اثربخشی آموزش مبتنی بر درمان شناختیرفتاری بر افسردگی و بهزیستی روانشناختی زنان در آستانه طلاق شهرستان خرم اباد
الموضوعات : Psychology
ساره پیمان
1
,
حسناالسادات موسوی اصل
2
1 - استادیارگروه روان شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مبتنی بر درمان شناختیرفتاری بر افسردگی و بهزیستی روانشناختی زنان در آستانه طلاق شهرستان خرمآباد بود. طرح پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل زنان مراجعه کننده به دفاتر شورای حلاختلاف شهرستان خرمآباد در سال 1402 بود که به مراکز مشاوره معرفی شدند. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر بود که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی و با تعداد مساوی جایگزین شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها، از پرسشنامه افسردگی بک، استیر و براون(۱۹۹۶) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (۱۹۸۰) استفاده شد. گروه آزمایشی طی 12 جلسه90 دقیقهای و هفتهای یک بار تحت مداخله درمانی بر اساس پروتکل درمان شناختیرفتاری مایکل فری(1384) قرار گرفتند، اما گروه گواه هیچ نوع آموزشی دریافت نکردند. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس با اندازه گیری مکرر صورت گرفت. نتایج حاکی از آن بود که بعد از کنترل اثرات پیشآزمون، در مرحله پسآزمون ، میانگین نمرات افسردگی گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش معناداری داشت. همچنین میانگین نمرات بهزیستی روان شناختی در مرحله پسآزمون افزایش معناداری نسبت به گروه گواه داشت. این نتایج در مرحله پیگیری پایدار ماند(01/0P<).
