conventional model of personal finance education. Master's thesis, Imam Sadiq University, Tehran. (inpersion)
Musizadeh, Z., & Sanati, F. (2017). Explaining the components of economic education based on Islamic teachings. Islamic Education Semiannual, 12(24), 97-73(in persion)
Msimanga, M. R. (2017). Teach and assess: a strategy for effective teaching and learning in economic and management sciences (Doctoral dissertation, University of the Free State).
National Curriculum of the Islamic Republic of Iran. (2012). Tehran: Supreme Council of Education
OECD (2020), OECD/INFE 2020 International Survey of Adult Financial Literacy.www.oecd.org/financial/education/launchoftheoecdinfeglobalfinancialliteracysurveyreport.htm.
Oh,Y., & Li, J. (2020). CIES 2021 Poster Financial Literacy Curriculum.pdf (cies2021.org).
Opletalová, A. (2014). Financial education and financial literacy in the Czech education system. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Procedia. Social and Behavioral Sciences. 1176 – 1184.
Pandey, C.&Bhattacharya. S. B. (2012). Economic Literacy Of Senior Secondary School Teachers: A Field Study, Journal of All India Association for Educational Research, Vol. 24, No.1-16.
Peighami, A., &Tourani, H. (2011). The role of economic curriculum in the formal and public education of the world; presenting an action plan for a neglected curriculum. Educational Innovations Quarterly, 37(9), 52-31. (inpersion)
Peighami, A., Moradi Basiri, A., &Toghiyani, M. (2016). Financial literacy. Tehran: Imam Sadiq University Press. (inpersion)
Rahmanpour, M., Hasanpour, E., & Nasr Isfahani, A. (2015). Examining the national curriculum of Iran regarding the components of resistance economy from the perspective of experts. National Studies Quarterly, 17(1). (inpersion)
RahmaniNouroozabad, S., & Mohammadi, E. (2019). The consequences of financial literacy on investors' decisions and investment performance. Financial Knowledge and Securities Analysis Quarterly, 12(40). (inpersion)
Richard, A. (2020).9 components of personal finances - Business Matters. https://bmmagazine.co.uk/business/9-components-of-personal-finances.
Sanati, F., &Musizadeh, Z. (2017). Explaining the components of Islamic education based on Islamic teachings. Islamic Education Semiannual, 12(24), 97-74.
Sherraden, M. S., Johnson, L., Guo, B., & Elliott, W. (2011). Financial Capability in Children: Effects of Participation in a School-based Financial Education and Savings Program. Journal of Family & Economic Issues, 32(3), 385-399.
Sant’Ana, V., De Paiva, R. C. & Goulart, I. B. (2016). Financial Education in Brazil: an Introduction to the Study of Subject. International Journal of Economics, Commerce and Management. United Kingdom. Vol. IV, Issue 7, July 2016. http://ijecm.co.uk/ ISSN 2348 0386.
Toghiyani, M. (2012). Main components of the Islamic-Iranian model of economic education. Doctoral dissertation, Imam Sadiq University, Tehran. (inpersion)
Toghiyani, M., & Zahedi Vafa, M. H. (2012). The possibility of utilizing the works of Islamic civilization in designing and compiling the Islamic-Iranian model of economic culture. Islamic Economics Knowledge, 3(2), 55-76. (inpersion)
Toghiyani, M., & Moradi Basiri, A. (2015). A critical analysis of the conventional model of public financial literacy education from the perspective of Islamic economics. Islamic Economics Studies Semiannual, 8(2), 260-227. (inpersion)
Yidana, M. B. (2018). Comparative Effects of Problem-Based and Cooperative Instructional Approaches on Students’ Academic Achievement in Senior High School Economics. International Journal of Education and Evaluation, 4 (1), p. 31-53.
Investigating the components of financial literacy education in the sixth grade of primary school from the perspective of the goals of financial education in the fundamental change document based on the Tyler model.
Zahra SadfiTehrani52, Masoume Al Sadat Abtahi53, Ezzat A. Naderi54, Maryam SaifNaraghi55
Abstract
The purpose of this study was to examine the components of "financial literacy" education in the sixth grade of elementary school based on the Tyler curriculum model and the fundamental change document. were educational psychology. A semi-structured interview was used to collect data. Written interviews were analyzed using thematic analysis method. For the validity of the research, Lincoln and GABA criteria were used. The results of the research showed that the effective components in teaching financial literacy in the sixth grade of elementary school in the dimension of educational goals include 2 comprehensive themes of social-financial ethics and financial culture with 4 organizing themes and 14 basic themes, in the content dimension, including 2 The comprehensive theme of the financial literacy training program and the training of behavioral and psychological skills with 8 organizing themes and 60 basic themes and in the dimension of organizing teaching-learning experiences including 1 comprehensive theme of attention to environmental and social factors with 2 organizing themes and 10 basic themes and in the dimension The evaluation of learning experiences included 1 comprehensive theme of attention to diverse and appropriate methods of effective and motivational evaluation with 2 organizing themes and 20 basic themes.
Keywords: financial literacy, personal finance, financial education, content analysis, elementary school
[1] دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی،گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
[2] نویسنده مسئول: دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
[3] استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
[4] استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
[5] OECD
[6] Mamsheli
[7] Kefela
[8] Ahmadi
[9] Kianoush
[10] Kazempour
[11] Peighami
[12] sthugher
[13] Toghiyani and MoradiBasiri
[14] Izadi
[15] Abbaspour
[16] Chen and Volpe
[17] Tennyson andNguyen
[18] Mandel
[19] batti
[20] Cameron
[21] Abbaspourand Hatami
[22] Selim Arena
[23] AsiyeNurZenginb
[24] Dan Otter
[25] sherraden
[26] Amgir
[27] RahmaniNouroozabadand Mohammadi
[28] Aghazadeh
[29] Sanati and Musizadeh
[30] Carlson
[31] BeniTalebiDehkordi
[32] DeyantiDeylami
[33] Blue
[34] Sherraden
[35] Yidana
[36] messy
[37] Cerya
[38] Gholam Azad
[39] JamshidiMoghadam
[40] Msimanga
[41] Khodapanah
[42] Opletalová
[43] Pandey
[44] Johnson
[45] Kose
[46] Oh
[47] Yidanna
[48] Kiyosaki
[49] Lusardi
[50] Mehrabi
[51] MoradiBasiri
[52] Zahra SadafiTehrani, Phd Student of Department of Education Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
[53] Masoumeh Al Sadat Abtahi*, Assistant Professor , Department of Education Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
[54] EzatollahNaderi, Professor , Department of Education Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
[55] Maryam SeifNaraghi, Professor , Department of Education Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.