پیشبینی شایستگی هیجانی_اجتماعی ورزشکاران حرفهای براساس سهگانه تاریک شخصیت وتحمل پریشانی با توجه به نقش میانجی استحکام من
الموضوعات : پژوهشنامه جامعه شناختی ورزشنینا شاهین نیا 1 , یاسمن امیری 2 , صادق خدامرادی 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوماجتماعی و روانشناسی،دانشگاه آزاداسلامی،واحدتهران جنوب ،تهران،ایران
2 - کارشناسیارشد روانشناسی عمومی،دانشکده روانشناسی و علومتربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران
3 - گروه روانشناسی،دانشکده علوماجتماعی و روانشناسی،دانشگاه آزاداسلامی،واحدتهران جنوب ،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: شایستگی هیجانی- اجتماعی, سهگانهتاریک شخصیت, تحمل پریشانی, استحکام من,
ملخص المقالة :
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی آن بود که آیا بین سهگانه تاریک شخصیت و تحمل پریشانی با شایستگی هیجانی ـ اجتماعی ورزشکاران رابطه معناداری وجود دارد؟ و دوم، آیا استحکام من میتواند در این رابطه نقش میانجی ایفا کند؟ روش: پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی و در قالب الگوی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران حرفهای مرد و زن در رشتههای تیمی و انفرادی شهر تهران در سال ۱۴۰۳ بود. ۴۰۰ نفر از ورزشکاران به روش نمونهگیری در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامههای شایستگی هیجانی–اجتماعی(SECQ)، پرسشنامه سهگانه تاریک شخصیت(SD3)، پرسشنامه تحمل پریشانی(DTS) و پرسشنامه استحکام من(PIES) بود. تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS-27 و AMOS-26 انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که هر دو متغیر تحمل پریشانی و سهگانه تاریک شخصیت، بهطور غیرمستقیم بر شایستگی هیجانی-اجتماعی اثرگذارند؛ با این تفاوت که تحمل پریشانی با ضریب مثبت و سهگانه تاریک شخصیت با ضریب منفی بر استحکام من تأثیر گذاشتهاند، و در نهایت این تغییرات بر میزان شایستگی هیجانی-اجتماعی ورزشکاران مؤثر بوده است. این یافتهها اهمیت استحکام من را بهعنوان یک متغیر واسطهای کلیدی در پیوند ویژگیهای شخصیتی با توانمندیهای هیجانی-اجتماعی مورد تأکید قرار میدهند.نتیجهگیری: تقویت تحمل پریشانی، آموزش راهبردهای افزایش استحکام من، و کاهش گرایش به ویژگیهای منفی شخصیت، میتوانند راهکارهای مؤثری برای بهبود عملکرد هیجانی-اجتماعی ورزشکاران باشند. با توجه به اینکه موفقیت در ورزش حرفهای،علاوه بر تواناییهای جسمانی، مستلزم مهارتهای بینفردی، تابآوری و تنظیم هیجانی است، پیشنهاد میشود شایستگی هیجانی-اجتماعی بهعنوان بخشی جداییناپذیر از برنامههای آموزشی و حمایتی در ورزش مد نظر قرار گیرد.
References:
Alavi, K. (2009). Effectiveness of group dialectical behavior therapy in reducing depressive symptoms among students in Mashhad [Master’s thesis, Ferdowsi University of Mashhad].
Block, J., & Block, J. H. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W. A. Collins (Ed.), Minnesota symposia on child psychology (Vol. 13, pp. 39–101). Erlbaum.
Campbell, W. K., Reeder, G. D., Sedikides, C., & Elliot, A. J. (2000). Narcissism and comparative self-enhancement strategies. Journal of Research in Personality, 34(3), 329–347.
Church, C. L. (2010). A Study of Wellness in Athletic Trainers (Doctoral dissertation, Ohio University).
Coelho, V. A., Sousa, V., & Marchante, M. (2015). Development and validation of the social and emotional competencies evaluation questionnaire. Journal of Educational and Developmental Psychology, 5, 139-147.
Cramer, P. (2000). Defense mechanisms in psychology today: Further processes for adaptation. American Psychologist, 55(6), 637–646. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.6.637.
Cramer, P. (2015). Ego functions in personality development. Springer
Denham, S. A. (2012). Early childhood teachers as socializers of young children's emotional competence. Early Childhood Education Journal, 40(3), 137–143.
Eisenberg, N., Spinrad, T. L., & Valiente, C. (2009). Emotion-related self-regulation and its relation to children’s maladjustment. Annual Review of Clinical Psychology, 5, 495–525. https://doi.org/10.1146/annurev.clinpsy.032408.153628.
Eniola, M. S. (2007). The influence of emotional intelligence and self- regulation strategies on remediation of aggressive behaviors in adolescent with visual impairment. E. Theo- Med, 1(1): 71- 77.
Geron, E., Furst, D., & Rostein, P. (1986). Personality of athletes participating in various sports. International Journal of Sport Psychology, 17(2), 120–135.
