مقایسه سبک های مقابله با استرس در افراد دارای ترومای کودکی و فاقد تروما
الموضوعات : سلامت و روانشناسی
زهرا کشاورز تحصیلی
1
,
احمد کربلایی محمد میگونی
2
,
محمد علی کلهر
3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
الکلمات المفتاحية: ترومای کودکی , سبکهای مقابله با استرس , فاقد تروما,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه سبکهای مقابله با استرس در افراد دارای ترومای کودکی و فاقد تروما بوده است. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از لحاظ نحوهی جمعآوری اطلاعات تحلیلی – توصیفی و طرح پژوهش از نوع پس رویدادی علی – مقایسهای میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج که در نیمسال دوم سال تحصیلی 1401-1400 در حال تحصیل بودند که با استفاده از نمونهگیری در دسترس 150 نفر (75 نفر افراد دارای ترومای کودکی و 75 نفر فاقد ترومای کودکی) انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های ترومای کودکی برنشتاین و همکاران و سبکهای مقابله با استرس لازاروس و فالکمن استفاده شد. با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) تجزیهوتحلیل دادهها انجام شد. نتایج نشاندهنده آن است که افراد دارای ترومای کودکی در مقایسه با افراد فاقد تروما از راهبردهای مقابلهای جستجوی حمایت اجتماعی، ارزیابی مجدد مثبت و حل مدبرانه مسئلهمداری کمتر و از راهبردهای دوریجویی و گریز – اجتناب هیجانمداری بیشتر استفاده میکنند.
بهمنی نیا، محمد. (1398). مقایسه توانمندی ایگو، روابط موضوعی و مکانیسمهای دفاعی افراد افسرده با افراد عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
خباز قانع، عاطفه سادات. (1398). بررسی رابطه بین توانمندی ایگو با هیجان ابرازشده و سبکهای مقابلهای در معتادان مراجعهکننده بهکلینیکهای ترک اعتیاد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خیام.
دریکوند، فاطمه؛ گلشنی، اکرم و گلشنی، فاطمه. (1400). بررسی مهارتهای مقابله با فشارهای روانی و مشکلات بر اساس نظریه روانشناختی فولکمن و لازاروس در مثنوی معنوی با تکیه بر حکایت شیر و نخجیران». مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 10، شماره 1: صفحه 380-355.
غلامی، امین؛ فرخی، نورعلی و برجعلی، احمد. (1398). مدل یابی معادلات ساختاری راهبردهای مقابلهای دانشجویان بر اساس سبکهای دلبستگی باواسطه گری سبکهای فرزند پروری، آسیبهای دوران کودکی و طرحوارههای ناسازگار اولیه. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، سال 9، شماره 35: صفحه 69-41.
کارگری، محمد. (1399). پیشبینی طلاق عاطفی بر اساس سبکهای دلبستگی و سبکهای مقابله با استرس در معلمان مقطع ابتدایی شهر گرگان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور گرگان.
لرزنگنه، سارا و عیسی زادگان، علی. (1400). تبیین علائم خودشیفتگی بر اساس ابعاد ترومای کودکی و تحریف شناختی. مقاله پژوهشی، مجله مطالعات روانشناختی، دوره 17، شماره 3: صفحه 72-53.
Goghari, V. M., Shakeel, M. K., Swan, J. L., Kim, H. S., Sharif-Razi, M., & Hodgins, D. C. (2020). A Family Study of Trauma and Coping Strategies in Gambling Disorder. Journal of gambling studies, 36(3), 767–782. https://doi.org/10.1007/s10899-020-09963-0
Lee, S., Kim, H., & Kong, S. (2022). Associations between childhood psychological trauma, posttraumatic stress symptoms, and mental health in female college students: Mediation of coping styles. Perspectives in psychiatric care, 58(4), 1763–1775. https://doi.org/10.1111/ppc.12986
Liu, J., Yang, Y., Chen, J., Zhang, Y., Zeng, Y., & Li, J. (2022). Stress and coping styles among nursing students during the initial period of the clinical practicum: A cross-section study. International journal of nursing sciences, 9(2), 222–229. https://doi.org/10.1016/j.ijnss.2022.02.004
Tu, H., Gong, G., Zhang, S., Fu, Y., Wang, T., Chu, Q., Hu, S., Wang, K., Zhu, C., & Fan, Y. (2022). The association between illness perception and quality of life among Chinese adults with epilepsy: The mediating role of coping style. Epilepsy & behavior : E&B, 130, 108677. https://doi.org/10.1016/j.yebeh.2022.108677
Wang, L., Zhang, Y., Zhang, X., Fan, X., Qiong, L., & Hu, C. (2021). The Potential Impact of Childhood Traumatic Experiences on Coping Styles and Emotion Regulation of Nurse Practitioners During the COVID-19 Outbreak. Frontiers in psychology, 12, 718780. https://doi.org/10.3389/fpsyg. 2021.718780