بررسی مهارتهای زندگی در رمان «یک عاشقانۀ آرام»« نادر ابراهیمی» بر مبنای نظریۀ سلیگمن
الموضوعات : .
زینب برزگرماهر
1
,
خدابخش اسداللهی
2
1 - دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران (نویسندۀ مسئول)
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
الکلمات المفتاحية: یک عاشقانۀ آرام, مهارتهای زندگی, نادر ابراهیمی, مارتین سلیگمن.,
ملخص المقالة :
تحلیل و ارائۀ مهارتهای زندگی، از اهداف مشترک میان ادبیات تعلیمی و دانش روانشناسی است؛ از میان نظریات روانشناسی، الگوی مثبتگرای مارتین سلیگمن، با تأکید بر هنجارهای رفتاری مثبت، در پی آن است تا اعضای جهان اجتماعی را جهت دستیابی به رضایت پایدار در زندگی یاری سازد. پژوهش حاضر بر مبنای آرای سلیگمن، مهارتهای زندگی را در رمان یک عاشقانۀ آرام ابراهیمی به شیوۀ تحلیلی-توصیفی، بررسی کرده است. هدف از انجام این پژوهش، تبیین سبک زندگی سالم در لایۀ روانی رمان یک عاشقانۀ آرام است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است بهرۀ بالای هوش هیجانی، علاقه به یادگیری توأم با تفکر انتقادی در کنش "عسل و گیلهمرد" (زوج ایرانی و اشخاص اصلی رمان) مطابق با خوشۀ نخست نظریۀ سلیگمن مشاهده میشود. انواع هنجار مثبت همچون نوعدوستی، اعتدال، تواضع، کنش گروهی و احترام به حقوق شهروندی، مجموعۀ منسجم از مهارتهای زندگی را در روابط بینفردی در رمان شکل داده است. عامل اصلی تسکین و تابآوری زوج ایرانی، وجود معنویت و روحیۀ مذهبی است که مطابق با آخرین خوشه در نظریۀ سلیگمن، در خلق معنا و دستیابی اشخاص رمان به تعالی موثر است. نتایج این پژوهش نشان میدهد زوج ایرانی حاضر در این رمان، در قرابت معنادار با آرای سلیگمن، نمودار زندگی موفق و ارائهکنندۀ دستورالعملهای آموزشی جهت دستیابی به زندگی پویا، سالم و شاد هستند؛ از همین رو رمان یک عاشقانۀ آرام نادر ابراهیمی را میتوان در زمرۀ آثار موفق ادبیات تعلیمی معاصر به شمار آورد.
ابراهیمی، نادر (1396) یک عاشقانۀ آرام، تهران، روزبهان.
اسکات نیال ، سگلاو جاناتان (1400) مبانی نظری نوعدوستی درعلوم رفتاری، مترجمان: باقر غباریبناب، فاطمه نصرتی، علیاصغر ربیعی، مصطفی محمدی، تهران: جهاد دانشگاهی.
تیموری، آرزو؛ ماشینچی عباسی، نعمیه؛ هاشمی، تورج (1394) هوش هیجانی و سلامت روانشناختی. ویژهنامۀ روانشناسی معاصر، 354-357
دورکیم، داوید امیل (1369) دربارۀ تقسیم کار اجتماعی، ترجمۀ علیرضا طیب، تهران: کتابسرای بابل.
جوکار، فرهاد؛ فرهادی، مهران؛ دلفان، آرزو (1397) پیشبینی بهزیستی ذهنی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، سبکهای دفاعی، صداقت و نیازهای اساسی روانشناختی، فصلنامه مطالعات روانشناختی14/2. 57-74.
سلیگمن، مارتین (1379) كودک مثبتگرا، مترجم: ناهید ایرانژاد، تهران: دایره.
سلیگمن، مارتین، ای پی(1389) شادمانی درونی( روانشناسی مثبتگرا در خدمت خشنودی پایدار) مترجمان : مصطفی تبریزی، رامین کریمی و علی نیلوفری، چاپ ششم. تهران:دانژه
سلیگمن، مارتین (1394) شکوفایی روانشناسی مثبت گرا، مترجم: امیر کامکار و سکینه هژبریان، تهران : روان.
عباس حیاتی،علی (1393) مفهوم اصل احتیاط و جایگاه آن در مسئولیت مدنی، پژوهشنامه حقوق اسلامی،40/2. 185-206
فروم، اریک (1398) هنر عشق ورزیدن، مترجم: پوری سلطانی، تهران: مروارید.
گلمن، دنیل( 1402) هوش هیجانی، مترجم: غلامحسین خانقانی، تهران: نواندیش.
محمدزاده،جهانشاه؛روشنی،مینا؛ عزیزیان پور،طاهره( 1394) واکاوی اعتدال در روانشناسی، ایلام: همایش ملی گفتمان اعتدال.795- 800.
- Kramer, D.A. (2000), Wisdom as a classical source of human strength: Conceptualization and empirical inquiry. Journal of Social and Clinical Psychology. P: 83-111.
- Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004), Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York: Oxford University Press/Washington, DC: American Psychological Association. P:29-36.
- Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. Am Psychol.P:5-11.
Seligman, M. E. P (2011) Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-Being. Free Press.