Gu, H., Wen, Z., & Fan, X. (2017). Structural validity of the Machiavellian Personality Scale: A bifactor exploratory structural equation modeling approach. Personality and Individual Differences, 105, 116-123.
Hudek-Knezevic, J., Kardum, I., & Banov, K. (2023). The effects of the Dark Triad personality traits on health protective behaviours: dyadic approach on self-reports and partner-reports. Psychology & health, 38(8), 987-1005.
Jonason, P. K., & Webster, G. D. (2010). The dirty dozen: A concise measure of the dark triad. Psychological Assessment, 22(2), 420–432. https://doi.org/10.1037/a0019265.
Jonason, P. K., & Webster, G. D. (2010). The dirty dozen: a concise measure of the dark triad. Psychological assessment, 22(2), 420.
Jones, D. N., & Paulhus, D. L. (2011). Differentiating the Dark Triad within the interpersonal circumplex. Personality and Individual Differences, 51(5), 669–674.
Jones, K., Wilson, R., Clark, L., & Dunham, M. (2018). Poverty and parent marital status influences on student achievement. Educational Research Quarterly, 42(1), 62-80.
Kajonius, P. J., Johnson, J., & Jonason, P. K. (2019). Predicting life outcomes with personality psychology: A meta-analytic review. Personality and Individual Differences, 139, 56-63.
Kerr, J. H., & Cox, T. (1992). Arousal and individual differences in sport. Personality and Individual Differences, 12(12), 1075–1085.
Lambie, G. W., & Sias, S. M. (2009). Ego development, ego defense functioning, and psychological well-being in adolescent gifted students. Journal for the Education of the Gifted, 33(3), 321–339. https://doi.org/10.1177/016235320903300302.
Leyro, T. M., Zvolensky, M. J., & Bernstein, A. (2010). Distress tolerance and psychopathological symptoms and disorders: a review of the empirical literature among adults. Psychological bulletin, 136(4), 576.
Makram, F., Kazemi, R., & Vataklui, S. (2020). Effectiveness of emotional–social skills training on emotional/social competence and psychological well being of single parent girls. Ruyesh-e Ravanshenasi Scientific Journal, 10(1), 145–154.
Markstrom, C. A., Sabino, V. M., Turner, B. J., & Berman, R. C. (1997). The psychosocial inventory of ego strengths: Development and validation of a new Eriksonian measure. Journal of youth and adolescence, 26, 705-732.
Markstrom, C. A., Sabino, V. M., Turner, B. J., & Berman, R. C. (1997). The psychosocial inventory of ego strengths: Development and validation of a new Eriksonian measure. Journal of youth and adolescence, 26, 705-732.
Mohsenpour, S., Alaei Khorayem, S., & Heidari Raziabad, N. (2023). The Role of Object Relations in Predicting Emotional Expression, Distress Tolerance and Marital Quality. Journal of Family Relations Studies, 3(9), 46-52.
Morf, C. C., & Rhodewalt, F. (2001). Unraveling the paradoxes of narcissism: A dynamic self-regulatory processing model. Psychological Inquiry, 12(4), 177–196.
Mousavi, S. A., Vaezi Mousavi, S. M. K., & Yaghoubi, H. (2018). Explaining dimensions of psychological well being in athletes based on cognitive–emotional regulation styles. Sport Management and Motor Behavior Research, 14(27), 67–78.
Patrick, C. J., Fowles, D. C., & Krueger, R. F. (2009). Triarchic conceptualization of psychopathy: Developmental origins of disinhibition, boldness, and meanness. Development and Psychopathology, 21(3), 913–938.
Paulhus, D. L., & Williams, K. M. (2002). The dark triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy. Journal of research in personality, 36(6), 556-563.
Qamarani, A., Samadi, M., Taghizadeh, M., & Shamsi, A. H. (2015). Psychometric properties of the Dark Triad personality scale in university students. Methods and Models in Psychology, 6(4), 73–86.
Shaffer, G. L. (2020). Self-awareness. In Emotional Intelligence and Critical Thinking for Library Leaders (pp. 7-18). Emerald Publishing Limited.
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and Emotion, 29(2), 83–102. https://doi.org/10.1007/s11031-005-7955-3.
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress Tolerance Scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29, 83-102.
Stafrace, S. P., & Evans, B. J. (2004). Self-esteem, hypnosis, and ego-enhancement. Australian Journal of Clinical and Experimental Hypnosis, 32(1), 1-35.
Stewart, T., & Bernath, L. (2020). Narcissism and team performance: A meta-analysis of competitive behavior in sport. Journal of Sport & Exercise Psychology, 42(6), 475–489.
Takhiri, M. R., Fakhri, M. K., & Hasanzadeh, R. (2021). Structural relationships between ego strength and distress tolerance with the mediating role of perceived social support in female nursing and midwifery students at the University of Tehran. Nursing Education, 10(1), 79–90.