رابطه هوش عاطفی با سلامت روان و سازگاری تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهر بجنورد
الموضوعات :
1 - (نویسنده مسئول)، کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران mohsen199797j@gmail.com
الکلمات المفتاحية: سازگاری تحصیلی, سلامت روانی, هوش عاطفی ,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: از جمله چالشهایی که دانش آموزان هنگام ورود به محیط آموزشی پیش روي دارند، تفکرات آنها در ارتباط با توانایی کنار آمدن با استلزاماتی است که بر سازگاري¬شان تأثیر گذار میباشد؛ این پژوهش با هدف تعیین رابطهي هوش عاطفی با سلامت روانی و سازگاري تحصیلی در دانش آموزان پسر پایه هفتم متوسطه شهر بجنورد صورت گرفت. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی-همبستگی بود. جامعهي آماري شامل تمام دانش آموزان پسر مقطع اول متوسطه شهر بجنورد بود. نمونه آماري شامل 224 نفر از این دانش آموزان بود که با استفاده از روش نمونه گیري خوشه ای انتخاب شدند. جهت اندازه گیري متغیر ها از سیاهه خود- گزارشی هوش عاطفی کرون، پرسشنامه سلامت روانی گلدنبرگ و هیلر و پرسشنامه سازگاري تحصیلی دانش آموزان سینها و سینگ استفاده شد. براي تحلیل داده ها نیز از همبستگی پیرسون، رگرسیون و همبستگی کانونی در نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که بین هوش عاطفی با سازگاري تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان رابطه ساده و چندگانه معناداري وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل نیز نشان داد که مؤلفههاي هوش عاطفی با سازگاري تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان همبستگی متعارف معنا داري دارند. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که عاطفی نقش مهمی در بهبود بهبود سازگاری تحصیلی و سلامت روانی دانشآموزان پسر پایه هفتم متوسطه دارد. تقویتکنندههای هوش عاطفی میتواند بهعنوان راهکاری برای ارتقای سازگاری تحصیلی و سلامت روانی در محیطهای آموزشی مورد توجه مؤسسه قرار گیرد.
1. Engels MC, Colpin H, Van Leeuwen K, Bijttebier P, Van Den Noortgate W, Claes S, et al. Students' academic and emotional adjustment during the transition from primary to secondary school: A cross-lagged study. J Adolesc. 2019; 76: 1–12. researchgate.net+1sciencedirect.com+1
2. Eccles JS, Midgley C. Stage-environment fit: Developmentally appropriate classrooms for early adolescents. In: Ames R, Ames C, editors. Research on motivation in education: Vol. 3. Goals and cognitions. New York: Academic Press; 1989: 139–86.
3. Lazarus RS, Folkman S. Stress, appraisal, and coping. New York: Springer Publishing Company; 1984.
4. Baker RW, Siryk B. Measuring adjustment to college. J Couns Psychol. 1984; 31(2):179–89.
5. Roeser RW, Eccles JS. Adolescents’ perceptions of middle school: Relation to longitudinal changes in academic and psychological adjustment. J Res Adolesc. 1998; 8(1): 123–58.
6. World Health Organization. Mental health: strengthening our response. 2022. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/mental-health-strengthening-our-response apa.org+6who.int+6en.wikipedia.org+6
7. World Health Organization. World mental health report: transforming mental health for all. Geneva: WHO; 2022. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/9789240049338
8. Goldsmith HH, Veum TL, Darity WA Jr. The impact of psychological well-being on academic performance. J Educ Psychol. 1997; 89(4): 730–40.
9. Goleman D. Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. New York: Bantam Books; 1995.
10. Shengyao Y, Xuefen L, Jenatabadi HS, Samsudin N, Chunchun K, Ishak Z. Emotional intelligence impact on academic achievement and psychological well-being among university students: the mediating role of positive psychological characteristics. BMC Psychol. 2024; 12: 389 https://doi.org/10.1186/s40359-024-01886-4
11. Sinha AKP, Singh RP. Adjustment Inventory for School Students (AISS). Agra: National Psychological Corporation; 1993.
12. Masoudi Nejad M. [Psychometric evaluation of the Adjustment Inventory for School Students (AISS) by Sinha and Singh in a sample of Iranian high school students] [Master's thesis]. Ahvaz: Shahid Chamran University of Ahvaz; 1993 (In Persian).
13. Nouri A. [Validation of the Adjustment Inventory for School Students (AISS) through correlation with the California Personality Inventory (CPI)] [Master's thesis]. Tehran: Allameh Tabataba'i University; 2001(In Persian).
14. Gough HG, Bradley P. California Psychological Inventory manual. 3rd ed. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press; 1996.
15. Goldberg DP, Hillier VF. A scaled version of the General Health Questionnaire. Psychol Med. 1979 Feb; 9(1):139–45. https://doi.org/10.1017/S0033291700021644.
16. Aghababaei H, Farahani M, Mehrabadi M. [The relationship between emotional intelligence and mental health in high school students]. Journal of Educational Psychology. 2018; 14(2): 45–58, (In Persian).
17. Safavi M, Mousavi S. [Emotional intelligence and mental health: A study among middle school students]. Iranian Journal of Psychology. 2016; 12(3): 67–79. (In Persian).
18. Farahankpour M, Khedavi A, Adib M. [Investigating the relationship between emotional intelligence and psychological well-being in adolescents]. Journal of Behavioral Sciences. 2015; 9(1): 23–34. (In Persian).
19. Taylor SE, Kemeny ME, Reed GM, Bower JE, Gruenewald TL. Psychological resources, positive illusions, and health. American Psychologist. 2000; 55(1): 99–109. taylorlab.psych.ucla.edu
20. Carver CS, Scheier MF. Optimism, coping, and health: assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology. 1985; 4(3): 219–247.
21. Carver CS, Scheier MF, Weintraub JK. Assessing coping strategies: a theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology. 1989; 56(2): 267–283
22. Salovey P, Mayer JD, Caruso D. Emotional intelligence: New ability or eclectic traits? American Psychologist. 2002; 17(3): 185–201.
23. Besharat MA. [The role of emotional intelligence in physical health: An empirical study]. Journal of Psychology and Health. 2005; 10(4): 55–70. (In Persian).
24. Mansour A, Shahsavari M. [The relationship between emotional intelligence and academic adjustment in high school students]. Educational Psychology Quarterly. 2012; 8(2): 45–60. (In Persian).
25. Tavakkolizadeh J, Soltani A, Panahi M. [Marital adjustment: The predictive role of spiritual intelligence and coping strategies]. Ofogh-e-Danesh. 2013; 19(5): 305–311. (In Persian).
26. Hamidi F, Sedaghat H. [A comparative study of spiritual intelligence among high school students based on gender and educational level]. Woman in Culture and Art. 2011; 4(4): 97–119,
27. Sohrabi M. [The relationship between emotional intelligence and social adjustment in high school students] [Master’s thesis]. Tehran: Islamic Azad University, Central Tehran Branch; 2008. (In Persian).
28. Smith L. Emotional intelligence and academic adjustment in adolescents: A correlational study. Journal of Educational Psychology, 2005; 97(3): 450–460.