پارادوکس علم و عمل: تحلیل جامعهشناختی حضور سرآمدان علمی در فدراسیون هاکی از منظر میدانهای پیر بوردیو
الموضوعات : پژوهشنامه جامعه شناختی ورزش
1 - دانشیار گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پارادوکس, علم , عمل, سرآمدان علمی, پیر بوردیو, نظریه میدان,
ملخص المقالة :
مقدمه: منابع انسانی بهعنوان حاملان سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و نمادین، برای ساختار هر میدان اجتماعی حیاتی هستند. هدف این مطالعه، مدلسازی پارادوکس علم و عمل در زمینه حضور سرآمدان علمی در فدراسیون هاکی ایران، بر اساس نظریه میدان پیر بوردیو بود. روش: این پژوهش کیفی و کاربردی، با استفاده از نظریه دادهبنیاد و با پیروی از رویکرد نظاممند اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه هدف پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی و اجرایی فدراسیون هاکی و اعضای کمیتههای تخصصی این فدراسیون است که از میان سرآمدان علمی کشور انتخاب شدهاند؛ نمونهگیری بهصورت هدفمند صورت گرفت. فرآیند جمعآوری دادهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و پس از انجام ۱۵ مصاحبه این مرحله حاصل شد. یافتهها: در مجموع ۲۲۵ کد باز استخراج و در قالب ابعاد اصلی مؤثر بر مشارکت سرآمدان علمی سازماندهی شد، در مرحله کدگذاری محوری، مقولهها به زیرمقولهها تجزیه و پیوند میان آنها در سطح ویژگیها و ابعاد برقرار گردید و شامل عوامل مدیریت منابع انسانی، عوامل فردی، عوامل محیطی، عوامل سازمانی و عوامل ارتباطی بود. موانع موجود نیز در چهار دسته ناکارآمدی مدیریتی، کمبود منابع، مقاومتهای سنتی و ناسازگاری عادتواره تقسیمبندی شدند. نتیجهگیری: براساس دیدگاه بوردیو، این پارادوکس بیانگر نبردی میان سرمایهها است، جایی که سرمایه فرهنگی سرآمدان علمی تحت سلطه سرمایههای اجتماعی و اقتصادی موجود قرار گرفت. نبود رویارویی مؤثر میان این سرمایهها موجب حفظ وضع موجود و به تعویق افتادن توسعه پایدار ورزش شد. سرآمدان علمی، بهعنوان کنشگرانی با سرمایه فرهنگی متراکم (شامل دانش تخصصی، نوآوری و مهارتهای تحلیلی)، در تئوری پتانسیل بالایی برای تغییر قواعد میدان دارند. از سوی دیگر، بوردیو ، سرمایه فرهنگی را ابزاری برای تمایز و تسلط در میدان معرفی مینماید، اما تأکید میکند که اثرگذاری آن مشروط به پذیرش توسط ساختار میدان است.
References:
Bolshaia, O., & Ishchenko, I. (2022). Innovative management as the basis of the professional development of the future manager. Vitoki Pedagogìčnoï Majsternostì, 30, 44–50. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2022.30.270642
Teymoori, R., Barghimoghadam, J., Mohammadpour Yaghini, H., Najafzadeh, M. R., & Zohouri Aghche Dizaj, S. (2024). The political development model of sports in the Islamic Republic of Iran. Sport Management Journal, 14(1), 303–333.
Sabzi Nejad, Z., Dousti, M., Farzan, F., & Abbasi, H. (2025). A conceptual framework of determinants in the migration of Iranian sport elites. Sport Management and Development, Advance Online Publication. https://doi.org/10.22124/jsmd.2024.26072.2859
Nikdast, H. (2022). Designing a structural model of barriers to strategic planning implementation in Iranian sport federations. Strategic Studies on Youth and Sports, 21(55), 147–164. https://doi.org/10.22034/ssys.2022.775.1531
Bourke, M., Cairney, J., Richard, V., Mulcahy, S., Moos, C., & Dopson, S. (2025). Factorial validity and measurement invariance of a self-reported scale of paradoxical leadership behaviours: evidence from sport industry leaders. Frontiers in Psychology, 16, 1541891.
