ارائه مدل پديدار شناسانه برند كارفرمايي با تأكيد بر سرمايه انساني در صنعت خودروسازي داخلي
الموضوعات :
اصغر جبارزاده پرنق
1
,
حمیدرضا سعیدنیا
2
,
عبدالحسین کرمپور
3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: پديدار شناسانه, برند كارفرمايي, سرمايه انساني, صنعت خودروسازي داخلي, رویکرد ترکیبی ,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: امروزه با توجه به تغییرات سریع در بازار کار و نیازهای کارمندان، سازمانها باید بهطور مداوم برند کارفرمایی خود را ارزیابی و بهبود دهند تا بتوانند استعدادهای برتر خود را جذب و نگهداری کنند. چراکه این امر نهتنها به موفقیت سازمان کمک میکند، بلکه به ایجاد یک فرهنگسازمانی مثبت و پربار نیز منجر خواهد شد. لذا در این پژوهش به ارائه الگوی پدیدارشناسانه برند كارفرمايي با تأكيد بر سرمايه انساني در صنعت خودروسازي داخلي پرداختهشده است. روششناسی: در این مطالعه، پژوهشگر از رویکرد ترکیبی استفاده کرده است. برای این منظور، محقق در مطالعه اول، برای شناخت مؤلفههای پدیدارشناسانه برند كارفرمايي با تأكيد بر سرمايه انساني از رویكرد پدیدارشناسی و در مطالعه دوم، به آزمون مدل با استفاده از روش کمي پرداخته است. ابزار جمعآوری دادههای موردنیاز در مطالعه اول، پروتکل و مصاحبه عميق، با هشت مدیر عالی صنعت خودروسازی كه حداقل پنج سال سابقه مدیریت عالی داشته باشند، چهار استاد بازاریابی كه در حوزه برند كارفرمایی صاحب تألیفات و مقالات علمی جدید بودهاند و سه مشتری بوده كه محقق با آنها به اشباع نظری رسیده و در مرحله بعد، دادههای موردنیاز بین 300 مشتری خودروساز داخلی و مدیران و كارشناسان شرکتهای خودروساز داخلی كه در شهر تهران دفتر مركزی داشتهاند توزیع و نهایتاً نتایج با نرمافزار پی ال اس تحلیلشده است. یافتهها: درنهایت محقق 150 کد باز را استخراج و بر اساس ادبیات نظری اقدام به کدگذاری محوری و انتخابی کرده و نتایج تحقیق خود را در قالب یک مدل شامل شش بعد اصلی شامل، شهرت سازمان، فرهنگسازمانی، پیشنهاد ارزش كارفرمایی، روشهای جذب سرمایههای سازمانی و خوشنامی برند كارفرما و بیستوچهار بعد فرعی ارائه کرده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که تصویر مثبت برند کارفرما میتواند به جذب مشتریان بیشتر و افزایش وفاداری آنها به برند کمک کند داشته باشد.
Anderson, R. E., & Srinivasan, S. S. (2003). E-satisfaction and e-loyalty: A contingency framework.Psychology & Marketing, 20, 123–138. https://doi.org/b8s.
Bae, S., Jung, T. H., Moorhouse, N., Suh, M., & Kwon, O. (2020). The Influence of Mixed Reality on Satisfaction and Brand Loyalty in Cultural Heritage Attractions: A Brand Equity Perspective. Sustainability, 12(7), 2956..
Barnes, W., Gartland, M., & Stack, M. (2004). Old habits die hard: Path dependency and behavioral lock-in. Journal of Economic Issues, 38, 371–377. https://doi.org/b9r7
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator–mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173–1182. https://doi.org/cwx
Bawa, K. (1990). Modeling inertia and variety seeking tendencies in brand choice behavior.Marketing Science, 9, 263–278. https://doi.org/fw3bdv
Bozzo, C. (2002). Understanding inertia in an industrial context. Journal of Customer Behaviour, 1,335–355. https://doi.org/dc3jz5
R Burrell, M Handler(2020) Keyword advertising and actionable consumer confusion.
Corstjens, M., & Lal, R. (2000). Building store loyalty through store brands. Journal of MarketingResearch, 37, 281–291. https://doi.org/fdtfjc.
Cornish, L. S., & Moraes, C. (2015). The impact of consumer confusion on nutrition literacy and subsequent dietary behavior. Psychology and Marketing, 32(5), 558-574. http://doi. org/10.1002/mar
Chaney, D., Lunardo, R., & Mencarelli, R. (2018). Consumption experience: past, present and future. Qualitative Market Research: An International Journal, 21(4), 402–420
Dodds, W. B., Monroe, K. B., & Grewal, D. (1991). Effects of price, brand, and store information on buyers’ product evaluations. Journal of Marketing Research, 28, 307–319. https://doi.org/b8x
Drummond, G., & Rule, G. (2005). Consumer confusion in the UK wine industry. Journal of Wine Research, 16(1), 55-64. http://doi. org/10.1080/09571260500236633
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference (4th ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon
Ghosh, T., & Rao, V. G. (2014). Consumer confusion in mobile application buying: The moderating role of need for cognition. International Journal of E-Business Research, 10(4), 52-70. http://doi. org/10.4018/ijebr.2014100104
Greenfield, H. I. (2005). Consumer inertia: A missing link? The American Journal of Economics andSociology, 64, 1085–1089. https://doi.org/czvb9s
Gupta, A., Su, B.-C., & Walter, Z. (2004). An empirical study of consumer switching from traditional to electronic channels: A purchase-decision process perspective. International Journal of Electronic Commerce, 8, 131–161.
Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Huang, C.-W., & Huang, F. (2016). Taiwan convenience store density tops world; sales may grow in 2016. Retrieved from https://bit.ly/2BV8QWL
Iyengar, S. S., & Lepper, M. R. (2000). When choice is demotivating: Can one desire too much of a good thing? Journal of Personality and Social Psychology, 79, 995–1006. https://doi.org/d6nrv6
Jerry YuwenShi(2021) Risk-reduction strategies in competitive convenience retail: How brand confusion can impact choice among existing similar alternatives, Journal of Retailing and Consumer Services.Volume 61, July 2021, 102547
Kuo, Y.-F., Hu, T.-L., & Yang, S.-C. (2013). Effects of inertia and satisfaction in female online shoppers on repeat-purchase intention: The moderating roles of word-of-mouth and alternative attraction. Managing Service Quality: An International Journal, 23, 168–187. https://doi.org/ b9vj
Luigi Di Gaetano(2021) Are 28 days a month? Price competition with consumer confusion, European Competition Journal,Volume 17, 2021 - Issue 2
Leek, S., & Chansawatkit, S. (2006). Consumer confusion in the Thai mobile phone market. Journal of Consumer Behaviour, 5(6), 518-532.
Larissa Becker & Elina Jaakkola(2020) Customer experience: fundamental premises and implications for research, Journal of the Academy of Marketing Science volume 48, pages630–648
Leek, S., & Kun, D. (2006). Consumer confusion in the Chinese personal computer market. Journal of Product and Brand Management, 15(3), 184- http://doi.org/10.1108/10610420610668621
Lee, M., & Cunningham, L. F. (2001). A cost/benefit approach to understanding service loyalty.Journal of Services Marketing, 15, 113–130. https://doi.org/dtz6tv
Matzler, K., Stieger, D., & Füller, J. (2011). Consumer confusion in Internet-based mass customization: Testing a network of antecedents and consequences. Journal of Consumer Policy,34, 231–247. https://doi.org/c3mc27.
Mitchell, V.-W., & Papavassiliou, V. (1999). Marketing causes and implications of consumer confusion. Journal of Product & Brand Management, 8, 319–342.
Malek Simon Grimm, Ralf Wagner(2021) Intra-brand image confusion: effects of assortment width on brand image perception. Journal of Brand Management volume 28, pages446–463 (2021
Oreg, S. (2003). Resistance to change: Developing an individual differences measure. Journal of Applied Psychology, 88, 680–693. https://doi.org/c8h
Parke Wilde,Jennifer L Pomeranz,Lauren J Lizewski and Fang Fang Zhang(2020) Consumer confusion about wholegrain content and healthfulness in product labels: a discrete choice experiment and comprehension assessment, Public Health Nutrition.
Piderit, S. K. (2000). Rethinking resistance and recognizing ambivalence: A multidimensional view of attitudes toward an organizational change. Academy of Management Review, 25, 783–794. https://doi.org/d33zgw
Polites, G. L., & Karahanna, E. (2012). Shackled to the status quo: The inhibiting effects of incumbent system habit, switching costs, and inertia on new system acceptance. MIS Quarterly, 36, 21–42. Robertson, T. S. (1976). Low-commitment consumer behavior. Journal of Advertising Research, 16,19–24.
Shiu, J. Y. (2017). Investigating consumer confusion in the retailing context: The causes and outcomes. Total Quality Management & Business Excellence, 28, 746–764. https://doi.org/b9vk Sweeney, J. C.,
Schiffman, L. G., & Wisenblit, J. (2015). Consumer behavior (11th ed.). Boston: Pearson Education Limited.
Soutar, G. N., & Johnson, L. W. (1999). The role of perceived risk in the quality-value relationship: A study in a retail environment. Journal of Retailing, 75, 77–105. https://doi.org/b9g
Turnbull, P. W., Leek, S., & Ying, G. (2000). Customer confusion: The mobile phone market. Journal of Marketing Management, 16, 143–163. https://doi.org/b7wj36
Walsh, G., Hennig-Thurau, T., & Mitchell, V.-W. (2007). Consumer confusion proneness: Scale development, validation, and application. Journal of Marketing Management, 23, 697–721. https://doi.org/bnbxwm
Walsh, G., & Mitchell, V.-W. (2010). The effect of consumer confusion proneness on word of mouth, trust, and customer satisfaction. European Journal of Marketing, 44, 838–859. https://doi.org/ b257vr
Vess L. Johnson, Richard W. Woolridge, Joseph R. Bell(2021) The Impact of Consumer Confusion on Mobile Self-Checkout Adoption. Journal of Computer Information Systems .Volume 61, 2021 - Issue 1.
Vishakha Chauhan, Mahim Sagar(2020) Consumer confusion in healthcare decision-making and choice: a qualitative exploration of patient confusion, Journal of Marketing Theory and Practice .Volume 29, 2021 - Issue 3
Vess L. Johnson, Richard W. Woolridge. Joseph R. Bell(2021) Impact of Consumer Confusion on Mobile Self-Checkout Adoption, Journal of Computer Information Systems,Volume 61, 2021 - Issue 1
White, L., & Yanamandram, V. (2004). Why customers stay: Reasons and consequences of inertia in financial services. Managing Service Quality: An International Journal, 14, 183–194. https:// doi.org/dkktc9