تحلیل تطبیقی معجزات پیامبر در مثنوی های مولانا وعطار
الموضوعات :
یدالله طالشی
1
,
موسی قلی زاده
2
1 - دانشگاه ازاد اسلامی
2 - دانشگاه ازاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: پیامبر , مثنوی , مولانا , عطار , دین, عرفان,
ملخص المقالة :
متون دینی وعرفانی با برخورداری از شاخصه های بیانی متعدد نظیر تعاملات تربیتی به بیان روابط ومناسبات حکمی واخلاقی می پردازند از این رو توجه به بن مایه های انواع ادبی بر مبنای برخورداری از یک نوع ادبی می تواند در حکم یک نوع تفکر وجودی امری تاثیر گذار باشد با عنایت به این امرتوجه به ساختارهای دینی برای درک مبانی فلسفه ی وجودی امری لازم و ضروری است از این رو در پژوهش حاضر به تبیین مراتب گسترده ی معجزات پیامبر در دو اثر مثنوی معنوی ومنطق الطیر عطار پرداخته ایم تا دریابیم که مولانا وعطار در بیان مبانی عرفانی وبیان معجزات پیامبر از چه تمهیداتی بهره جسته اند وکلام آن ها از چه حد توانسته است ساختارهای بنیادین معجزات پیامبر را تبیین کند. متون دینی وعرفانی با برخورداری از شاخصه های بیانی متعدد نظیر تعاملات تربیتی به بیان روابط ومناسبات حکمی واخلاقی می پردازند از این رو توجه به بن مایه های انواع ادبی بر مبنای برخورداری از یک نوع ادبی می تواند در حکم یک نوع تفکر وجودی امری تاثیر گذار باشد با عنایت به این امرتوجه به ساختارهای دینی برای درک مبانی فلسفه ی وجودی امری لازم و ضروری است از این رو در پژوهش حاضر به تبیین مراتب گسترده ی معجزات پیامبر در دو اثر مثنوی معنوی ومنطق الطیر عطار پرداخته ایم تا دریابیم که مولانا وعطار در بیان مبانی عرفانی وبیان معجزات پیامبر از چه تمهیداتی بهره جسته اند وکلام آن ها از چه حد توانسته است ساختارهای بنیادین معجزات پیامبر را تبیین کند.
قرآن کریم
نیکلسون ،رینولد،1374شرح مثنوی معنوی ،6جلدی،ترجمه ی حسن لاهوتی ،علمی وفرهنگی ،چ اول
کاشانی ،عزالدین محمود،1381مصباح الهدایهو مفتاح الکفایه،با تصحیح ومقدمه وتعلیقات جلال الدین همایی ،چ6،هما،تهران
کمالی پور ،فرامرز،بررسی بعد تعلیمی در آثار عطار(منطق الطیر الهی نامه ومصیبت نامه)بر اساس نطریه تداعی،به تبیین مبانی تعلیم وتربیت در آثر عرفانی منطق الطیر،فصلنامه جستارهای نوین ادبی، دوره57 ،شماره 2
رازی ،نجم الدین1373، مرصاد العباد،مقدمه محمد امین ریاحی ،چ8،علمی ،تهران
سعدی ،مصلح الدین 1383،بوستان،به کوشش مظاهر مصفا،چ1،روزنه ،تهران
شهدوستی ،مریم،نقش آموزه های مثنوی مولانا در تربیت عاطفی ومعنوی دانش آموزان،اولین همایشملی علوم انسانی بارویکردنوین
زرین کوب ،عبدالحسین 1384،بحر در کوزه،چ11،علمی ،تهران
...........،..........،1382 سر نی،ج3 علمی ،تهران
فروزانفر،بدیع الزمان 1347،قصص مثنوی،چ2،امیرکبیر ،تهران
عطارنیشابوری ،محمد ابن ابراهیم 1382،منطق الطیر،به اهتمام احمد
خاتمی ،چ1،سروش ،تهران
فرمانی،صدیقه وهمکاران ،بررسی روان شناختی خودخواهی وخود بزرگ بینی با تکیه بر مثنوی معنوی مولوی،فصلنامهزبان وادبیات فارسی ،دوره 16،شماره 61،زمستان 1403
نظامی گنجه ای ،1313خسرو وشیرین،تصحیح وحید دستگردی ،ارمغان ،تهران
..............1380هفت پیکر،تصحیح وحید دستگردی به کوشش سعید حمیدیان،چ4،قطره ،تهران