Echeverría King, L. F., Camacho Toro, R., Figueroa, P. F., Galvis, L. A., Gonzalez, A. M., Suárez, V. R., Torres-Atencio, I., & Widmaier Müller, C. N. (2022). Organized Scientific Diaspora and Its Contributions to Science Diplomacy in Emerging Economies: The Case of Latin America and the Caribbean. Frontiers in Research Metrics and Analytics, 7. https://doi.org/10.3389/frma.2022.893593
Euflausino, M. A., & Ichikawa, E. Y. (2022). Subspecies of Symbolic Capital within Ordinary Management. Organizações & Sociedade, 29(102), 569-593.
Ghadami, A., Bahlakeh, T., Askari, A., & Fallah, Z. (2021). The Impact of Teachers’ Cultural Capital on Participation of Adolescents’ Students in Physical Activity and Sport. Journal of Pediatric Perspectives, 9(8), 14117-14124.
Hoegh, M., & Bannister, K. (2024). Pain Science in Practice (Part 7): How Is Descending Modulation of Pain Measured?. journal of orthopaedic & sports physical therapy, 54(3), 155-160.
Holmqvist, M. (2022). Economics as symbolic capital: The consecration of elite business schools. Theory and Society, 51(3), 435-455.
Huang, M. C., Tsai, M. K., Chen, T. T., Chiu, Y. P., & You, W. J. (2025). Reexamining the relationship between knowledge paradox and collaborative performance. Journal of Knowledge Management, 29(2), 541-564.
Jeffrey, A., & Thorpe, H. (2024). Bourdieu on the field: Gender, power and the organization of sport. In Research Handbook on Gender and Diversity in Sport Management (pp. 331-344). Edward Elgar Publishing.
Joy, S., Game, A., & Toshniwal, I. G. (2020). Applying Bourdieu’s capital-field-habitus framework to migrant careers: taking stock and adding a transnational perspective. International Journal of Human Resource Management, 31(20), 2541–2564. https://doi.org/10.1080/09585192.2018.1454490
Karakaya, Y. E., Bingölbali, A., & Şahin, A. (2022). Cultural capital competencies of teachers in sports education: A mixed-method study. Biomedical Human Kinetics, 14(1), 191-203.
Kozyrev, M. S. (2022). Investigation of the influence of social structure on ideology in the works of Pierre Bourdieu. Sociodinamika, 2, 44–52. https://doi.org/10.25136/2409-7144.2022.2.36718
Lin, C., & Yang, H. (2023). Research on the Influence of Cultural Capital on Human Sports Practice. SHS Web of Conferences, 163, 02016. https://doi.org/10.1051/shsconf/202316302016
MacDonald, K. (2024). Theorising the Educational Leadership Field—Harnessing Bourdieu. In Socially Just Educational Leadership in Unjust Times: A Bourdieusian Study of Social Justice Educational Leadership Practices (pp. 37-61). Cham: Springer International Publishing.
Mu, G. M. (2020). Chinese education and Pierre Bourdieu: Power of reproduction and potential for change. Educational Philosophy and Theory, 52(12), 1249-1255.
Sacco, P. L., Bialowolski, P., & Weziak-Bialowolska, D. (2025). Culture and creativity, skills building, and growth: what have we missed?. Humanities and Social Sciences Communications, 12(1), 1-15.
Schirone, M. (2023). Field, capital, and habitus: The impact of Pierre Bourdieu on bibliometrics. Quantitative Science Studies, 4, 186–208. https://doi.org/10.1162/qss_a_00232
Schulz, L., Parensen, A., & Schlesinger, T. (2023). Expectation-based types of voluntary sports clubs in regional sports federations. Frontiers in Sports and Active Living, 5, 1200246.
Wallan-Tertuliano, I., de Vivian, O., & Alves-Santana, B. (2019). Expatriates and International career management: Corporate and sporting context. 21(2), 1–17. https://doi.org/10.5937/EKOPOG1902001W
Westerlund, A., Nilsen, P., & Sundberg, L. (2019). Implementation of implementation science knowledge: the research‐practice gap paradox. Worldviews on evidence-based nursing, 16(5), 332.
Whelan, J. (2025). Pierre Bourdieu and social work. In Critical Theory for Social Work (pp. 79-92). Policy Press.
White, J. W., Pascale, A. B., & Aragon, S. (2020). Collegiate Cultural Capital and Integration into the College Community. The College Student Affairs Journal, 38(1), 34–52. https://doi.org/10.1353/CSJ.2020.0002